• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toalukt!!?

F

F.d. 53293

Guest
Om Ni har en Thetfordtoalett med SOG- ventilation och ändå känner lite kisslukt!! Då har jag kommit på lösningen/orsaken!!
(Gäller nyare toaletter, tanken med hjul.)
Vill någon ta del av tipset, hör av Er!
Anders E
 
F

F.d. 55616

Guest
Sv: Toalukt!!?

Vad har du för tips att delge oss HB ägare? Alla har väl vid något tillfälle känt av dålig lukt och därför är det tacksamt om du löst problemet
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Toalukt!!?

Väldigt fiffigt!
Ett annat sätt, är att sitta ner och inte spola över hela toan. Detta gäller bara halva befolkningen, den andra halvan sitter alltid ner.
:msn_wink:

Vi som har rejäl prostataförstoring klarar inte att pinka sittande utan behöver stå upp, helst lätt framåtlutade (gärna med stöd av pannan mot väggen). Men stänkproblemen går lösa utan kirurgi, man kan pinka i en liten hink, vilken man sedan tömmer i toatanken. Alternativet blir att installera en urinoar, men det blir dyrt.

aake
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Toalukt!!?

Vi som har rejäl prostataförstoring klarar inte att pinka sittande utan behöver stå upp, helst lätt framåtlutade (gärna med stöd av pannan mot väggen). Men stänkproblemen går lösa utan kirurgi, man kan pinka i en liten hink, vilken man sedan tömmer i toatanken. Alternativet blir att installera en urinoar, men det blir dyrt.

aake
Kommer ihåg vad Gunnar sträng sa efter operation: Nu kan jag prestera en
" formidabel parabel"
Ove.G
 
F

F.d. 53293

Guest
Sv: Toalukt!!?

Hej alla......
Ville bara kolla om många hade problemet med kisslukt!!!!
Hoppas ni som blev irriterade inte är alltför arga att jag inte skrev ut nedanstående direkt, ursäkta så himla mycket.
Så här är det:
Om man har SOG-ventilation så skall Thetfords orginal ventilation kopplas bort.
Under toatanken sitter en ventil som öppnar när toatanken skjuts in på plats.
Locket som skall täcka kolfiltret har en liten upphöjning som gör att ventilen öppnar. Tag helt enkelt bort detta lock så förblir ventilen stängd.
Hoppas det hjälper någon!
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt!!?

Blev paff att det inte fanns något kolfilter under plastluckan
Nåväl rengöra från allt vägdamm och montera ett nytt filter så vi får testa
Men kan det bli tätt mot toakasseten utan locket
Kanske bättre att modifera locket och ta bort plastbiten mitt i hålet i luckan ?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt!!?

Hej alla......
Ville bara kolla om många hade problemet med kisslukt!!!!
Hoppas ni som blev irriterade inte är alltför arga att jag inte skrev ut nedanstående direkt, ursäkta så himla mycket.
Så här är det:
Om man har SOG-ventilation så skall Thetfords orginal ventilation kopplas bort.
Under toatanken sitter en ventil som öppnar när toatanken skjuts in på plats.
Locket som skall täcka kolfiltret har en liten upphöjning som gör att ventilen öppnar. Tag helt enkelt bort detta lock så förblir ventilen stängd.
Hoppas det hjälper någon!

Jag har installerat SOG till Thetfords orginal ventilation ... utblås under bilen .
Retofit Automatic Vent Kit for C250 toilets - T50703
 
F

F.d. 53293

Guest
Sv: Toalukt!!?

Har Du SOG-ventilation behöver Du INTE ha kolfilter under luckan!
Orginalventilationen skall kopplas bort, det gör Du genom att ta bort luckan helt!!
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Toalukt!!?

Hej alla......
Ville bara kolla om många hade problemet med kisslukt!!!!
Hoppas ni som blev irriterade inte är alltför arga att jag inte skrev ut nedanstående direkt, ursäkta så himla mycket.
Så här är det:
Om man har SOG-ventilation så skall Thetfords orginal ventilation kopplas bort.
Under toatanken sitter en ventil som öppnar när toatanken skjuts in på plats.
Locket som skall täcka kolfiltret har en liten upphöjning som gör att ventilen öppnar. Tag helt enkelt bort detta lock så förblir ventilen stängd.
Hoppas det hjälper någon!

Har du en bild på detta?
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Toalukt!!?

Ta ur kassetten.... på golvet i utrymmet där kassetten skall sitta finns en lucka i golvet som skall tas bort... denna lucka pressar upp en luftningsventil i kasseten när den är på plats ...gäller thetford 250 kassett ...

//Niclas
 
Toppen