• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funderingar på plåtis!

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Vad jag kan se på bilderna så har Globecar utanpåliggande fönster. På en plåtis så skulle jag nog föredra ramförsedda fönster som exempelvis Knaus m.fl. har.

Annars verkar Globecar tilltalande.

Kenneth

/Ser nu att en del modeller av 2016 har ramfönster, det är positivt/
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

På ett ramförsett fönster är plastrutan infälld i ramen. Den enklare varianten som inte är ramförsedd så ligger plastrutan utanför karossen.

Det känns lite mer kvalité på ett ramförsett fönster och kanske lite svårare att bryta upp.

Kenneth
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Funderingar på plåtis!

I senaste numret av tidskriften Husbilen finns en annons från La Strada där de anger Husbilar Pukavik som generalagent för märket.
Karlsborg nämns inte alls.
 
F

F.d. 25687

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Vi bytte från En TEC 7.35 till en Burstner Brevio T645 6.34 x 2.10. Var nära att köpa en plåtis först. Men ville ha vanlig dörr och lite mer utrymme och husbils känslan. Orsaken var samma som ni, ville kunna åka in på småvägar och små trånga byar nere vid medelhavet.
Vi är så nöjda på alla sätt
 

Bilagor

  • 20140723_100924_Android.jpg
    20140723_100924_Android.jpg
    1,9 MB · Visningar: 11
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Har lest tråden nu och ser frågor om la Strada m.fl. Vilka skilnader finns? Sitter just nu hos Togo Reisemobile vid Hamburg daer jag kjøpte min bil. De har också Pøssl och Globecar samt Adria plåtisar. Om man kollar noggrant så har LS ramfønster av typ Seitz, de andre den billigare utanpåliggande. Priset skiljer ca 1500 Euro, men Seitz fønster har baettre isolation, både mot ljud, varme och kyla. Videre har LS tygmaterial i tak og vaegg. Igen isolation på samma saett. På baksidan av skåpen har LS en skiva som reduserar varmen på solrika dagar og stabiliserar bygget. Sengarna hos LS har elastiska fjaeder som ger battre sovkvalite. Det finns saekert flere skilnader men det er disse jag ser just nu. Saljaren sager, "Alles ist mehr solid gebaut" (battre bygd) och efter 6200 mil hør jag fortfarande inte ett knyck från snickeriet.
Men jag tror LS kan gøra ting battre, t.ex. flytte Trumaen fram i sittbanken så det blir mer och battre varme framme. Eller isolera alle rør så ingen blir utsatt før kyla.
Globecar blir från 2016 dyrare aen Pøssl med høgre utrustningsnivå, bl.a. med Seitz fønster!
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Funderingar på plåtis!

Oj vad många frågor det finns :)
Nu ska vi se, lutar lite åt en Pössl 2 Win 25 Jubileum 150 hk Maxi.
Kan någon berätta skillnaden på Maxi / vanlig förutom att det är 16" hjul?
Någon som vägt upp till mer än 3500kg?
Skillnad på Citroën / Fiat? Jag har kört båda och upplever Citroën tystare och trevligare koppling, någon sa att Citroën drar mindre diesel med.

Denna går att bädda fram, är det någon som praktiserat detta? Vill ju kunna ta med barn barn ibland ju :)

Softlock känns som en vettig lösning, är det så?

Hur fungerar "Hill Holder" ?

Vad är Traction + ??:confused:

Den har Stor kyl o frys, smalare men känns som vettigt med större frys :)

Markis tänkte jag välja bort, känns som onödig vikt som jag inte använder så mycket.


Ja de var lite från en trött men glad skolfotograf i Borlänge :D
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Svarar på det jag har erfarenhet av:
Maxi= kraftigare bromsar med större skivor
Hill Holder = när du flyttar foten från broms till gaspedal för att starta så ligger bromsen kvar någon sekund så du slipper använda handbromsen manuellt. Start i backe utan problem liksom.
Traction+ = Tror det är antispinn, oftast lite halvtaskig funktion eftersom det drar sämre i snö
Markis = Har i princip aldrig haft någon verklig nytta av vår.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Försäljningsstatistiken tom augusti 2015 = 99st Pössl jämfört 4st La Strada

Varför denna skillnad när La Strada är så mycket bättre? Mina förklaringar:
1. LS har inget åf-nät i sverige.
2. LS är 100' dyrare
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Sitter nu i vår husbil en Pössl Roadcruiser 6,36m på Strasko camping på ön Pag i Kroatien och åskan går och regnet står som spön i backen.

Nu till frågan att tänka på, vi har långbäddar som vi kan bädda ihop till en stor dubbelsäng(skulle aldrig tänka mej tvärbäddat med all klättring över varan på natten för toa besök), högt monterat kylskåp, markis och dragkrok (för ett cykelställ) och vi är jättebelåtna med den.
Våra önskemål för ett byte till en annan bil skulle vara:
Dieselvärme
Kompressorkylskåp
Självstängande sidodörr (dörr som stänger sig sista biten själv)

i övrigt mycket belåten med vår bil

Nu kommer solen!!!!
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Funderingar på plåtis!

:)Hei.
Dieselvarmeren er effektiv og dieselforbruket er lavt. Tanken har du jo med.

Kompressorkjøl går hele tiden på 12v og kjøler langt mer effektivt enn et vanlig kjøleskap. Stillegående og lavt strømforbruk.

Dermed varer en komposit 10 kg. gassflaske minst i to år og du sparer mye vekt.
Har brukt overnevnte utstyr i fem år, og vil aldrig kjøpe noe annet.

Hilsen Regent.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Funderingar på plåtis!

Pössl och Globecar verkar ju vara precis samma bil med den skillnaden att Globecar har Seitz ramfönster.

Globecar går att få med Citroen eller Fiat. Citroën har en 2,2l motor och Fiaten har ju 2,3l. På 150 hkr motorn så har Citroen 350 nm vid 2000 rpm och Fiat har 350 nm på 1500 rpm (max vridmoment). Bränsleförbrukning likvärdig.

Finns ju även 3.0l

Kenneth
 
F

F.d. 55265

Guest
Sv: Funderingar på plåtis!

Hej!
Så här blev det för oss. Efter att i åtta år bott i våra husbilar i Spanien på vintern, ville vi prova att hyra hus istället.Då kom ett nytt behov,en bil som vi kunde ha till allt.Resebil,personbil den skulle dessutom få plats på vår parkering hemma sex meters bil skulle det bli.Besökte Pukavik och förstod att han inte var intresserad,skambud på vår Adria 670 SL.Ringde B i Ö och där blev det affär,men det fick bli en ADRIA twin 600SPT.Jag är för gammal för långbänkar,så vi slog till.Nu efter ett halvår kan jag konstatera att det blev en bra kompromiss.Lastutrymmet är lite problem men vi är nöjda.PS Skulle aldrig välja bort markis,det kan regna eller vara varmt i solen,skulle aldrig väga upp den över 3,5 ton,då är det evigt omkörningsförbud i Tyskland.Ha det gott så ses vi
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Funderingar på plåtis!

:)Hei.
Dieselvarmeren er effektiv og dieselforbruket er lavt. Tanken har du jo med.

Kompressorkjøl går hele tiden på 12v og kjøler langt mer effektivt enn et vanlig kjøleskap. Stillegående og lavt strømforbruk.

Dermed varer en komposit 10 kg. gassflaske minst i to år og du sparer mye vekt.
Har brukt overnevnte utstyr i fem år, og vil aldrig kjøpe noe annet.

Hilsen Regent.

Bruker du dieselvarmeren mye,og vilket fabrikat har den?
Jeg er foreløpig litt skeptisk til disse,da jeg har litt dårlige
erfaringer fra cupè/motorvarmere på lastebilene

Hva gjelder kompressorskap,må man jo sørge for strøm på
batteriene,og gjør du noen ekstra "grep" for hele tiden å være
på pluss-siden på forbruksbatteriene?
 
Toppen