• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej,
Har en äldre och mindre kyl i vår bil som heter Electrolux RH270 och är på 60l och går att köra på både gasol, 220V och 12V. Det är ett sånt där skåp man har ett litet fönster inuti skåpet för att se när man tänder och sen att det är tänt.

På 220V så går det felfritt även om kyleffekten kunde varit bättre när det är 30 grader ute. Tror att det även funkar bra på 12V.
På gasol är det sämre, den kan gå en timme, tre eller tio (slumpartat) men sen slocknar lågan. Oavsett yttertemperatur.
Tycker även att lågan ibland är väldigt liten, det är knappt synbart att det är nåt som brinner där inne. När lågan har slocknat är det (ofta) bara att starta om det, men inte alltid. Ibland måste man vänta någon timme och först då går det att starta det. Gnistan kommer men gasolen verkar inte matas fram i tändläget.
Tycker även att kyleffekten är dålig på gasol, på 220V går det att komma ner till nollgradigt men på gasol går det som bäst att komma ner till 7-8 grader. Och: bilen står i våg. Det sitter en (fabriksmonterad) fläkt där bak som går igång med jämna mellanrum för att förbättra ventilationen. Men den går inte hela tiden om det inte är extremt varmt i bilen.

Jag är ganska händig på el och sånt men på gasol är jag rätt oerfaren. Är det nåt som behöver rengöras eller rent av bytas och hur vet man det? Är allt inkapslat och svåråtkomligt, behövs specialverktyg och förstår en tekniskt kunnig person hur det fungerar?
Kan felet ligga i kranen där man ställer effekten eller i säkerhetsavstängningen på själva kylen? Har läst på olika forum att man kan blåsa ren brännaren till att börja med (med tryckluft?) men då måste man alltså ut med hela skåpet först. Eller räcker det med att plocka ut ventilationsgallren (2 st) som sitter på utsidan för att komma åt?

Har läst om "tippa-skåpet-upp-och-ned-några-gånger" metoden för att få liv i ammoniaken. Vet inte om det är relevant men jag tror skåpet har körts rätt frekvent på gasol och tidigare ägaren använde vagnen året om (han ägde den i 8 år).

Tuben är fylld till ca 75% och spis och gasolvärmare fungera u.a. Bilen gasolbesiktades i mars u.a.
Visst är skåpet gammalt - bilen är från 88 - men då det funkar bra på el så?

Tacksam för tips.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Hade samma problem i vår husvagn
Jag hade börjat med att ta bort ventilerna på utsidan, se om man kommer åt brännaren utifrån. Knacka lätt på röret ovanför brännaren, där det bildas sot. Blås med tryckluft och sug med en dammsugare. Ta bort brännaren och rengör, eller byt ut den. Ny kostar ett par hundringar, har jag för mig. Behövs inga specialverktyg....tror de var 10/11/12mm gaffelnyckel (själv använde jag 00:ans skiftnyckel) och en stjänmejsel. Behövs inte så stor kunskap för att fixa detta.
Ta gärna ett foto på hur delarna sitter, så är det lättare vid återmontering om du särat på det hela eller byter ut brännaren.
Lycka till om hoppas du får det till att fungera.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

OK. Tack. Nackdelen med att plocka bort ventilationsgallren är att man måste täta om dem och jag hatar verkligen att handskas med butylsmeten...:(

Med tanke på att sista gången skåpet var urplockat var 1995 så kanske det är lika så bra att lyfta ut det helt för en rejäl rengöring. Och samtidigt byta slang, läste att gammal slang kan lösa små gummibitar som sedan fastnar i munstycket.
Fläkten som sitter där väsnas också, kan vara dags att byta den. Kylskåpet sitter nästan dikt mot vänster yttervägg (liten distans emellan) och verkar sitta med tre skruvar inifrån pannskåpet närmast till höger. Är det bara att lossa dessa och sen ta bort slangen, 220V kabeln och 12V anslutningen så ska det väl vara snabbt marscherat?

Nåt bra medel för att lösa sot på såna här ställen, funkar T-röd och vågar man köra med fullt tryck på tryckluften eller finns det nåt finmaskigt nät eller så som man kan ha sönder då?

Hittade förresten den här fina tråden:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t35281/
Men här sitter ventilationsgallren rakt bakifrån verkar det som, mina sitter på sidan. Kommer jag åt enbart genom att demontera gallren eller är det bättre att plocka ur hela kylen?
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Matas skåpet med en slang? Verkar farligt. Har sett en gasexplosion i Tosteberga hamn. En husvagn där gasen exploderade och alla fönster flög ut och hamnade på marken flera meter bort. Som tur var hände det under manövrering så ingen var i vagnen. Fick släkt vid gastuben och kunde skruva av gasen. Otäckt!
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Ja det gör nog alla skåp, annars kan man inte plocka ur det. Vad är det som är så farligt med det? Som allt brandfarligt så måste man hålla det i skick och dom flesta gasoltestar väl även sin vagn vid besiktningen?
Bensin är också farligt.
Och grillar.
Och knivar.
Och rökning.
Och....
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Hej.
Alla skåp matas inte via slang, möjligtvis var det så tidigare men numera så är det fast anslutning med rör som gäller. Den anslutningen kommer man åt genom att ta bort gallret bakom. Normalt så går det att lossa gallret från ramen vilket innebär att man behöver inte täta om det hela. Din bil är från 1988 om jag förstått rätt så det behöver ju inte vara som jag skriver men man kan ju hoppas. Du skriver också att skåpet inte varit borttaget sedan 1995, är det så och det är matat via slang så skulle jag definitivt byta slangen. Rekommendationen är vad jag minns att gasolslangar skall bytas minst vart 5:e år.

Mvh / Roland
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Nu är kylen ute! Det var mer jobb än jag trodde. Fick lossa på manöverpanelen, diskbänken, båda ventilationsgallren på utsidan, lilla passbiten till vänster om kylen och givetvis alla skruvar som sitter skruvade från högra skåpet samt slutdelen av skorstenen som går ut från vagnen. Sen ska givetvis både gasolslangen och 12V matningen till kylen + fläkten lossas, samt 220V kabeln.
Det var inte trevligt där bakom...en tjock matta med ludd på golvet. Men delarna i själva kylen såg någorlunda ut.

Så här ser brännaren ut bakom plåten. Den är rostig och det beror på att det kan rinna vatten genom skorstenens utsläpp utifrån och rinna hela vägen ned. Den här kommer som synes inte att hålla för evigt.

2whr1mo.jpg


Här är brännaren borttagen och här ser man hålen. Det var här det låg en gigantisk sotflaga och det var nog det som var felet! Jag tog tryckluft och blåste rent.

2dhyyjn.jpg


Det här är skorstenen och toppen går att ta bort. Sen är det bara ett rakt rör rakt ner efter att man har lyft bort en slags spiral som sitter upphängd där.
Jag tog en borrmaskin med en gängstång som jag virade stålull på och körde sen fram och tillbaka och blåste sen rent.

og9bf8.jpg


Nu måste jag fixa en ny slang till i morgon så jag kan inte återmontera den och provköra riktigt ännu.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Mellan tummen och fingret så skruva loss gasröret men försiktigt! Där innanför finns ett lite munstycke som sot kan fastna i, det är ett pyttelitet hål så peta inte i det utan blås försiktigt bort sotet. Försöker du rensa hålet så kan det bli större och då går det åt för mycke gas i onödan!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

finns såna små filter att köpa kostar inte så många kronor ! jag hade nog satsat på ny brännare med nytt munstycke ! lycka till !
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Mellan tummen och fingret så skruva loss gasröret men försiktigt! Där innanför finns ett lite munstycke som sot kan fastna i, det är ett pyttelitet hål så peta inte i det utan blås försiktigt bort sotet. Försöker du rensa hålet så kan det bli större och då går det åt för mycke gas i onödan!

Aha. Du menar att det finns fler ställen att rengöra än hålen som jag visar på bilden? Alltså om man lossar röret till gasen så ser man det?
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

När man lossat gasolröret skall man vara försiktig, munstycket ser ut som en liten hatt av aluminium. När man återmonterar se då till att munstycket ligger rätt annars är risken att det deformeras och då är det bara att byta det.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Var försiktig när du gör rent brännaren och munstycket. Peta inte upp hålen så de blir större.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Hm. Det här gick inte som planerat.
Tog bort brännaren igen, demonterade gasröret och inspekterade "koppen" med lilla hålet.
Såg fin ut utan sot. Satte så tillbaka den enbart med att ha gjort en renblåsning. Tyckte dock att gängen gick trögt, både när jag skruvade ut och skruvade in den.
Så satte jag tillbaka skåpet - efter att ha vänt det upp och ner - och satte även in en ny gasolslang. Monterade tillbaka det komplett med allt som hör till.
Så provkörning. Först på 220V. Jodå, kylde.
Sen startade jag brännaren. Den gick igång. Men...efter några sekunder så brann det en rejäl låga där bakom så jag stängde av all gas snabbt som ögat.
Kan jag ha skadat koppen när jag skruvade tillbaka den?
Det värsta nu är jag måste riva ut hela skåpet igen, går näppeligen att komma åt detta genom gallret utifrån...:(
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Om jag förstår det hela rätt, så fick du en stor gul låga.
Då har du troligen skadat, vänt fel på hatten vid anslutningen av gasolen eller glömt den.
Jag glömde sätt ditt den lilla hatten (med ett litet hål i) när jag monterade min. Fick en stor brinande gul låga då, när jag satte dit den där den ska vara blev allt perfekt.

Ser att din ser rostig ut, vilket kanske inte påverkar själva brännarhuvudet. Men jag rekomenderar dig ändå att byta ut den, nu när du ändå får demontera det hela igen.
En ny brännare är ju inte så dyr 300-400kr, är ju en liten kostnad. När det handlar om funktion o säkerhet, så snåla inte på det.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.597
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

När det handlar om funktioner som kan påverka säkerheten, som till exempel gasolanläggningen eller elsystemet, ska man inte ge sig på att skruva själv om man inte är 110-procentigt säker på vad man gör.

Ett felaktigt ingrepp kan innebära livsfara för både en själv och andra!
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Om jag förstår det hela rätt, så fick du en stor gul låga.
Då har du troligen skadat, vänt fel på hatten vid anslutningen av gasolen eller glömt den.
Jag glömde sätt ditt den lilla hatten (med ett litet hål i) när jag monterade min. Fick en stor brinande gul låga då, när jag satte dit den där den ska vara blev allt perfekt.

Ser att din ser rostig ut, vilket kanske inte påverkar själva brännarhuvudet. Men jag rekomenderar dig ändå att byta ut den, nu när du ändå får demontera det hela igen.
En ny brännare är ju inte så dyr 300-400kr, är ju en liten kostnad. När det handlar om funktion o säkerhet, så snåla inte på det.

Ja, det blev en stor gul låga och jag kan tänka mig att det beror på att hatten som ska fungera som en slags strypbricka inte fungerar som tänkt. Men jag är helt säker på att den sitter där den ska, rättvänd men den kan ju ha kommit på sniskan eller nåt. Den föll ut när jag demonterade gasledningen så jag såg inte hur den satt i hålet men det logiska säger att utbuktningen ska gå in i slutet på röret och sitta där bokstavligt talat som en hatt.
Det kan gå att nå brännaren från nedre gallret om man trixar lite. Ska testa det nu när jag vet hur den sitter.
Rost ska inte påverka brännaren, alla delar som distribuerar och bränner gasen är av annat materiel och jag ser inga skador på brännaren i sig där det rostiga bara fungerar som hållare.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

finns såna små filter att köpa kostar inte så många kronor ! jag hade nog satsat på ny brännare med nytt munstycke ! lycka till !

Electrolux vill ha över hundringen för den här lilla aluminiumbrickan som kostar några korvören att tillverka! Finns tydligen också i olika storlekar och det var inte helt trivialt att veta exakt vilken storlek som jag behövde, även fast dom fick hela typbeteckningen.
En ny brännare kostar snett under 400 men han kunde inte svara på om brickan då medföljer. Får jag inte till det så satsar jag på en sån.

Fick prata med en tekniker, alltså en som lagar och skruvar i gasolskåp. Han säger så här: om det går trögt i gängen så kan man använda i princip vilket smörjmedel som helst, det är inte som acetylen som reagerar på fett så farligheter uppstår utan det finns inga direkta restriktioner.

Nåväl, jag plockar ur skåpet igen och den här gången provkör jag det på gas innan jag monterar tillbaka det. Hatten ska sitta som jag satte den, kan vara så enkelt att jag inte har dragit åt muttern ordentligt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.800
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Brickan ingick när jag köpte brännare till ett kylskåp från 1998 för några år sedan. Fungerade direkt vid montage och blev som ett nytt kylskåp.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

OK.
Har rivit ut skåpet nu igen. Går rätt snabbt nu när man vet hur man gör.
Det var inte fel på brickan. Det var inte ens fel på brännaren utan det fanns en spricka i aluminiumröret precis vid muttern! Ett läckage alltså, tänk på det ni som ifrågasätter slang kontra rör. En slang har den egenskapen att den tar upp vibrationer och på så vis aldrig kan nötas eller vibrera sönder (förutsatt att den är rätt monterad alltså).

Eftersom det bara är ett par cm som behöver offras så kan jag använda samma rör, det finns lite att ta av. Nu blir det till att fixa fram en hylsa och en kona!

Om jag får tid så ska jag skriva en guide och visa hur man plockar ur kylen med bilder, är kanske inte helt trivialt.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Kylen går dåligt på gasol, lågan slocknar efter några timmar. Varför?

Så här plockar man ut kylen på vår husbil. Det är alltså en Solifer 5500 från -88 med ett 60l Electrolux-skåp direkt till vänster när man kommer in, tror det sitter i många bilar från den perioden. Vi har alltså köksdelen på kortsidan längst bak och ventilationsgallren för kylen sitter på vänster sida utanför dörren (sett utifrån).

Så här ser det ut.

10mrl02.jpg


Stäng av all gas och el, även lågspänning.
Börja med att plocka bort stänkskyddet (A) eller vad det heter. Är skruvat mot yttervägg och bänkskivan.
Ta bort alla fyra rattar som reglerar spis och kyl (B). Bara att dra rakt ut.
Ta bort de två muttrarna runt spisreglagen.
Ta bort samtliga 10 skruvar som håller diskbänken, även i framkant (C).
Snäpp bort skyddet med hjälp av en mejsel på de två bruna plastvinklarna som sitter mellan passbiten och ytterväggen (H). Ta bort de fyra skruvar som sitter i varje. Sprätta sen bort knopparna på de tre andra skruvarna som sitter framifrån och skruva bort dem.
Ta bort alla sex skruvar - två större och fyra mindre i hörnen - som håller plåten till manöverpanelen.
Titta in i högra skåpet. Plocka först ut lådorna. Här finns 6 skruvar (med bricka) borrade direkt mot skåpet (D). Dessa ska bort.
Ta bort gasolslangen (E). Kan sitta en del. Om den ändå ska bytas: skär av den. Mata upp den genom de öglor som finns efter väggen.
Dra ur 220V kontakten (F).
Notera kopplingsplinten bakom vasken längst upp i skåpet. Här kommer 2 + 2 kablar från kylen, två av dem är 12V matning och de två andra är till kylfläkten (om sådan finns). Anteckna hur dom sitter monterade och dra ut stiften från plinten. Lossa även kabelklämmorna som sitter skruvade i närheten.
Lyft på diskbänken framtill och plocka ut manöverpanelen. Den går inte att lossa helt om brytaren för fläkten sitter där.
Nu ska det gå att trixa ut passbiten (G) till vänster om skåpet, ryck uppåt och framåt.

Nu utsidan. Ta bort övre ventilationsgallret och vik undan nätet.
Här sitter ett klammer som förbinder skorstenen med utblåset. Lossa på den och dra ut den lösa delen.
Se om det sitter ett buntband som håller upp kabelhärvan som går till bakljuset fastsatt med skåpets kablar. Försök klippa av det. Går inte det så får man göra det när man fått ut skåpet en bit, eventuellt genom att lyfta lite på diskbänken. Observera att spisplattorna och dess matning fortfarande sitter kvar som en egen enhet så det går inte att bända och lyfta diskbänken alltför mycket.

Nu ska kylen vara lös. Kan ha fastnat en del, vicka och ryck lite. Dra sen försiktigt ut den och känn så att inga kablar fastnar på vägen. Mata hela tiden efter gasolslangen.
Skåpet väger inte mycket men går inte ställa rakt utan att det tippar så luta det mot nåt.
Passa på att rengöra dess plats nu när det finns tillfälle....blås även rent bakom själv kylen så kyler den bättre.

Återmontering sker i omvänd ordning som det heter. Glöm inte att täta gallret på utsidan med butyl.
 
Senast ändrad:
Toppen