• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens Campingplats?

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Eznug
Tack för dina inlägg om SCR etc. Under min tid här på forumet så har jag sällan läst något så balanserat, kunnigt o engagerat. Dessutom med det största tålamod... Hälsan tiger ju still men vi vill gärna ge dig lite respons på Framtidens Camping.

Dina tankar välkomnas, för husbilsfolket ökar i antal och fler platser behövs. Samtidigt kanske några campingar välkomnar fler gäster, utanför de mest intensiva veckorna? Vi är tresäsongsåkare, höst, vinter o vår.

För oss har en Campingplats sällan varit ett aktuellt alternativ. Inte för kostnaden utan mest för att campingplatsen mer upplevs som en "all inclusive" händelse, mellan vissa bom tider. Dessutom köer vid in o utcheckning, om det nu är öppet... Den produkten söker inte vi.

Men visst uppskattar vi en Ställplats att stanna till på och vi betalar gärna för den. Då hamnar vi på definitionen av Ställplats och då spårar allt ur. Önskemålen är många, likaså de högljudda som absolut vill ha tillgång till...

Hur hamnade vi här egentligen? Jag håller med om att utvecklingen styrts mot "minicampingplatser" som många tycker skall vara gratis. ( I polemik finns det inga nyanser) För oss så känns detta helt fel. För oss så är framtiden enklare Ställplatser och Campingplatsen mer välkomnande.

Vi jämför gärna med vårt båtliv. Vi är ute långa tider men vill då o då gå in i en gästhamn. Vi uppskattar bl.a. säker förtöjning, el, vatten, soptömning, hygienfrossa, tvättmaskin och kanske någon social yta. Säkert besöker vi oxå någonstans att äta.

För oss har alla småbåtshamnar blivit favoriter, även med husbilen. Vi lever ju samma liv med Husbilen. Vi åker runt o hälsar på vänner, kollar sevärdheter och får nya upplevelser. Här har Marinor o hamnar fixat en jättebra produkt även för oss.

Enkelt, kom o åk när du vill, köp bara ett parkeringskvitto i automaten. Samma med el, vatten, dusch o tvätt. Det finns olika lösningar men alla är uppskattade, ingen klagar på priset. Ibland lägger man bara pengar i ett kuvert, ritar på regnumret o lägger i en låda.

Ställplatsen skall inte konkurrera med en camping!
Ställplatsen skall vara en plats att stå på, inte att få service på.
Behövs service så åker man in på Framtidens Campingplats.
Behöver man extern el, toa, dusch, töm o fyll, tvätt etc så åker man in på en serviceplats, Framtidens Camping.
Dessemellan så står vi på enklare o vackrare platser.

Så vi vill inte tvinga fram mer fullutrustade Ställplatser, vi vill ha många och enklare "parkeringsplatser".
Istället så önskar vi en utveckling av många mindre campingar, till Framtidens Camping. Enklare, Flexiblare o mer Välkomnande.

Vi struntar helt i Campingarnas intresseorganisationer SCR etc, vi är bara intresserade av produkten. Då kan det underlätta att vara med i "Produktorganisationen" Husbilsklubben. Säkert finns här flera som har önskemål om Framtidens Campingplats.

För oss så finns det ett drömställe till Camping, i Hovmantorp, mitt i Glasriket. Kolla på gokaskratt.se. Tjusig plats o fin anläggning. Där funkar allt snabbt, enkelt, smidigt och med de servicemöjligheter vi vill ha. Varje vinter brukar vi rulla in i snösörja o vara tacksamma för elstolpe o hygienfrossa. Alltid har det varit i perfekt skick. Betalningen har vi ibland, vintertid efter telefonkontakt, lagt i brevlådan. På senhösten är det ofta levande musik, vi älskar platsen!

Innehavaren sedan flera år, borde vara ett föredöme för Framtidens Camping.
Hälsar Björn o Lena
 
F

F.d. 24882

Guest
Sv: Framtidens Campingplats?

Tack så mycket.

Det var intressant läsning och en hel del att ta med mig.

Campingen du rekommenderar kommer bli ett av de besöken jag skall göra till hösten när det lugnat ner sig där jag är.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens Campingplats?

Et annet sted som er kilde til ettertanke er stellplatsen Minheim ved Mosel, flere år på rad utropt til Tysklands beste. Hva har den? Jo, godt oppmerkede plasser på grus for bilene og for en del av plassene en grasflekk for avslapping. Dette og tømming av latrine og gråvatn plus sophandtering er inkludert. El og vatnfylling med egen betaling på automat. Deler av anlegget må holde stengt når det er fare for flom i Mosel, men noen plasser ligger så høyt at de er åpne året rundt.

Samme opplegg har samme eier på den mye større plassen i Klüsserath som og benyttes som serviceplass for WRC rallyet i Tyskland. Men denne må stenge helt når det er flomfare.
 
Toppen