• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brist på varmvatten.

setaeri

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Piteå
HBK-Nr
12671
Medlemskap
2024
Hej
Har en Truma Combi 6E panna i vår Burstner Nexxo 660. Upplever låg kapacitet. Värma varmvatten till 60 grader tar ca. 40 min. Manualen säger att det skall ta 20 min. Tillgången på varmvattnet väldigt låg. Klarar ej en duschning, trots sparsam spolning. Värmer till 40 grader. Fyller diskhon till drygt hälften. Då är vattnet kallt. Värmer med enbart gas och sommardrift.

Kan man inte kräva lite mer. Erfarenhet från en tidigare husbil där vi inte upplevde dessa problem. År kraven för stora eller är det något fel, i så fall vad.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Brist på varmvatten.

Många VVB har dubbla gasbrännare, så det kan vara ena som inte tänder (tätt munstycke eller nåt annat). Dock ska det bli varmt ändå, även om det tar längre tid.

Kör du varmvatten på fullt, fylls beredaren med kallvatten spom det sedan tar tid att värma. 10 liter (?) borde dock räcka en stund.
 

setaeri

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Piteå
HBK-Nr
12671
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

Vet inte om Truma Combi 6 har 2 brännare.
Värmer säkert till 60 grader, även om det tar tid. Får blanda med kallt i början men vattnet svalnar fort, trots pauser i spolningen, för att i slutet vara obehagligt kallt. 40-graders värmningen klarar inte en mindre disk ens.
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

Antar att du har ställ reglagen i rätt läge 60g med bara gas.
Testa att göra Truman strömlös (nolla den) och starta om den och se vad som händer, har fått göra det med våran ibland när den inte vill värma som den ska.
Kan eventuellt vara dåligt med gasol tryck har du bra låga på spisen?
 

setaeri

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Piteå
HBK-Nr
12671
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

Hej
Tack för tipset.
Har nollat värmaren men värma till 40 gr tog ändå 38 min innan pannan stannade.
Har inte kollat mängden varmvatten än ...
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

En dum fråga hur nollade du pannan genom att stänga av vredet till 0?
Du får stänga av via panelen i HB eller via huvud brytaren så att pannan blir helt strömlös hoppad detta funkar. Vet inte hur du nollade strömmen så jag måste fråga.
Jim.
 

setaeri

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Piteå
HBK-Nr
12671
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

Finns inga dumma frågor !!
Ryckte ur 12-volts anslutningen på kretskortet. Väntade ca. 10 min och satte tillbaka det igen. Uppvärmning fortfarande nästan 40 min på gas och 60 grader. Mängden varmvatten; Svårbedömt om någon förbättring, marginellt i så fall.

Betyder nollning något annat.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

Är husbilen svensksåld eller tyskimport ?

Svenska husbilar/vagnar har gasoltryck på 30 mBar medan 50 mBar är vanligt i Tyskland.
Skall stå i gasolutrymmet samt på alla gasolanvändare.

Om all utrustning är för 50 mBar och nån satt på svensk gasolregulator på 30 mBar så kommer all utrustning gå med sämre effekt.

Skall påpekas att man INTE får mata 30 mBar utrustning med 50 mBar tryck, tvärsom skall även undvikas eftersom konstiga fel kan uppstå.
 
Senast ändrad:

setaeri

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Piteå
HBK-Nr
12671
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

30 mBar finns både i gasolhuset och på värmepannan. Prövade även att byta gasolflaska vilket inte gav någon förbättring. Förväntade inte det heller. Börjar få slut på idéer.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

En fråga ? Kommer det först lufft när du spolar vv ... då skulle det kunna vara backventilen till vattentanken som släpper vattnet från vv tillbaka i tanken...
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

Hej. Nollning är det du har gjort, och det verkar ju inte att hjälpa, tittade i manualen om vad för effekt det är i sommarläge vid gasdrift och det är 2000w och det är bra effekt för att värma 10 liter vatten.
Har inte just nu några idéer på vad du kan testa förutom att ringa Truma.
Jim.
 

setaeri

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Piteå
HBK-Nr
12671
Medlemskap
2024
Sv: Brist på varmvatten.

Har klagat även hos försäljaren av husbilen över den skrala kapaciteten.
De kontaktade då Truma för att få tips.

Det svar som de fick, via mail, var

"Tiden för vattenuppvärmning från +15˚C till +60˚C är på gasdrift med sommardrift 20 minuter …och med vinterdrift 80 minuter.
Motsvarande på eldrift 1800 Watt med sommardrift ligger på 45 minuter.
Blandad gas & el-drift med vinterdrift hamnar på 60 minuter.
Det är ju kanske inte så lysande snabb uppvärmning …men som din kund beskriver det så lider hans panna av än sämre resultat.
Frågan är kanske varför ….eftersom värmaren i övrigt fungerar som den ska.
"

I stort sett det som står i manualen. Inte så mycket matnyttigt i övrigt.

Får nog försöka kontakta Truma själv.
 
Toppen