• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stålfälgar.

F

F.d. 940

Guest
Finns det stålfälgar med olika bärighet,eller kan man använda en stålfälg från en personbil och sätta på en husbil.
Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Stålfälgar.

... 215/70r16"...
Arne.

Detta låter som en däckdimension, och inte en fälgdimension.

Problemet är väl att hitta en personbilsfälg med samma bultantal, bultcirkel, centrumhålsdimension och offest som husbilen kräver.

Vidare, men utanför ämnet: Ett personbilsdäck med ovan nämnda dimension har inte den bärighet ("Load index") som behövs för en husbil.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Stålfälgar.

Som svar på din fråga. Visst kan man det på eget bevåg, men som alltid, man skall veta vad man sysslar med. Husbils/lättlastbil/skåpbil fälgar har en tjockare gods. Du kan kolla med tex VW transporter kontra Caddy. Sedan beror det på vikten på din husbil och även körsättet hur pass "äventurligt" det hela kan bli. Om jag skulle göra det på en lätt husbil, skulle jag hålla noga koll på ifall sprickor uppstår vid hjulmuttrarna. Besiktning/kontroll på vägarna är inget problem, men Big problem vid olycka. Jag antar att du vill ändra utväxlingen, men skulle i så fall regga ändrad däckstorlek..
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Stålfälgar.

Gjorde det på en husvagn, köpte en billig fälg på skroten och monterade med nytt däck. 500 mil senare en pyspunka, monterade reservhjul och hittade läckan efter hemkomsten, FÄLGBROTT beroende på för stor belastning.

Så köp en förstärkt fälg om det finns eller låt bli, du får troligen problem annars.

Per-Åke
 
Toppen