• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på plåtis!

F

F.d. 53061

Guest
Vi har nu en mcLouis mc4 75 och har även tidigare haft andra husbilar i ungefär den storleken. Men vi funderar till och från på att byta till en plåtis. En av anledningarna är att vi åker mycket och gärna då på småvägar och inne i små byar. Det känns som att en plåtis skulle vara ett behändigt alternativ och också möjlig att använda som andrabil. Det skulle vara intressant att få synpunkter från er som kör plåtis - och gärna då från er som bytt "ner" er från större husbil. Vad är bättre med plåtis? Sämre? Att tänka på om man ska byta? Mm, mm. Tacksamma för ärliga svar, vi har aldrig haft nån plåtis så vi vet inget om hur det är! :spinny:
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej. Bytte ner från Adria Coral på 7.36 till La Strada Avanti C 6.36x2.05x2.89. Höjden är lite högre än Adrian, annars mindre. För oss är dusch och vinterduglighet viktig, därför denna bil. Andre jag känner, väljer Avanti EB med långbädder. Våran har dubbelsäng på 145x196. Bättre: smidighet, byggkvalité och mycket lägre vägljud när man kör. Många db lägre, faktisk! La Strada är kvalitetsmärke, efter 3 år och 6000 mil, fortfarande inte ett knyck från inredning!
Sämre: smal inuti. Man får ett nytt sätt att bo på. Bara en rör sig i bilen, den andre sitter. Sämre och inte sämre: skjutdörren. Bättre när vädret är bra, man sitter i bilen med känslan av att vara utomhus! Sämre vid regn och kyla. Då bruker vi ofte framdörren. Men vi får med allt vad vi behöver; 2 små elcyklar viker vi ihop under sängen, över cyklarna lägger vi 2 golfsätt och bord och 2 stolar! Stuvutrymme finns otrolig mycket av.
Våran har kompressorkyl, diesel-Truma och 2 batterier. Praktisk för helårsbruk och man kan fricampa om man känner för det.
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Vi valde en endast 5,99 lång La Strada Xl. Innan dess hade vi 5,70 lång plåtis med lägre takhöjd. Bädden tillråcklig för en 1,90 lång person trots att den är på tvären. Mycket smidig och parkering sällan något problem. Använder den som andrabil.
Jämfört med gamla bilen är det aldrig några problem med packning. Gott om plats under sängen för bord och stolar och golfklubbor mm. Vi har med oss en större hund som fastspänd i säkerhetsbältet bakom förarsätet. Instämmer med Husbilsgolf om synpunkter avseende skjutdörren. Vår bil har kompressorkyl, dieselvärme stort batteri och solcell Sommartid oberoende av el. Gasol endast för matlagning.
Klar fördel med dubbelgolvet. Extra stuvutrymme plus och även jämnare värme. Truma luftvärme helt ok. använt den vid minus 10.
Kylskåp i bekväm höjd.
Körmässigt inga problem att hänga med i normal trafikrytm. 150hk.
Last vikten kan vara problem. Vägde bilen vid senaste långturen ner i Europa. 3495kg med
full tank 120 l och och 100 liter vatten kylskåpet fullt osv.
Tagit bort reservhjulet.
Tveksam till om 30 kg markis är vettigt användes ytterst sällan av oss
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Har tidigare haft alkov, delintegrerat och plåtis. Vi insåg att plåt är det bästa för oss. Bildelen, dvs stolarna och framåt är samma som tidigare modeller vi använt, men något smalare bakom framstolarna, men det fungerar jättebra. Kvalitet var viktig för oss denna gången vi bytte bil. Vi kör året runt och bra värme är därför viktigt, plus gott om plats.
Markisen kunde jag varit utan. Dom höga bakfönstren är ett plus (insynsskyddat)
Du kan läsa mer på Min husbil
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Gått från 7 meter Hymer helintergrerat till LaStrada avanti EB.

Fördelar:
Liten och smidig att ratta, man kommer fram överallt.
Mer än tillräckligt med lastutrymme för oss, två personer.
Liten och mysig inuti.
Mer krocksäker.

Nackdelar:
Sidodörren tung att öppna och stänga.
Trängre inuti, man kan som sagt inte mötas i gången.
Tyngre konstruktion, lastvikten blir lidande.

Längtar inte till större bil, vi planerar att behålla den i 10 år!
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Funderingar på plåtis!

:) Hei!
Vi hadde erfaring fra syv år med Flear IL og seks år med Hymer integrert når
vi ville teste en Plåtis siden vi liker oss godt på smale fjellveier og i småbyer.

Valget falt på La Strada Regent, L 5,91-B 1,95. Den var som en personbil å
kjøre, 2.2l diesel og automat. Diesel luft/vannvarmer og kompressor kjøl.

Men, etter tre år/ 54000km problemfri kjøring ble det til at vi byttet oss litt
opp i størrelse igjen, fremst for å få et større bad med eget dusjrom og å få
en vanlig bodelsdør. Om dere velger en bil med skyvedør, kjøp en som
betjenes elektrisk.

Vi valgte en ny La Strada Nova med samme utstyr som på Regenten.
Den er nå blitt to år, og vi har funnet "vår bil". Kjempefornøyd med merket, og
som flere andre skriver, ikke noe som knirker eller løsner. Se Min husbil.

Lykke til med valg av ny bil.

Hilsen Regent.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Finns fler fördelar med plåtis. På min kan man ta ut lite delar och lätt köra inköp.
Jag har kört soffor , sängar , diskmaskin och kylskåp mm. Bilen är bra även i vardagen. En bonus.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Vi är helt nöjda med Adria Twin plåtisen, visst lite trängre men man når ju allt istället. En glädje att köra och snål på bränsle. Hänger med trafiken utom kanske på 100 väg där man nästan alltid blir omkörd men det beror inte på motorn, 150 Hkr är riktigt piggt att köra. Snitt 0,85 lit/ mil. Gillar sidodörren och att fälla upp sängen och köra in på byggvarufirman och lasta dörr o brädor. Känns säkrare i trafiken och inbillar mig att krocksäkerheten är större. Kolla hur man kan öppna bakdörrarna när man ligger i sängen, det är ju nödutgång också. Trumavärmen är stabil tyst och snabb, verkar vara idealet på en plåtis. Vi föll för titan-inredningen, grå, och den orangea färgen utanpå. Vi åker hellre i plåtisen än den vanliga bilen när vi kör någonstans. Kan säga att den är förstabil...
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Funderingar på plåtis!

Kastenwagen Jahrbuch är en bra start om man är intresserad av en plåtis. Går bra att beställa direkt från sidan (5,90€ + porto). Där finns överskådlig information om 435 olika modeller med bilder, priser och mycket annan data.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Du har redan fått många relevanta synpunkter men här kommer en erfarenhetsbaserad till.
Vi köpte en "normalbred" Hobby som första husbil. Då vi gärna kör i trånga italienska eller tyska småbyar och på smala alpvägar/Norge-vägar så kunde vi ibland känna att bredden var ett problem. Särskilt tyckte co-drivern att den "utlagda" bredden på bodelen var lite läskig när det blev riktigt trångt (delintegrerat). Vi köpte en Knaus Boxstar 600 (längd 599) -08 och trivdes så gott med den att vi bytte till en exakt likadan av -15 års modell, dock med automat denna gång pga handikapp.
Vi reser mycket, står sällan mer än en natt på varje plats, gillar frihet så vi har 2x100W solceller, kompressorkylskåp och dieselvärmare. Vi kör året runt så vi har dubbat på vintern. Alla resor utöver 5 mil sker i husbilen! Förstahandsval alltså - och det beror mycket på enkelheten att manövrera och parkera. Vi brukar lite skämtsamt säga att vi har lika många ställplatser/nattparkeringar som det finns parkeringsrutor i Europa! Därtill obegränsat många på skogsvägar och fjällvidder.
Vi fraktar ibland både tvättmaskiner, sängar och långvirke inne i bilen. Vid våra europaresor blir det gärna 150-170 flaskor vin (souvenirer) under sängen. Ändå ingen överlast viktmässigt (3,5 ton). Och en förbrukning på 0,82 vid senaste resan till Österrikes vinområden.:)
Nackdelar? Det blir ett annat rörelsemönster inne i bilen. Den ene "parkerar" gärna när den andre rör sig. Blir med tiden ganska smidigt. Skjutdörren härlig på sommaren men släpper ut lite väl mycket vintertid. Slamrar gärna lite vid stängning.
Sammanfattningsvis - vi väljer hellere smidig resbil/plåtis än "vanlig" husbil!
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Tack så mycket för alla svar! Vi är fortfarande så i "valet och kvalet"... Vi gillar verkligen bilen vi har idag så vi vill inte riskera att byta"ner" oss. Är det nån som känner till någon som hyr ut plåtisar? Det känns som att vi skulle behöva börja med att prova på en plåtis typ en helg.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej Markko!
Jag föreslår att du tar kontakt med en av Sveriges största handlare av plåtisar, Rikard Nilsson i Pukavik, han vet allt om plåtisar och har mycket humana priser på sina bilar.
Mvh
ArTii
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Kollade försäljningsstatistiken hittills i år och då har det sålts 80 pössl jämfört med 4 La Strada. Gråimport ej medräknad.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

har gått från alkov, halvintegrerat, helintegrerat, Sun Livung plåtis tllt Globecar
plåtis. Är jättenöjd med mittdusch, högt kylskåp, 150 hästar, längd 599 cm.
Har bara den bilen

Att tänka över
- behöver jag så mycket packning som jag släpat på tidigare
- klarar jag mig med två lågor
- kan jag tänka mig att åla över sovkamraten på natten, annars enkelbäddar och oftast ännu mindre packutrymme

Vid val av plåtis
- bordskiva som går att snurra ut till passagerarsätet
- kylskåpsplacering
- antal avlopp i duschgolvet, med bara ett blir ofta vattnet stående
- utfällbart bord vid spisen
- enkelstolar i dinetten för större bekvämlighet bak
- färskvatten urtappning med kran (har inte alla)
- soft closeing door (sidodörr), tystare men kan gå sönder
- bakdörrarna kan behöva isoleras med en filt som kan vikas undan vid gasolbyte, alla dörrar är i stort sätt oisolerade (Fiat krav, rostrisk) MASA täcke fram rekommenderas. Vid vinterbruk
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

Markko och Tanja

Ni hemlighåller er ålder, vilken är en viktig faktor vid valet.
Vi har haft två plåtisar, en hembygge på en kompakt MB 206D under flera år från 1979 och sedan vår näst senaste bil under ett par år fram till 2012. I ungdomen hade vi inga problem med plåtisen, men med åren har i vilket fall jag blivit alldeles för ovig och frusen för att kunna trivas i en sådan bil.

På sommaren inga problem, men eftersom vi faktiskt använder husbilen mer på vintern så blir värmekomforten avgörande. Och vår senaste plåtis uppfyllde inte kraven, detta trots en isolerad mellanvägg och dito dörr mellan bodel och förarhus och en kraftfull dieselcentralvärmare (Truma Combi D6). I vinterkyla upplevde jag kallstrålning från inte enbart dörrarna utan allmänt från väggarna, märkbart faktiskt redan vid måttlig kyla runt 15 - 20 minusgrader och direkt plågsamt när det blev riktigt kallt. Synd på den bilen, vilken var trevlig att köra och vilken tog sig fram på alla vägar med inkopplingsbar 4WD, lågväxlar och diffspärrar.

Ni kanske borde kika på La Strada Nova, vilken inte är mycket bredare men har en bättre isolerad kaross?

aake
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

Ni kanske borde kika på La Strada Nova, vilken inte är mycket bredare men har en bättre isolerad kaross?
aake

Är dörrarna isolerade på La Strada? Tillåt mig tvivla. Har kollat och Fiat ger ingen rostgaranti om man lägger in isolering i dörrarna. I så fall måste isoleringen sitta inne i kupen, invändigt på dörren. Det kanske La Strada har gjort?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

La Strada Nova har vad jag vet ersatt skjutdörren med en konventionell husbilsdörr.

aake
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Har kollat bakdörren på min LaStrada Ducato och där är ca 15mm isolering limmat direkt på plåten. Sedan är dörrarna helt täckta med 4mm plywood klädda med ca10mm skumplast.
 
Toppen