• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Incident

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi brukar oftast fricampa när vi är ute med husbilen. Det har gått bra hittills och vi kommer trots det som hände oss att fortsätta med det.
Vi hade parkerat ute i skogen vid en sjö. En liten parkeringsplats där det fanns en anslagstavla om fiskekort och nedanför parkeringen en brygga med två båtar. En riktig idyll. Ca kl 3 på morgonen vaknade vi av ett väldigt högt billjud som stod stilla utanför husbilen under vad som kändes lång tid. Svårt att bedöma tid i ett sådant läge. Sedan körde den vidare väldigt sakta. Då gick vi båda upp på toaletten och då återvände samma bil. Ingen gick ur den! Om någon hade velat ta en tidig fisketur så hade hen naturligtvis gått ur bilen och ner till sjön. Vi fick intrycket att den/de som var i bilen hade tänkt göra inbrott men avvaktade eftersom vi hade tänt i HB:n. Eftersom vi bara parkerade hade vi ingenting utanför husbilen så vi packade ihop och körde därifrån. Det var en svenskregistrerad liten skåpbil av VW Caddy-typ. Vill inte gå ut med regnummer eftersom vi inte är säkra på att vi såg rätt. Rutorna i förarhytten var mörka så det var omöjligt att se in i bilen.
Naturligtvis vet vi inte med säkerhet att den/de var ute i onda avsikter men det kändes för otryggt att stanna kvar.
Vi har ett löst inbrottslarm i husbilen som vi tidigare har varit lite slarviga att sätta. Det kommer vi säkert att göra i fortsättningen när vi fricampar.
Och vi kommer definitivt inte att lämna någonting som vi inte kan köra ifrån utanför husbilen under nätterna.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Incident

Det är naturligtvis inte så trevligt längre. Var man än ställer sig så smyger sig den där känslan av otrygghet på. Det är väl inte så man vill känna det då man är ute för att ha det riktigt bra.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Incident

I de allra flesta fall så oroar man sig i onödan. Nån som skulle lägga ut nät i sjön kanske?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Incident

Hade dom viljat göra inbrott så borde dom lära sig stäng av stereon och ställ bilen långt ifrån offren och smyg fram.
Dessa ville nog bara störa och irritera er.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Incident

Eller så var de ute efter båtar eller dess aktersnurror, ganska vanligt. Knappast att de var ute efter er, eller eran ägo delar. Möjligt också att det var båtägaren som kollade sin båt?
 

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Incident

Det går inte att komma ifrån att man är ganska utsatt om man står själv med hb:n på en ödslig plats och någon kommer och vill jävlas med en. En känsla som blir allt tydligare för oss.

Vh

SoT
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Incident

Låter mest som tanklösa ungdomar eller tjuriga ortsbor eventuellt men säkert inte farliga.

Är det flera som överhuvudtaget varit med om liknande okynnesstörningar eller värre saker?

Själv har jag aldrig varit med om något. Det enda är att om man står på platser där lastbilar övernattar så är det en del som kan starta motorn och långköra den på natten. Jag gissar att det är kyltransporter eller liknande som behöver motorn för kylningen. Då brukar jag gå upp och köra vidare.

Staffan
 
Toppen