• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsresa till Grekland !!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jirka

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17408
Medlemskap
2024
Augusti 2014 har vår resa till Greklands Peloponnesos varit den 24:e i raden. Traditionellt besöktes våra grekiska vänner och träffades vänner från andra länder. Jag är 74 år och hustru 72 år.
På en av dom platser, nära byn Elaia, som ligger mellan byarna Giannitsochori och Kallo Nero, kom polisen till oss. Utan att hälsa, kom en av dom två männen till oss och begärde pass. På frågan - varför – lämnades inget svar.
Jag frågade vänligt om han pratar engelska – lämnades inget svar.
Hustru hämtade våra pass från sejfen och min lämnade jag till polismanen. Ålder: ca 30 år.
Han skrev passets nummer, namn och land, bilens registreringsnummer. Sedan sa – faderns och mo-derns nam. Jag åter frågade varför – inget svar. Jag frågade vad som är problem – inget svar.
Där efter återlämnades mitt pass, polismannen vände på klacken och gick från oss till polisbilen.Samma handling hände med okända grannar från Tyskland som har varit nära oss.
Tiden gick och i slutet av mars 2015 inkom brev från domstolen i Grekland, Kiparissia, översatt till svenska, med inställelse till domstolsförhandling 6 maj kl 09,00 maa överträdelse av camping-förbud. Den ”camping” har varit att vi parkerat vid sidan av skogsväg och haft vid husbilenlitet bord och stol. Jag lagade vid tillfället punkering på cykeln. Hustrun haft litet problem med hjärtat så vi tillfälligt stannade tills hon blir bättre. Några dagar har varit jättevarmt och utan vind.När brevet från domstolen kom hade vi betalat båtbiljett till augusti. Nu gällde att boka om, men så enkelt är det här inte. För det första, hade vi båtbiljett som har varit ”early boking”, den återbetalas inte, men kan betala till s.k. fullpris och sedan om möjligt bokas ny resetid.
Vi köpte båtbiljett, som åren tidigare, vid Greekferries – Kreta. Genom mailkommunikationen kom fram att där arbetar en svensk kvinna som hetter Britta Miliotaki. Vid närmare beskrivning av våra problem har hon hjälp så gott hon kunnat. Reserverade till oss båtresa till Grekland-Patras T/R så att vi
hade gott om tid till domstolen i Kiparissia.Tänk, hur mycket man måste ordna innan man reser. Att allt skal vara betalt och bilen tagas ut från vintergarage, besiktigat, packat atd. Valuta mm.
Vi tänkte stanna i Grekland hos grekiska vänner och resa ut från Grekland mitten av juni. Med den nya erfarenheten har vi varit mycket försiktiga. Innan vi rest från Sverige, besöke vi diverse forum i tre utländska websidor. Där läste vi om samma problem andra haft i Grekland, på andra platser. Också kallelse till domstolar för parkerade husbilar med öppna fönster, eller ej indragen stege in i bostadsdelen. En familj parkerade husbilen på parkeringsplatsen, gick till närliggande restaurang,kom tillbaka, ingen böteslapp, startade och åkte vidare. Överaskning kom efter fem månader. Ka-
llese till domstolen i Nafplion – camping på parkeringsplatsen. I frågan om campingplatser finns i Grekland kan enkelt svaras jo, men stängda,sönderslagna och dom som finns är fåtal i hela landet.
OK, åter till vår problem. Dagen då domstolen skulle behandla vår ”camping”kom en av våra grekiska vänner med familjen för att hjälpa oss, åtminstone moralisk. Förhandlingen skulle börja 09,00 men kom igång 13,30. Ni skulle se domstolen ! Jag och grekisk tolk (kvinna ca 25 år) som
tolkade från grekiska till engelska och tvärt om, vi var framför domare,åklagare och notarius som satt minst 1,5 meter högre upp oss som godarna på Olympus. Efter presentation, som har varit på grekiska inkom domare med frågan nr 1: hade ni stolen och bordet ute ?–svar jo. Fråga nr 2: kom ni till Grekland endast på kallelse för att närvara förhandlingen ? Ganska ledande fråga – eller hur -ja svarade jo, endast till förhandlingen. Fråga nr 3: hu längre har ni tänkt att stanna där vid skogen ? – svarade – tills hustru bli bättre, vi skulle resa till vänner i Monemvasia. Frågan nr 4: när kom ni till det stället ? – svar för cirka 3-4 timmar innan polisen kom. Sedan begärde polisåklagare min pass som han kontrollerade och lämnade tillbaka till mig och sa: tack så mycket – på svenska!!!!!
Jag frågade honom på engelska om han pratar svenska …. svarade på engelska .. jag lär mig och flinade väntande på min reaktion.
Jag i samma ögonblick undrade – det här kan inte vara sant. Han måste vara gift med svenska.
När han svarade till mig då sa tolken – nu går vi - inga böte Läste att böte är mellan 100-3000:-EUR. Jag buggade och gick med henne ut. Kan ni tänka något liknande hemma i Sverige ? Jag vet inte vad som rörde sig i min huvud. För det första, varför har polisen inte bötfäld oss direkt på platsen,med det att vi skulle betala bot vid polisen i Kiparissia och i så fall försvara oss direkt utan att resa från Sverige för 10 minuters förhandling. Undrade också vad skulle hända om vi inte kom till förhandling. Läste sedan att ärende skulle lämnats till högre domstol och sedan vid behov begära ulämnande av svensk polis maa att länderna är i Europaunionen. Samma dag som vi haft hade förhandlingar hade 12 st tyskar, 6 st hollendare, 1 st italjenare. Våra grekiska vänner läste för oss från tavlan i hallen att samma förhandlingar ske måndagar, onsdagar och fredagar. Alla ”camping”. Men, där vi har varit är inga förbud för inresa till
skogen eller att komma till stranden för att bada. Själva greker har varit där.
Grekland har hittat ett sätt hur dom skall komma åt pengar och blir av med turister.
Tänke, hur en familj som arbetar, skulle göra att komma till domstolen ? Att flyga är inte billigt och t.ex komma till Kiparissia är inte så enkelt. Hyra bil eller resa med buss från Athen. Och en sak till Grekisk ambassad i Stockholm talade om för oss att förhandlingar kan vara förflyttade till senare tider. Man kan anlita grekisk advokat eller ombud, men, åter kostnadsfråga och fullmakter översatta till grekiska och vidimerade av notarius publicus.

Ytterligare en förklaring. I Grekland finns liknande polisfördelning som i Sverige. Uniformerad polis för ordning och trafik, samt utlänningspolis som är civilklädda. Utänningspolisen kan inte skriva bötespåföljd, men kan begära att personen medföljer till polisstation för vidare utredning. Den uniformerade polis kan och skall skriva bot på platsen med uppgiven adress för botbetalning osv.
Grekisk polis frångår dessa föreskrifter om bötespåföljder och därmed skapar arbete för advokater, domstolar, åklagare samt trakasserar turister.

Sedan 1 augusti är vi hemma. Glöm alla grammatiska fel. Tack.

Så – resa till Grekland – nu – med nuvarande laglöshet och påhittade övertädelser – aktualiserade mot oss långt senare - tänk Er när Ni planerar Greklandsresa.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsresa till Grekland !!!!

Dessvärre är inte rättssäkerheten den bästa i alla länder inom EU, i Greklands fall finns det uppenbarligen regler som åsidosätts & där polisen skapar egna. Åkte för ett par år sedan på bussresa till Prag. Vid gränsövergången kom det ombord 2 gränspoliser, en tysk & en tjeck. Tysken hade en pistol prydligt i sitt hölster men tjecken vispade runt med en automatkarbin vilket uppfattades som mycket otrevligt. Hans uppförande kan för övrigt jämföras med gamla öststatsfasoner.

Bennie
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsresa till Grekland !!!!

Hej Jirka.... och tack för din "storry".... som slutade bra även om jag kan förstå den rädslan som en sådan situation kan skapa....
Jag har nu varit i 3 år med H-bil i Grekland och har varit på några av de platser du nämner framförallt Monemvasia där var jag i 1,5 år och polisen försökte vid två tillfällen att få bort mig :swoon:.... Just nu är vi på Kreta och i januari har vi varit här 1 år.... Jag hörde tidigt i år att Grekland har infört en lag om camping förbjudet för husbilar men han som berättade detta viste inte så mycket om lagen... men en sak skall vi veta att Grekland inför många nya lagar varje år.... och nästan ingen av de nya lagar kontrolleras av någon myndighet (polisen, cost gard mm.) de vägrar att befatta sig med dom... bl.a införde Grekland en båt skatt, det är nu två år sedan och än bryr cost gard inte sig om lagen och tar in pengar... Att åka med H-bil i olika länder kan orsaka en problem med bl.a polis.... som jag skrev så har polisen vid flera tillfällen försökt ta bort mig från "min plats"... i Pylos blev jag uppkallad till polis chefen efter att jag hade bett en polisman att han skall visa mig den lag jag bryter emot... så väl hos polis chefen som var en stor kraftig och brysk man... jag fick sitta och vänta i över 1 tim innan han kom ut och gav mig en liten post it lapp där det stod några siffror på typ 3026/1978 typ.... så jag frågade hur skall jag nu förstå lagen... Om du inte är ur byn inom 1 tim så kommer jag att fängsla dig sa han med grov röst och blängde skarp på mig... jag insåg då att om jag stannar så får jag bara problem, även om jag inte bröt mot någon lag... Sen i Monemvasia där försökte polisen att få iväg mig med motiveringen att jag hade fönster öppet i husbilen.... då tittade jag på polisbilen och undrade om de också campar för de har ju också öppnat fönstret.... Men du har en dörr som är öppen kontrade polisen med... Då frågade jag honom om det är så det står i lagen att om man har en öppen dörr så räknas detta som camping... då vill jag att du visar mig den lag..... det slutade med att polisen gav upp och jag fick lugn och ro.... tills nästa gång ca 1 år senare... men inte den gången heller kunde de visa mig vilken lag jag bröt emot.... nu är det så att jag till nästan 100% ställer mig i hamnarna då jag också har en båt med mig... och i hamnarna så är det inte polisen som har tillsynen... det är cost gard som har den.... och just i Monemvasia var jag vän med cost gard och det retade upp många i Dimos (kommunhuset) men cost gard stod hela tiden på min sida och det var jag så tacksam för... jag hade ju tidigare tipsat dem om olagligt fiske.. där de tog förövaren...
Sen gör jag så att jag aldrig har bord eller stolar ute om jag inte är 110% säker på att jag inte bryter mot några föreskrifter...
Jag hoppas nu inte att jag har skrämt bort några från att åka till Grekland med H-bil.... att inte fler åker hit har jag lite svårt att förstå för landskapet är helt underbart... och oftast också vädret.. sen kan jag säga om ni tänker åka till Kreta för att fiska... så skall du inte ha några stora förhoppningar på att ta en stor fisk (alltså mer än 0,5kg) om du inte vet till 100% hur och när du skall fiska... då är Pellaponesien bättre... de har lite mer fisk där... även om jag nu har förlorat två rejält stora fiskar inom 1 vecka... så var det med detta... och det var ju inte detta jag skulle skriva om.... för jag skulle skriva om bodels dörrens lås som bara bråkar och låser mig ute.... men det få bli en annan gång sen önskar vi alla här på Hbk ett gott slut på året från oss...
Kan också säga att vi nu har haft 5 dagar med en fantastisk värme som gör att jag nu bara vill ut och försöka ta de stora fiskarna..

Kram Wovi & Peter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen