• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

spridarna

F

F.d. 22106

Guest
hejsan, skiljer sig spridarna åt på citonen u25 om det är med eller utan turbo?
alt peugot j-5 med eller utan turbo?

har hittat 4st till citronen men kommer från en utan turbo och jag har turbo i min.... årsmodell -91.... på bild ser dom likadana ut ialf.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Troligen skiljer dom sig åt.

Finns det inga nummer på dessa som du kan söka på
på nätet?
Det finns sidor på nätet där alla möjliga
värden på olika spridare går att utläsa.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: spridarna

Hej, tror också att de skiljer. Men de har ju ett nummer.

Jag har en C25 från 1991 som gått ca 10.000mil. Jag tror att toppen sprack i den, så jag byter till en 2.8 JTD motor och medföljande låda. Lär vara ett omfattande jobb. Jag har alltså en C25 motor med låda över som jag kan sälja. Följande har byts i den nyligen. Kamrem, vattenpump, koppling, generator, startmotor och kanske något mer. Spridarna och pumpen är också bra. Överhuvudtaget gick motorn som en klocka och snålt innan toppen sprack. (den skjuter luft till kylvatten) Jag tänkte att någon som har en likadan och tänker behålla den har en bra chans för billiga reservdelar...
Men jag vill sälja allt i ett paket...
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: spridarna

Hejsan.

Jag är säker på att du kan räkna ut det genom att hitta båda typerna på denna sida , eftersom det är samma motor som sitter i en Citroen CX.

CX-BASIS :: eShop
 
F

F.d. 22106

Guest
Sv: spridarna

skicka gärna bild på paketet, är intresserad, men det som skrämmer mig är avståndet, .... bor blekinge nu :)
 
F

F.d. 22106

Guest
Sv: spridarna

Hejsan.

Jag är säker på att du kan räkna ut det genom att hitta båda typerna på denna sida , eftersom det är samma motor som sitter i en Citroen CX.

CX-BASIS :: eShop

jag kan inte utläsa nummret helt på spridarna, pga dåligt skck osv, men har hittat 4 st som verkar komma från en cx med motor m25/648
och den jag lagar är en u25/673 tror jag, spridarna ser exakt lika dana ut. undrar dock om det kan vara skadligt att använda dessa, och vad skillnaden kan vara om det skulle vara någon.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: spridarna

Om de spridarna du tänker "testa" är ytligt identiska med mått osv, är det endast öppningstryck som skiljer, eventuellt. Men, men. Det är ju förkammardiesel, så de kör med 120 -140 KG/cm ungefär. Mao. skillnaderna är små och risken för skador vid test är minimala, om de finns. Vid montering skall man vara noga med renlighet, moment, packningar och att rören sitter utan alltför stora spänningar. Så jag skulle testa om jag var du...
 
F

F.d. 22106

Guest
Sv: spridarna

Om de spridarna du tänker "testa" är ytligt identiska med mått osv, är det endast öppningstryck som skiljer, eventuellt. Men, men. Det är ju förkammardiesel, så de kör med 120 -140 KG/cm ungefär. Mao. skillnaderna är små och risken för skador vid test är minimala, om de finns. Vid montering skall man vara noga med renlighet, moment, packningar och att rören sitter utan alltför stora spänningar. Så jag skulle testa om jag var du...

Just det. Jag har glömt att fråga. Hur får man upp kopparpackningarna ur hålen? Och hur varmt blir det vid dessa packningar? Funderar på om man skulle använda packningsmassa som tål 350'c över de befintliga packningarna.....
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
På nyare bilar skall man byta dessa annars finns risk
för otäta anliggningsytor.

Tätningsmassa håller inte för den höga kompressionen
som en diesel har.

Det finns verktyg för att ta ur dessa "packningar".
Bilverkstäder brukar ha dessa men jag vet ej vart man kan låna
eller köpa dessa.
Om jag inte minns fel så har jag för mej att någon tillverkat
ett sådant här på forumet.
Det kan ju kanske gå att pilla upp dom med en hake av
svetstråd.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: spridarna

Hej, Biltema har ett verktyg för att få loss och upp kopparbrickorna.
Men kanske lite lyxigt bara för att plocka upp fyra st. och sedan lägga på hyllan om problemet ev. åter kan dyka upp i framtiden :p:.
2000028176.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: spridarna

Hej igen, om det kan vara till någon nytta så har jag hittat uppgifter om spridana till din U25/673 motor.
De benäms i två nummer, beroende vad de är ihopplockade av för olika delar, och ett nummer och färgmärkning för den ihopplockade enheten.

Till din motor U25/673 är det följande nummer och tryck som gäller.

Injector holder (stora ytterhöljet)---------------RKB 45 SD 5422.
Injector nozzle (innehållet, munstycket)---------RDNO SDC 6751.

Med de två delarna sammansatta
får man ett nummer på enheten.----------------R 53 56 502.
Färgkoden på den kombinationen är-------------WHITE.

Öppningstrycket på den kombinationen
skall vara.
-----------------------------------------------Ny spridare 137 +5/-0 bar.
-----------------------------------------------Beg. spridare 127 +5/-0 bar.

Kombinationen och trycket på de beg. spridarna du har, har jag inte hittat för de hör ju inte till husbilsmotorer. De har väl samma "Injector holder", men troligen inte samma innehåll "Injector nozzle" och därmed ett annat öppningstryck.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen