• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen eller Truma värme?

elblike

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
19223
Medlemskap
2024
Hej alla entusiaster.
Vi undrar vad som är bäst eller om det är någon skillnad mellan den vattenburna värmen och Truma eller Truma med vinterpaketet då det är kyligt ute. Har hört att många påstår att den vattenburna Alde är bäst.
Tacksam för alla synpunkter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Inte min erfarenhet Montreal. Har kört dieselvärme sedan 2007 ock ser egentligen bara fördelar. Tycker att moderna dieselvärme är det bästa alternativet i ett fritidsfordon. På vad grundar du ditt påstående Montreal?

Dieselvärmare drar genomgående 1/2-1A mera än gasolvärmare, detta har ju ingen betydelse på sommarhalvåret när man normalt kör värmen ganska sporadiskt.
Vintertid däremot, när man kör värmen hela dygnet betyder det en onödig strömförbrukning
på 12-24Ah som är svår att ersätta när man fricampar. Solceller monterade liggande på taket gör ju heller inte någon nytta då, medan däremot vertikala rörliga kan ge ett visst tillskott, men knappast tillräckligt.
Det är väl bäst att tillägga att med vintertid menar jag i Skandinavien, eventuellt i våra fjäll!
Så att ingen missförstår och börjar prata Spanien?! :wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Montreal skriver om "en onödig strömförbrukning på 12-24Ah som är svår att ersätta när man fricampar".

Detta motsvarar 1/2 - 1 timme laddning från min Honda 20i på tomgång (ca. 300W) och den drar då 0,3 liter per timme. Tillräckligt med bensin i elverkets tank för åtskilliga dygn av fricamping och hitintills har aldrig brist på bensin blivit den begränsande faktorn, vilket däremot gasol blev under tidigare vinterturer.

Det teoretiskt enda rimliga alternativet vore LPG-tank, om det inte vore så att det inte finns någonstans att fylla här uppe.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Ja, för dej som väl nästan alltid står ute i skogen när laddningen tryter fungerar det ju med elverk, men har du någon gång stått bredvid en husbil som varje kväll tyckte att det var lämpligt att köra elverket 3-4 timmar, då förstår du att det är ingen bra lösning bland andra. :wink:
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Ved luftbåren (Truma) varme fordeles luften ved hjelp av en vifte. Det kan oppleves som drag. Dessuten blir luften tørr. Det kan by på problemer for allergikere. Ved vattenburen varme hentes luften utenifra gjennom spalter i gulvet og spredes forbi varmekonvektorene og opp langs veggene. Det gir en jevn varmefordeling.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Vi vill ju ha kallt på natten när vi sover, och varmt när vi vaknar, Alde är trögare finns det någon tidsinställning för olika temperaturer under dagen?
:mcride::mcride:
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Trumapanna kan ge läckage också, fast från varmvattenberedaren.... tror att det finns ett stort mörkertal när det gäller läckage från varmvattenberedare i Truma...
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Ja, Funktionen temperatur ändring vid viss tidpunkt (nattsänkning) finns på vår Aldepanel även om den inte är lätt att hitta.
Upptäckte funktionen av en slump vid felsökning på pannan.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Har råkat ut för det själv, en mikrospricka i beredaren som gjorde att beredaren läckte till och från. Verkstaden sökte i 6 månader utan att hitta orsaken, man provkörde pannan och satte den under tryck utan läcka men efter ett par dagar så kunde det lika fullt börja läcka. Var ngn mer i forumet som hade råkat utför detta, vet att jag ställde frågan. Pågrund av allt strul fick vi till slut en vattenskada på en innerpanel, som tur var hade vi bodelsförsäkring så den tog försäkringen. Truma tog pannan på goodwill så vi fick en utbytespanna.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Var inne på några utländska sidor och kunde hitta flera som råkat utför samma sak på Truma Combi 4/6... kan en panna spricka kan fler... men att säga att det är stort är nog en egen bedömning som kanske är i överkant, men är övertygad om att risken finns.. :). Sedan tyckte jag det var intressant att man säger att en Truma inte kan läcka, visst själva den del som står för värmen i bilen kan inte läcka, men lika fullt finns det vatten i Truman...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Jag ville bara få lite perspektiv på det stora mörkertalet, eftersom jag inte heller på utländska forum sett något större antal sådana problem. Det finns ju säkerligen 100.000 tals sådana pannor i drift. De flesta europeiska husbilar som tillverkas har ju en sådan panna. Det är ju lite synd att skrämma upp folk i onödan. :)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Fast det är folk här som har haft problem med läckage, och som jag säger så finns det problem... har som sagt egen erfarenhet och har sökt. Sedan kalla det för att skrämma folk, ja då får jag väl helt enkelt sluta dela mina erfarenheter...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Av just den anledningen hade en känd lyxhusbilstillverkare DUBBLA värmesystem som standard: Luftburen för att snabbt värma upp ett utkylt fordon och vattenburen för att kunna erbjuda skön värmekomfort.

Haha... Vi har original TRIPPLA pannor, alla Truma 2st luftburet 1st vattenburet
Kanske har man en gammal "lyxhusbil" :D

PS: kom på att vi har 4st pannor ifall man räknar med Eberspächern :wink:
 

Bilagor

  • värme Hymer S820.JPG
    värme Hymer S820.JPG
    133,9 KB · Visningar: 23

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

JAG Funderar på en fråga, numera byggs så många bra och moderna fritidsfordon, merparten med vatten buren värme, hur kan det vara att utvecklingen på det hållet när där lär finnas så stora fördelar med luftvärme, på de största och finaste bilarna, då skulle inte priset spela roll, dom som är kunniga på detta forum kan ni komma med en förklaring till en vanlig indivd varför,
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Fundersam faktiskt...

Stämmer det verkligen att marknadens fordon (husbilar/husvagnar) till största delen
skulle förses med vattenburna värmesystem ?
Var kommer denna fakta ifrån ?
Skulle vara mycket intressant att få grepp om den källan och studera de data som framställer detta.
 
Toppen