• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polen

Lars S1

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Partille
HBK-Nr
11519
Medlemskap
2024
Sedan två veckor tillbaka är jag och hustrun i våran nya husbil (Mclouis mc4) i Polen. Våra goda vänner J-Å och Irene följer med i sin husbil (Itineo).
Polen kan varmt rekommenderas, trevlig på alla sätt, god mat, bra priser.
Första stoppet i Polen blev Miedzyzdroje (mycket trevlig camping). Andra stoppet tillbringades i Sarbinowo (fullt godkänd camping).
Sopot gav vi fyra nätter med besök i Gdynia och Gdansk. Jag rekommenderar att låta husbilen stå och ta pendeltåget till Gdynia respektive Gdansk, samtidigt kan man ju ta sig en liten stänkare när man känner för det. Vi bodde på campingen Metropolis i Sopot. Ett jävla liv på nätterna men tryggt å säkert. I skrivande stund befinner vi oss i Leba på camping nr 51. En mycket trevlig camping som blivit vald till Polens mr camping 2014. Staden Leba är verkligen trevlig och har ett rikt utbud på trevliga matställen. På hemvägen återvänder vi till Miedzyzdroje för frugan hade sett en blåsa där som hon gärna ville inhandla.

Ha det så gött.


Lars å Elaine.

Irene å J-å hälsar också men dom ligger å sover.

150730: Lägger till allt eftersom resan går vidare. Hoppas ni kan hänga med. I morse lämnade vi Leba och körde ca 12 mil till Mielno. Riktigt skitväder,regn å rusk hela vägen men relativt bra vägar.
Färden tog ca 2.5 timmar. Så fort vi anlänt till campingen serverade J-å en stabil wiskey, den satt fint och vi kände oss ganska lyckliga när vi summerade dagens etapp. Imorgon drar vi vidare mot nya mål. Undrar var vi hamnar då? Får inte missa inköpet av frågans blåsa. I skrivande stund håller frugan på att slamra med middagen, rött vin blir det till pastan, plus ett par stabila stänkare till efterrätt.

Fortsättning följer.

150802: Nu e vi goa gubbar. Frugan , å J-Å:s Irene har skött administrationen senaste dagarna. Helt plötsligt befinner vi oss Stralsund. Fruarna får en ledig dag imorgon 3/8. Sovmorgon blir det för de små liven, medans vi tvättar husbilarna. Stralsund kan varm rekommenderas. Fantastisk vacker stad med en stor påtaglighet av svensk historia (nu höll jag på att vricka tungan). Ikväll har vi ätit en god middag vid gamla torget i Stralsund, öl till maten samt ett par rejäla dragnaglar till efterrätt. Promenaden hem till husbilen blev en längtan efter nästa dryck. Imorgon skall vi titta till en husbilsaffär här i Stralsund. J-Å vill köpa min bil å jag vill köpa hans, vi fixar en mellanhand i Stralsund, lätt som en plätt. En reflektion: husbilsklubbens hemsida är alldeles för omständlig, Blåvitt bankade dit Örebro med 6-0 ikväll livet är underbart.

150803: Morgonen på ställplatsen vid husbilsförsäljaren startade på bästa sätt. J-Å som är en morgonpigg rackare hade redan vid 09.00 tiden dukat upp en bastant frukost utomhus. Mätta å belåtna fixade J-Å till en god morgonjuice en sådan där juice som fångar verkligheten och ställer allt till rätta.
Efter avklarad frukost besökte vi husbilsfirman. Vi var mest intresserad av vad som fanns i tillbehörsavdelningen. Våra förväntningar grusades då priserna var höga och sortimentet föga tilltalande. Vi tog cycklarna in till Stralsund istället. Promenad i Stralsund samt shopping och en god lunch, blev lyckat. Hemkomna till våra husbilar konstaterade vi att vårat dryckesförråd börjat sina. Jag och J-Å beslutade oss för att hedra den närliggande tappen med ett besök. Tappen visade sig ha ett sortiment över drycker som kan få vem som helst att jubla. Ni skulle sett J-Å, han betedde sig som en räv i ett hönshus.
Imorgon bär det av till Lubeck?
 
Senast ändrad:
Toppen