• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen eller Truma värme?

elblike

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
19223
Medlemskap
2024
Hej alla entusiaster.
Vi undrar vad som är bäst eller om det är någon skillnad mellan den vattenburna värmen och Truma eller Truma med vinterpaketet då det är kyligt ute. Har hört att många påstår att den vattenburna Alde är bäst.
Tacksam för alla synpunkter
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Vi hade Truma luftburen värme i vår förra husbil, Frankia 1999, då var vi nöjda med den.

När vi bytte husbilen efter 10 år mot en ny Carthago så valde vi Alde och kan nu konstatera att vattenburen ger jämnare och skönare värme i hela husbilen.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Vattenburen värme är tystare, jämnare samt drar litemindre gas. En trumapanna är vanligen placerad i bilens bakre del vilket medför hög värme i sovdelen medan varmluft inte räcker till den fämre delen där det dessutom är som kallast eftersom hytten till stora delar är oisoslerad. Den enda fördelen med en trumapanna att det går snabbare att värma upp en utkyld bil.
Tomhoff
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Väljer du vattenburenvärme se då till att pannan inte är placerad under sängarna,jag vaknar varje gång min panna startar,vattenburet är tyst under drift men inte under uppstart.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Truma luftvarme må defineres om mht all funksjon. Totalt generasjonsskifte før og etter Truma CP plus styringen som kom på markedet for vel ett år siden. Den nye CP styringen gir en fullstendig endring av komfort, varme, varme kontroll, støy, forbruk og mye mer.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Det finns faktiskt fler möjliga val!
I min förra bil bytte jag ut Truma's gasolpanna mot en Truma Combi 6D, alltså en dieselvärmare. Detta främst för att kunna ligga ute längre i vinterfjällen utan att behöva leta efter gasol. Pannan fungerade mycket bra och var billig i drift. Min nuvarande bil värms av en Webasto Dual Top Evo 8, även den en dieselpanna.
I flertalet bilar dessförinnan Alde, vilken har sina fördelar. Viktigt för vinterkomforten är bra isolering och särskilt enligt min uppfattning en rejält isolerad vägg och dito dörr mellan bodel och förarhus och så har jag haft det i flertalet husbilar.

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Vattenburen värme är tystare, jämnare samt drar litemindre gas. En trumapanna är vanligen placerad i bilens bakre del vilket medför hög värme i sovdelen medan varmluft inte räcker till den fämre delen där det dessutom är som kallast eftersom hytten till stora delar är oisoslerad. Den enda fördelen med en trumapanna att det går snabbare att värma upp en utkyld bil.
Tomhoff
Det stämmer nog att det kan bli varmare nära trumapannan, därför har vi nästan alltid stängt värmespjället vid sängen och låter värmen komma ut i den främre delen. Skönt också att snabbt få upp värmen vid kalla morgnar. Vi har även haft aldepanna men och den har också fördelar, kanske framför allt under vintersäsongen.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Kort konstaterande efter att ha läst åsikter här och lagt ihop med egna erfarenheter.

Vinteranvändning:
Vattenburen värme. (Fördel med att ha diesel uppvärmning på grund av ständigt behov av gasolköp annars).

Sommarhalvåret:
Luftburen värme (borde vara det stora flertalet av husbilsägares val).

/Leif
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Inte min erfarenhet Montreal. Har kört dieselvärme sedan 2007 ock ser egentligen bara fördelar. Tycker att moderna dieselvärme är det bästa alternativet i ett fritidsfordon. På vad grundar du ditt påstående Montreal?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Vi har luftburen Eberspächer dieselvärmare. Kan inte bli bättre för oss som kör vår/sommar/höst. Drar lite mer ström vid uppstart men förbrukningen går snabbt ner. En PK10 Gasol räcker hela säsongen.
Diselvärmare sitter monterade som standard i Challenger & Chausson, kanske fler ?

Peter :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Dieselvärme har, speciellt vintertid nackdelen att ha alltför hög elförbrukning. :confused:

Visst drar centralvärmen en del ström, en snittförbrukning på knappt 2A för de varianter jag haft, men det är lättare att ladda batterier ute i vildmarken än att byta gasoltub.

I mitt första hembygge (1979) så drog kaminen ingen el, det var en punktvärmare inbyggd i fronten på en garderob/torkskåp och tändes med en gnisttändare. Kaminen hade inte ens någon elanslutning. Bilen var en liten plåtis och genom att jag hade byggt isolerad vägg och dörr till försrhuset så höll bodelen tillräcklig komfort även vid sträng kyla, i vilket fall för mina dåtida krav.

Inte ens motorvärmaren drog ström, en gasolvärmare i kasett med snabbkopplingar till kylarvattnet och med självcirkulation.

aake
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Jag har Truma Combi diesel under sängen, men den väsnas inte. Hör knappt när den startar. Lyssnar man noga kan man höra tickandet från dieselpumpen. Kompressorkylen hörs tydligare, som hemma i köket.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Jag har Truma Combi diesel under sängen, men den väsnas inte. Hör knappt när den startar. Lyssnar man noga kan man höra tickandet från dieselpumpen. Kompressorkylen hörs tydligare, som hemma i köket.

Ja, den pannan var tystlåten. Min nuvarande Webasto Dual Top Evo 8 väsnas mer (fläktljud) i vilket fall när den går på högsta varv (under uppvärmningsfasen), men den har fördelen att den har en riktigt välfungerande elpatron, vilket jag är tveksam till om Truma har?

aake
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Haft både Truma och Alde. Vintercampat i både fjäll och Alper vid ett flertal tillfällen. Fungerar bra med båda på vintern oavsett yttertemperatur. Driftsäkerhet torde vara exakt lika. Energimängden som går åt är densamma. Samma volym skall värmas och endast en värmepump kan förmildra den reella förbrukningen.

Truma enklare att bestämma var värmen skall vara eller inte. Viktmässigt ett lätt system som dessutom kan passivvärma ex ett dubbelgolv eftersom slangarna blir varma. Snabb ändring av temperaturen om man så önskar. Med nya CP-styrningen väsentligt tystare än tidigare men inte ljudlöst. Tryggt system som inte kan läcka.

Alde skapar värmen tystare men väger en del som system. Läckagerisken finns även om den är liten. Värmen kommer upp utmed väggarna och det kan en del uppfatta som positivt och att det blir mer "ombonat". Mjukare förändring av rumstemperaturen och samtidigt mer trögt. Moderna system har värmeslingorna uppdelade så att man kan dela rummet i "klimatzoner"

Gissar att dieseldrivna pannor skapar samma fördelar/utmaningar som gasol/eldrivna.

Moderna värmesystem är bra och effektiva oavsett hur värmen förmedlas ut i bilen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Har haft vattenburen. Har nu luft! Båda har sina fördelar, men när man kommer till en utkyld bil är det bara luft som gäller - mycket snabbare uppvärmning.

Av just den anledningen hade en känd lyxhusbilstillverkare DUBBLA värmesystem som standard: Luftburen för att snabbt värma upp ett utkylt fordon och vattenburen för att kunna erbjuda skön värmekomfort.
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Hade truama på första bilen väldigt ojämn värme sedan Alde jämn och bra och nu på denna bilen Alde den har många inställningsmöjligheter om det är en nyare sm 3020 panelen helt suverän
 
Toppen