• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparation av instegstrapp Thule Single step V10 12V550 GB16

GusNo

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Malmö
HBK-Nr
10301
Medlemskap
2024
Av någon anledning så slutade min elektriska instegstrapp att fungera.
Felsökning visade att växellådan i motorn hade havererat.
Varken Thule, husbilsreservdelsfirmor mm kunde ge mig tips om hur man kunde fixa problemet.
Jag hittade en film på Youtube som var av stor hjälp för mig att förstå hur trappen funkar.

Motorn var märkt Bosch 0 390 203 266 och med det som utgångspunkt hittade jag en reservdelsleverantör på nätet som hade den i sitt sortiment.

Själva bytet är ganska enkelt genom att man lossar skyddskåpan som sitter med en plåtskruv och en snäppfastsättning samt en mutter som lossas med en 10 mm hylsnyckel. Därefter ser man motorn som i sin tur är fastsatt med en lång bult med låsmutter som lossas med en 10 mm hylsnyckel dock är tvungen att med kryssmejsel förhindra att bulten snurrar.
Därefter är motorn fri att plocka bort efter att elkablarna lossats (håll reda på vilken kabel som går till vilket stift)
 

10Hult

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
27602
Medlemskap
2025
Hej!
Vet att det är ett gammalt inlägg men du kanske kommer ihåg hur du hittade reservdelarna?
Artikelnummer eller leverantör? Hittade du delarna på eBay, Amazon eller hur gjorde du?
Vi har samma problem på våran husbil nu. motorn bara snurrar så jag misstänker att det är plastkugghjulen i växellådan som gett upp.
Att hinna fixa detta till midsommar är ju inte att tänka på men det kanske går att beställa reservdelar innan midsommar så kanske jag kan fixa trappen efter midsommar?

Mvh Anna & Jocke
 
F

F.d. 73249

Guest
om du plockar av motorn så är där oftast en typ skylt med ett nr
detta nr kan du googla
ibland får man laborera lite med hur det ska skrivas
som oftast har jag fått napp på detta sätt o hittat grejor
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
oftast är det ett par kuggar som havererat- plocka isär motorn/växellådan lyft upp kugghjulet som är trasigt vrid det 180 gr stoppa tillbaks- det fungerade för mig och kostade inget. Kuggarna jobbar bara halva vägen och genom att du flyttar kugghjulet så är allt ok igen.
 

10Hult

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
27602
Medlemskap
2025
Kanonbra tips!
I vårat fall så var det motoraxeln som gått tvärt av.
Letat på eBay, Reimo, Amazon m.m. och tyvärr så går det billigaste alternativet på ca 560:- inkl. frakt :-(
Hittade till slut axeln på Kama för 400:- och då kan jag få med gratis frakt till närmaste husbilshandlare.
Nu hoppas jag att leveranstiden INTE är 6 mån utan att jag kan hämta den hos min handlare nästa vecka ;-)
 
Toppen