• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenkran Burstner

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Nu i helgen gick båda vattenkranarna sönder i 2011 års Burstner .Det här blir den femte kranen som byts ut på drygt 3 år . Så här kan det inte fortsätta . Så min fråga är om någon har telefon / adress till Burstner i Tyskland som jag kan kontakta . Någon som helst pratar Svenska eller Engelska . Sevallbo
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenkran Burstner

Har du tryckvattensystem eller dränkbar pump?

Med tryckvatten är det lätt att byta till en vanlig blandare, köks- eller badrumsblandare, som brukar hålla betydligt bättre. I många fall kan det dessutom bli ett bättre alternativ rent storleksmässigt eftersom de flesta armaturerna för husbil och -vagn är små och förkrympta, förutom att vara i smäckigt utförande.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Vattenkran Burstner

Vad är det exakt som har hänt med dessa kranar, på vilket sätt har dom gått sönder?
Det är någon microbrytare i kranarna som går sönder , det går inte att byta bara den utan hela kranen måste bytas . Jag har kopplat förbi brytaren så vi får vatten . Men jag vill ha en permanent lösning på det här problemet . Tidigare fick man dessa kranar utbytt på förlängda Solid Garanti men inte efter konkursen . Finns dom som säger att man kan köpa vanliga kranar som man har i huset hemma men då tror jag ( utan att veta ) att det ska vara en tryckvatten pump . I våran bil är det en dränkpump . Sevallbo
 

vissan

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
8394
Medlemskap
2022
Sv: Vattenkran Burstner

Mickrobrytaren finns att köpa. Vi har haft samma problem med vår Burstner 2011, 4 gånger, när kablarna har gått av. Har då lött ihop kablarna och det har fungerat efter detta.
 

LarsGN

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4621
Medlemskap
2024
Sv: Vattenkran Burstner

Hej
Jag har samma problem
Bytt 3 kranar på 1 år
Det är kabel som har lossnat i mickrobrytaren
Tacksam om du talar om var den finns att köpa
Mvh
Lars G Nilsson
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Sv: Vattenkran Burstner

Sök på mikrobrytare på forumet. Där finns bla en tråd som jag startat. Jag beställde en mikrobrytare för ca 50 kr och bytte själv. Det bästa är om man löder ihop kablarna. Kablarna ligger trångt och blir tydligen avskavda efter ett tag.
 

vissan

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
8394
Medlemskap
2022
Sv: Vattenkran Burstner

Vrid loss vredpinnen, lyft bort den kromade " täckhylsan". Skruva bort stjärnskruven från vredhuset av plast och lyft försiktigt ut vredhuset. Där sitter mickrobrytaren kopplad med två kablar som kan gå av. (Hänt oss 4 gånger). Löd i hop den trasiga kabeln och allt fungerar sedan.
 
Toppen