• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

(Hur) tänker trafikverket????

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Så du menar att om man står på denna rastplats som är utmärkt med denna skylt, möblerna, grillen & markisen ute så är det bara att strunta i om polisen säger att man måste packa ihop. Vad stöder du dig på att man inte kan bli avhyst i ett sådant fall? Jag har mycket svårt att tro att polisen står maktlös i ett sådant fall med denna skyltning. Alla i den här tråden har uppenbarligen förstått vad intentionen är med denna skylt & tillsammans med lite sunt förnuft så borde man förstå att man gjort något som inte är tillåtet enligt Trafikverket.

Bennie

Jag menar att att denna form av skyltning har liten juridisk betydelse. Att man skyltar på detta sätt är inte viktigt om det inte finns ett lagligt beslut i grunden. Polisen har ingen rätt att avhysa de som campar olovligt. Så här skriver bland annat polisen i Uppsala på sin hemsida:

[FONT=&quot]"Enligt allemansrätten måste den som vill campa längre än ett dygn på samma plats be markägaren om tillstånd. Det är dock inget brott att stanna kvar på platsen utan tillstånd. Det är inte Polisen som beslutar om personerna som campar ska avhysas utan Kronofogdemyndigheten efter beslut om att ge särskild handräckning till markägaren."[/FONT]


[FONT=&quot]Så därför, skulle poliserna säga åt dig att packa dig iväg, kan du stanna kvar utan att poliserna med tvång skulle ta dig där ifrån.[/FONT]


[FONT=&quot]Märk väl att jag inte uppmanar någon att inte respektera Trafikverkets anvisningar. Jag skulle inte kunna tänka mig att campa på en rastplats, men däremot väl kunna övernatta för att få min dygnsvila.

[FONT=&quot]Johan K.[/FONT]
[/FONT]
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Intressant teori att Allemansrätten, som ju är en sedvanerätt skulle ta ut myndighetens skyltanvisningar. Vägmärke går ju före regel i trafiklagstiftningen. Om markägare/väghållare sätter upp en förbudstavla måste ju den vara starkare juridiskt än Allemansrätten.
Åke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Sedvanerätt ska man inte underskatta; är det inte fint att vi har allemansrätten! Ingen av skyltarna finns med i Vägmärkesförordningen, men närmast kan de betraktas som "Lokaliseringsmärken för upplysningar om seviceanläggning" fast med negativ innebörd. Alltså att det inte finns en camping där osv.

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Meningen med skylten som myndigheten sätter upp är att det är en anvisning som skall följas ! Att i stort sätt uppmana människor att strunta i att följa skylten för att den inte finns med i Vägmärkesförordningen är inte OK enl. min uppfattning. Som du vet så är eftersläpningen för att komma in i förordningen ofta mångårig men det betyder inte att skylten inte skall följas, man har ett eget ansvar att kontrollera vad som gäller i berört fall.
Åke
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Jag tror att det är ingen fara om man nu skulle sova där en natt och sen åka vidare.
Dessa skyltar har nog kommit upp för att eu folk har gjort om rastplatserna till camping och tvättinrättning.

Du menar förstås att alla ( även svenska medborgare ) som också tillhör Eu folket...använder rastplatserna som camping och tvätt inrättning...!!! :p:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Meningen med skylten som myndigheten sätter upp är att det är en anvisning som skall följas ! Att i stort sätt uppmana människor att strunta i att följa skylten för att den inte finns med i Vägmärkesförordningen är inte OK enl. min uppfattning. Som du vet så är eftersläpningen för att komma in i förordningen ofta mångårig men det betyder inte att skylten inte skall följas, man har ett eget ansvar att kontrollera vad som gäller i berört fall.
Åke

Nu har du missat mitt budskap i din iver att bedriva din argumentation. Jag har inte uppmanat någon att inte följa skyltarnas syfte. Läs mina inlägg igen. Vad jag har diskuterat är polisens möjlighet lagföra någon med stöd av skyltarna, eller möjligheten att avhysa någon som bryter mot dem.

Johan K.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Det sätts ut skyltar i vårt samhälle till höger och vänster. Vi förstår skyltarnas andemening. Men många av dessa skyltar är inte juridiskt bindande och därför kan man inte bli lagförd eller få betala avgifter vid överträdelser.

Principen är går det så går det och skyltuppsättaren skämmer säkert bort någon.

Trafikverket borde ha kunskap att skylta sina platser på ett juridiskt korrekt sätt.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Nu har du missat mitt budskap i din iver att bedriva din argumentation. Jag har inte uppmanat någon att inte följa skyltarnas syfte. Läs mina inlägg igen. Vad jag har diskuterat är polisens möjlighet lagföra någon med stöd av skyltarna, eller möjligheten att avhysa någon som bryter mot dem.

Johan K.

Jag uppfattar att ditt budskap är ett försök att förringa styrkan i Vägverkets anvisning bl.a.genom att blanda in Allemansrätten och din egen värdering av Vägverkets skylt. Ditt svar till Bennsan i ett tidigare inlägg om han står där det står campingförbud: Så därför, skulle poliserna säga åt dig att packa dig iväg, kan du stanna kvar utan att poliserna med tvång skulle ta dig därifrån.
Själv skulle du kunna tänka dig att övernatta på en rastplats för att få din nattvila trots campingförbud, bra tips. Nu är det dags för din iver!
Åke
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att skriva svenska. Ska man behöva släpa med sig en advokat i bilen, när man semestrar, för att tolka alla dessa regler, enbart för att stanna o sova en stund.
:wub:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Jag uppfattar att ditt budskap är ett försök att förringa styrkan i Vägverkets anvisning bl.a.genom att blanda in Allemansrätten och din egen värdering av Vägverkets skylt. Ditt svar till Bennsan i ett tidigare inlägg om han står där det står campingförbud: Så därför, skulle poliserna säga åt dig att packa dig iväg, kan du stanna kvar utan att poliserna med tvång skulle ta dig därifrån.
Själv skulle du kunna tänka dig att övernatta på en rastplats för att få din nattvila trots campingförbud, bra tips. Nu är det dags för din iver!
Åke

Min eventuella iver håller på att falna. Jag har försökt, åter igen, att redogöra för hur åtminstone jag uppfattar regelverken i samhället och redovisar hur jag resonerar och hänvisar till olika källor. Jag har ingen agenda om att som du beskriver som "försök att förringa styrkan i Vägverkets anvisningar". Vill du inte ta till dig det jag skriver utan bara hänge dig åt tyckande så är det bara att beklaga. Jag tycker inte vår polemik tillför tråden eller forumet något viktigt, varför jag avslutar här.

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Min eventuella iver håller på att falna. Jag har försökt, åter igen, att redogöra för hur åtminstone jag uppfattar regelverken i samhället och redovisar hur jag resonerar och hänvisar till olika källor. Jag har ingen agenda om att som du beskriver som "försök att förringa styrkan i Vägverkets anvisningar". Vill du inte ta till dig det jag skriver utan bara hänge dig åt tyckande så är det bara att beklaga. Jag tycker inte vår polemik tillför tråden eller forumet något viktigt, varför jag avslutar här.

Johan K.

Du är inte så dålig själv på att hänge dig åt tyckande, nu handlade skylten om campingförbud och det har vi inte klarat ut ordentligt. Å andra sidan kan dom som är intresserade kontakta Trafikverket för att få svar på hur dom ser på campingförbudet och Länsstyrelsen hur dom ser på campingförbudet i Naturreservat. Mitt sista inlägg i tråden också. Imorgon är en ny dag!:)
Åke
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Herregud fattar ni inte att Jokin pratar om att parkera för att vila över natten, vem är så dum att tro att polisen skulle köra bort en som behöver några timmars sömn.
Han pratar inte ett dugg om camping som vissa tjatar om hela tiden han parkerar helt enkelt kokar en kopp kaffe hoppar ned i bingen natti natti inte någon kan göra något åt det på en rastplats, han har ju bara parkerat. kanske polisen stannar och klockar han :cool::cool:
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Tar upp tråden i ett närliggande ämne.
Hittade "Väg och campingkartan 2017" för Väster- och Norrbotten. Hittar där Vojmån i Vilhelmina kommun. Är inte säker på skyltningen, kanske var det bara skyltat till campingen som ligger där (det får någon annan som har vägarna förbi kolla) men den stod som rastplats i kartan, i motsats till vad som anges i ställplatslistan. Men där fanns en P-skylt och under den en tilläggsskylt med siluetter av en lastbil och en buss. Under det en skylt med 12 tim.

Hur skall man tolka detta?
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Hallå,
Se upp för trafikverkets rastplats i VISBY!
Uppför backen till höger från färjeläget, / Stor skylt " Välkommen till Gotland" !
Men där på trafikverkets rastplats gäller parkering "Endast 2 timmar" ! Brukar skymmas av trädgrenar!!
Böter om överträdelse!
Till vänster om färjeläget: "Husbils/husvagnsplats" till den vanligtvis höga avgiften i Sverige.

Troligtvis SCR o övriga intressenter som fått igenom detta på trafikverkets Rastplatser som väl betalas av bilskatteslantar antar jag.;)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Tar upp tråden i ett närliggande ämne.
Hittade "Väg och campingkartan 2017" för Väster- och Norrbotten. Hittar där Vojmån i Vilhelmina kommun. Är inte säker på skyltningen, kanske var det bara skyltat till campingen som ligger där (det får någon annan som har vägarna förbi kolla) men den stod som rastplats i kartan, i motsats till vad som anges i ställplatslistan. Men där fanns en P-skylt och under den en tilläggsskylt med siluetter av en lastbil och en buss. Under det en skylt med 12 tim.

Hur skall man tolka detta?

Passerade där senast för ett par år sedan och pratade en stund med paret som driver campingen.

Om jag kommer ihåg rätt så hade man även ett avtal med Trafikverket för att sköta deras rastplats som ligger vägg-i-vägg med campingen.

TommyD
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Dom bör i så fall skriva "övernattning förbjuden" eller P max 4tim, eller nåt liknande.
Skylten är givetvis helt förkastlig.

Visby är värst!
Trafikverkets rastplats i backen till höger från färjeläget är det endast 2 timmar som gäller!
Dessutom skyms skylten av trädgrenar vid infarten!
En för övrigt fin rastplats med fräscha toaletter samt handikapptoa.
Men "pyttesmå" ynkliga avfallskorgar som för det mesta är överfulla med sopor runt omkring
till fåglarnas glädje frampå morgontimmarna.
Är det SCR som är inblandad ?
Inget kul att möta vid ankomsten med färjan till härliga Gotland.
Välkommen till Gotland står det också på skylten i backen!
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: (Hur) tänker trafikverket????

Tar upp tråden i ett närliggande ämne.
Hittade "Väg och campingkartan 2017" för Väster- och Norrbotten. Hittar där Vojmån i Vilhelmina kommun. Är inte säker på skyltningen, kanske var det bara skyltat till campingen som ligger där (det får någon annan som har vägarna förbi kolla) men den stod som rastplats i kartan, i motsats till vad som anges i ställplatslistan. Men där fanns en P-skylt och under den en tilläggsskylt med siluetter av en lastbil och en buss. Under det en skylt med 12 tim.

Hur skall man tolka detta?

Så här har skylten i Vojmån sett ut i flera år. Vi bodde på campingen för
några år sedan då var ägarinnan jäkligt irriterad över dom som sov över
på rastplatsen vissa försökte även utnyttja servicehusen.
Vi var också där för 30 år sedan då fanns det ingen camping.
Tommy R
DSC03663.JPG
 
Toppen