• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp en okunnig med Inverter.

F

F.d. 55939

Guest
Hejsan

Försökt läsa mig till vad jag ska ha men utan framgång.
Ebay, tradera eller dyr svensk, sinusvågor??

Jag ska ha en inverter så jag kan koka kaffe varje morgon och ev ladda telefon och surfplattan, ingen hårtork eller annat.
Har 100w solcell på taket. Ett st banner bodelsbatteri.

Vad ska jag ha? Länka gärna.

Tack på förhand.
 
F

F.d. 50803

Guest
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Det här med att man ska ha perfekt Sinusformad växelström ut ur sin inverter är nog lite överdrivet.
Dom flesta apparater vi använder idag drivs av ett internt batteri, detta laddas via en laddare som ofta hackar sönder växelströmmen ( som ofta får variera mellan 110 0ch 240 volt) innan den transformeras och likriktas till rätt nivå.
Sinusformad växelström behöver vi i regel bara till utrustning som drivs direkt från 230 AC och är beroende av korrekt frekvens, 50 Hz utan batteri mellan.
Själv använder jag en 300 W inverter för att ladda min Laptop, batteriladdare till drönarbatterier.
 
F

F.d. 21520

Guest
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

För att vara 100% säker använd alltid med ren sinusvåg. Jag fick min vägledning av proffsen på www.inverterbutiken.se. Vi köpte en Elektron växelriktare 12VDC/230VAC500W. En firma med bra priser. Nu vet vi att man kan koppla in alla känsliga apparater.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en okunnig med Inverter.

Använder Clas Ohlssons inverter på 300w ren sinus och det räcker utmärkt till TV, digitalbox, dator och laddning av mobiler mm. Fördel att den normalt sett är ljudlös, fläkten startar enbart när belastningen är hög. Om man då använder TV kan jag stänga av datorn (70W) så tystnar fläkten. Har bara haft den ett par månader men är nöjd. Kaffebryggare och hårtork används ej vid batteridrift.
 
Toppen