• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köttfräs med senap

H

hianders

Guest
Bra rätt att tillaga i förväg och ta med i husbilen för att värmas upp där.

Köttfärs/blandfärs steks med lök tills massan är grynig. Salta och peppra. Gör en blandning av grädde och ta i några msk senap. Slå över blandningen över färsen och låt det koka ihop lite. Garnera med persilja.

Ris eller pasta till. Kan vara gott med lite riven parmesan till.

Barn brukar gilla denna rätt. Åtm har våra gjort det i alla år.

Inger

Jag har inte angivit mått, man får prova sig fram. Brukar göra en sats på 500 gr köttfärs, en halv lök, ca 3 dl grädde och en och en halv till två msk senap.

Jag blandar stark och vanlig senap.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Köttfräs med senap

Bra rätt att tillaga i förväg och ta med i husbilen för att värmas upp där.

Köttfärs/blandfärs steks med lök tills massan är grynig. Salta och peppra. Gör en blandning av grädde och ta i några msk senap. Slå över blandningen över färsen och låt det koka ihop lite. Garnera med persilja.

Ris eller pasta till. Kan vara gott med lite riven parmesan till.

Barn brukar gilla denna rätt. Åtm har våra gjort det i alla år.

Inger

Jag har inte angivit mått, man får prova sig fram. Brukar göra en sats på 500 gr köttfärs, en halv lök, ca 3 dl grädde och en och en halv till två msk senap.

Jag blandar stark och vanlig senap.

.... och när jag växte upp i Örnsköldsvik i början av 50-talet var det en favorit under namnt "knatterkötte". Dock med varken pasta eller parmesan, som vid den tiden var okända ingredienser i det norrländska köket.

Festligt att tråden kom upp nu, eftersom jag tänkte just på "knatterkötte" i dag på morgonen och det var säkert första gången på 50-år. Sedan pratade vi ikväll vid middagen om hur det svenska köket har förändrats under åren. T.ex. om våra första kontakter med vitlök, som vi numera konsumerar varje dag.

Tommy
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Köttfräs med senap

Tack Inger
Har nu fått smaka på denna underbart goda rätt .Det blev med spagetti.
Tack för receptet. Tack till Eva för maten.
HaDe Hasse
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Köttfräs med senap

Någon som hört maträtten gubbastönja? Har för mig att det var rotmos med köttfräs i men minns inte då det säkert är 50 år sedan jag fick det.
Glömde skriva att jag fick nog det med rödbetor till men är inte säker.

/Pelle
 
Senast ändrad:
N

Nilo51

Guest
Sv: Köttfräs med senap

Vad är "köttfräs"?

Din fråga är rätt ställt.
Vad är köttfars? Jo köttfars är benämning på malet kött, som består av Fläskfärs (endast fläskkött) Nötfärs (endast nötkött) Blandfärs (nötkött och fläskkött) sen finns utöver det lammfärs, kalvfärs, kycklingfärs och älgfärs, skriver man en recept bör man skriva vilken typ av fars som är frågan om.
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Köttfräs med senap

Framgår väl av namnet - fräst köttfärs :)

Tror faktiskt att det stod på det recept jag kom över början av 1970-talet.

Inger


Vad är köttfars?
Jo köttfars är benämning på malet kött, som består av Fläskfärs (endast fläskkött) Nötfärs (endast nötkött) Blandfärs (nötkött och fläskkött) sen finns utöver det lammfärs, kalvfärs, kycklingfärs och älgfärs, skriver man en recept bör man skriva vilken typ av fars som är frågan om.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Köttfräs med senap

Vad är köttfars?
Jo köttfars är benämning på malet kött, som består av Fläskfärs (endast fläskkött) Nötfärs (endast nötkött) Blandfärs (nötkött och fläskkött) sen finns utöver det lammfärs, kalvfärs, kycklingfärs och älgfärs, skriver man en recept bör man skriva vilken typ av fars som är frågan om.

Jag spinner vidare och undrar då vad är köttfars?
Förövrigt lät det gott och skall prövas när tillfälle gives.

lars
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Köttfräs med senap

Din fråga är rätt ställt.
Vad är köttfars? Jo köttfars är benämning på malet kött, som består av Fläskfärs (endast fläskkött) Nötfärs (endast nötkött) Blandfärs (nötkött och fläskkött) sen finns utöver det lammfärs, kalvfärs, kycklingfärs och älgfärs, skriver man en recept bör man skriva vilken typ av fars som är frågan om.

Det är sådana här pekpinnar som gör att jag undviker att skriva något här längre. Färs som färs man kan väl ta vilken färs man vill. Själv använder jag alltid bara nötfärs.
Fortsätt du Inger och lägg ut dina goda matrecept. Jag har t o m när jag gjort ditt goda laxrecept med spenat och parmesan bytt till annan fisk och det fungerade alldeles utmärkt.:twitcy:
 
Senast ändrad:
N

Nilo51

Guest
Sv: Köttfräs med senap

Det är sådana här pekpinnar som gör att jag undviker att skriva något här längre. Färs som färs man kan väl ta vilken färs man vill. Själv använder jag alltid bara nötfärs.
Fortsätt du Inger och lägg ut dina goda matrecept. Jag har t o m när jag gjort ditt goda laxrecept med spenat och parmesan bytt till annan fisk och det fungerade alldeles utmärkt.:twitcy:

Ups… Beklagar om mitt svar uppfattas som pekpinne vilket inte var tänkt så, jag besvara en fråga och som kock blir man kanske lite nördigt, från min sida ville jag blot klargöra innebörden av ordet ”Köttfärs”

För god orden skuld kan jag nämna jag har gjord anrättningen med blandfärs och det var gott till och med mina barn tyckte om det, och i skriven stund skall jag använda samma recept till fyllda paprika, smaklig måltid.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Köttfräs med senap

Kan inte låta bli att ge en "Pekpinne" till Nilo51. Det står inte köttfars. Det står Köttfräs, vilket jag, utan att vara bra på matlagning, förstår att det är namnet på maträtten, som trådstartaren så snällt ger oss receptet till.
Men tack Nilo51, för att du förklarar vad köttfärs, med ä, är. "Köttfars det kan man väl kalla slutet på denna tråd? :spinny:
 
Toppen