• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Flugor och andra flygfän

F

F.d. 53358

Guest
Har precis tagit bort insekterna på hela fronten. Ett jäkla gnubbande, försökte med allt möjligt, men var rädd för allt för starka grejer, till slut blev det vax. Det blev bra, men det var jobbigt över framrutan, fick stå på stege.
 

Bilagor

  • WIN_20150731_161128.JPG
    WIN_20150731_161128.JPG
    380,5 KB · Visningar: 3

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Flugor och andra flygfän

Använd såpa! Utspädd med vanligt vatten. Av en ren händelse för några år sen så råkade jag använda såpa och flugorna försvann:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Flugor och andra flygfän

Brukar använda Turtles insektsremover, spruta på, låt verka någon minut och sedan är de insekterna lätta att få bort. På vindrutan använder vi, efter tips från annan HBK-medlem Biltemas rain repellent. Dessa två olika varianter har gjort arbetet lätt med att få bort insekterna.
 
Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Flugor och andra flygfän

Vi allmänbiologiskt intresserade blir lite besvikna när vi öppnar denna tråd i hopp om att få se intressanta insekter. För andra med samma förväntningar lägger jag här in några färska foton på flygfän:
Bild 1.jpg
Bild 2.jpg
Bild 3.jpg
Bild 4.jpg

Samtidigt vill jag tipsa om en ny populärvetenskaplig tidskrift i ämnet, "Yrfän", utgiven av Sveriges Entomologiska förening. Går nog finna på Entomologiska Föreningen i Stockholm


aake
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Flugor och andra flygfän

Jag brukar Vaxa bilen innan långtripp med ArmorAll Extreme Shield Wax som gör att det blir mycket enklare att spola av insekterna, men när jag åker långtripp ex söder eller norrut så har jag med mig ArmorAll Insect Remover Vipes = Våtservetter som jag tvättar av fronten med en gång på min destination, då blir det lättare sen när jag är hemma igen :).
 
F

F.d. 53293

Guest
Sv: Flugor och andra flygfän

Använd insektsremover, innehållet löser äggviteämnen, ett par minuter och insekterna rinner av.
Anders
 
F

F.d. 55324

Guest
Sv: Flugor och andra flygfän

Micro-fiber duk og rent vann, fungerer helt perfekt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Flugor och andra flygfän

Lite utanför ämnet, men på förekommen anledning vill jag slå ett slag för detta med att välja Ämneskategori först och starta en ny tråd där. Denna tråd handlar ju om att rengöra bilen från insekter och skulle alltså ha startas i Ämneskategorin "Sköt om husbilen". Då hade aake inte behövt läsa tråden och bli besviken och andra som letar efter information om just insektsborttagning hade hittat tråden när de letar under "Sköt om husbilen".

Jag flyttar nu denna tråd från Under Markisen till Sköt om husbilen.
 
Toppen