• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler för vikt etc utomlands?

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

När jag pratade totalvikt med säljaren konstaterade han att man kan väga upp husbilen till 3800 kg mot en kostnad av 7000 kr. Det lät ju väldigt bra och billigare än jag väntat mig (totalvikten håller jag noga koll på!) men han tog upp en sak som jag inte tänkt på. När man kör nere i Europa kan det vara negativt med tyngre bil än 3500 kg, han pratade om transpondrar tror jag. Vad handlar detta om? Kan någon vänlig, insatt själ bistå mig??

Så här tänkte vi: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77302-4/#post626464

Det finns ett antal skillnader att tänka på vad gäller användandet över och under 3500 kg:

- Kilometerskatt måste registreras och betalas i bl a Polen, Tjeckien, Österrike, i de flesta fall med transponder: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77302-5/#post673049

- Besiktningskostnader: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77302-5/#post673124

- Hastighetsgränser: http://www.husbilsklubben.se/forums/t77302-6/#post673149

För övrigt skiljer sig ofta bro-, färje och vägavgifter. Vid t ex Stora-bält-bron är varje överfart 500 kr dyrare med husbil över 3500 kg, 1000 kronors skillnad vid en vanlig tur och retur Jylland, men det är ju individellt hur ofta och var man åker. Vi som bor nära åker naturligtvis oftare det hållet då det kan bli helgturer om vädret är bra.

Är man bara införstådd med skillnaderna så är det bara att väga upp. :)

EDIT: Första och andra länken pekade på fel inlägg, nu rättat
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Håller ofta med dig Johnssma och särskilt i hockeyn;)
Det skrevs en intressant prisuppgift i denna tråd gällande priser utomlands, skiljer inte särskilt mycket, http://www.husbilsklubben.se/forums/t88410/
Då det högst blir en utomlandsresa per år så är denna kostnad inte något större att prata om (min åsikt).

Gällande besiktning är det enbart nyare bilar som besiktigas vart annat år, är det lika på husbilar? Å andra sidan gör mig inte en extra besiktning eller två något.
Gällande hastighet så förlorar man inte särskilt mycket på att köra några kilometer saktare och då en stor del är på Tyska vägar där det inte är jättevanligt (min åsikt) så gör det ännu mindre.
Desto viktigare att köpa en bil som passar en själv och vårt behov.

Skrivet i solen på Öland. :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Åker man med tre barn så blir det oundvikligen en hel del grejer:), det hör till!
Det är ju synd att behöva begränsa glädjen med husbilsåkat om ungarna inte får ta med sig sina favoritpryttlar.
Sen är det så som det har skrivits tusenfalt om här på forumet......VÄG innan köp!
Sen vet ni! Jag betvivlar starkt att de siffror som står i reg.beviset stämmer i verkligheten.

Mitt råd är att ta ett C1 kort om det behövs och köpa en bil som klarar era behov utan att behöva pruta alldeles för mycket på lasten.
Sen är det i mina ögon en glädje att fixa och dona med husbilen, anpassa efter de egna behoven med lite extrautrustning, fixa igaraget, ja lite egna patentlösningar helt enkelt........det kostar också kilo!

Sen tror jag att risken att åka dit för överlast är störst vid gränspassagerna, nu i år har jag banne mig inte sett en enda Poliskontroll ute på vägarna, vare sig nykterhetskontroller ell dito viktkontroller.
Så risken att åka dit är nog liten.........
.......FAST känslan att åka olagligt är också en sak som tar bort glädjen med det hela:oops:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Har fortfarande inte besiktigat vår första gången men planerar att göra det i höst. Nästa blir hösten 2017. För < 3500 kg gäller samma periodregler som för bilar.

>3500 kg varje år, inga större problem med nyare bilar. Passar mig perfekt då man får kontrollerat varje år före säsong, jag besiktar i Maj innan det det bär iväg.

/Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Kaan ju vara bra för ungarna att inte släpa på allt hemifrån, utan bara välja ut det viktigaste, och sedan uppleva resan istället? :)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Kaan ju vara bra för ungarna att inte släpa på allt hemifrån, utan bara välja ut det viktigaste, och sedan uppleva resan istället? :)

Kan vara svårt att be små barn att uppskatta/uppleva resan. Gladast är alla om de är sysselsatta och nöjda oavsett om det är kort/brädspel eller Playstation. Bättre om alla är nöjda och glada när man kommer fram. Hittills har inte våra barn frågat "när är vi framme "

Peter :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Jag håller med, men här var det ju fråga om att välja en bil över 3500Kg för att ungarna skulle få med "allt", då tycker jag det blir fel på något sätt? sedan är det ju upp till de vuxna att göra resan på ett sådant sätt att det fungerar för barnen också, kanske inte långa heldagskörningar med bara tankpauser t.ex. :)
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Hur är det i exempelvis tyskland när det gäller omkörningsförbud för lastbilar? Det är inte ovanligt med totalstopp i högerfilen där det då står lastbilar. Räknas en husbil över 3,5ton då som lastbil?
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Bra fråga! Jag tror att vi framför allt kommer att semestra i Sverige, här finns ju så mycket att se/göra, men säkert kan det bli en del utlandsresor också. Framför allt när vi (som jag förutsätter!) upptäcker hur bra vi trivs med husbilslivet! Men nu innan bilen är vår tänker jag mig att vi ska göra många men kortare resor. Det är svårt att avgöra hur mycket 400-500 kg räcker till utan erfarenhet. Jag tycker att vi borde klara oss utan cyklar etc, men det vet man ju inte innan...


Vi har valt att hålla oss under 3500 för att slippa en del av krånglet och kostnaderna. Men då har vi bara två barn - med tre blir det värre! :-(
Jag funderar lite över den femte bältesplatsen - är det bara ett midjebälte, och barnet ska sitta sidledes? Känns lite sådär ärligt talat...
Ni kommer antagligen att vilja ha med er cyklar! Vi och alla andra familjer vi känner har det och de används flitigt för att göra utflykter, åka och handla osv. Finns det cykelställ för alla cyklar eller ska några vara i garaget? (Det ser inte så stort ut.) Ska två barn sova bak och det tredje under er? Tänk på att ni då inte kan använda sittgruppen när barnen gått och lagt sig.
Jag tror att bilen väger en bit över 3 ton tom, och att ni kommer att få svårt att hålla er under 3,5 med cyklar, simfötter, vatten, mat, böcker, kläder, täcken, hygienartiklar, tallrikar, skor, paraplyer osv. Åk och väg den före ev. köp!
(Sorry om jag kommer med massa negativa frågor, men fyra somrar i husbil med barn och massa snack med andra föräldrar har gjort att man tänker på en dal saker som man inte hade en aning om innan! )

Lycka till i husbilsjakten! :)
/Jessika
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
F

F.d. 23858

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Varmt tack för alla åsikter och påpekanden! Uppskattas!

Det ÄR mycket att fundera över innan köp. Att väga upp med följden att maken får utöka körkortsbehörigheten känns överkomligt, det känns värre om en tyngre bil leder till problem och begränsningar nere i Europa (plus på broar och färjor). Man vill ju att det ska vara enkelt att sätta sig i husbilen och bara få njuta av resan, utan nervositet för att vara på fel vägar etc.

Vad gäller packning så är inte våra barn så beroende av cyklarna hemma eftersom vi bor ute på landet och de liksom inte har något att cykla till (inte kiosken, skolan etc), så jag tror inte att de skulle sakna cyklar på bilresan. Däremot kanske sparkcyklar vore uppskattat, det har de hos mormor och morfar och där sparkas det mycket. Men annars är de nöjda med filmer, paddor, mobiler och liknande. Å andra sidan, tänk om detta ändras...

Det är svårt! Vi gillar verkligen bilen (Rimor Sweden Edition), både inredningen och sänglösningarna. Med tillägg av en ugn, markis och kanske/sannolikt uppvägningen så... <3
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Vad gäller packning så är inte våra barn så beroende av cyklarna hemma eftersom vi bor ute på landet och de liksom inte har något att cykla till (inte kiosken, skolan etc), så jag tror inte att de skulle sakna cyklar på bilresan. Däremot kanske sparkcyklar vore uppskattat, det har de hos mormor och morfar och där sparkas det mycket. Men annars är de nöjda med filmer, paddor, mobiler och liknande. Å andra sidan, tänk om detta ändras...

Vi bor också på landet. Enda gången jag cyklar är när vi är runt Medelhavet. Jobbigt att gå till restauranger, affärer etc om dom inte ligger nära eller vara hänvisad till taxi.



Peter :)
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Varmt tack för alla åsikter och påpekanden! Uppskattas!

Det ÄR mycket att fundera över innan köp. Att väga upp med följden att maken får utöka körkortsbehörigheten känns överkomligt, det känns värre om en tyngre bil leder till problem och begränsningar nere i Europa (plus på broar och färjor). Man vill ju att det ska vara enkelt att sätta sig i husbilen och bara få njuta av resan, utan nervositet för att vara på fel vägar etc.

Vad gäller packning så är inte våra barn så beroende av cyklarna hemma eftersom vi bor ute på landet och de liksom inte har något att cykla till (inte kiosken, skolan etc), så jag tror inte att de skulle sakna cyklar på bilresan. Däremot kanske sparkcyklar vore uppskattat, det har de hos mormor och morfar och där sparkas det mycket. Men annars är de nöjda med filmer, paddor, mobiler och liknande. Å andra sidan, tänk om detta ändras...

Det är svårt! Vi gillar verkligen bilen (Rimor Sweden Edition), både inredningen och sänglösningarna. Med tillägg av en ugn, markis och kanske/sannolikt uppvägningen så... <3


Det är inte så att barnen cyklar omkring på campingen för att roa sig, utan vi alla behöver cyklarna. De svenska familjer vi träffat på campingarna runt Medelhavet har alla cyklar/scootrar etc. till alla! De används för att handla, cykla in till stan för att gå på restaurang, cykla till stranden, till receptionen, till servicehuset om det är långt, osv. När det är varmt är det mycket skönare att cykla än att gå! :)
/Jessika
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Campingarna kan vara väldigt stora nere vid Medelhavet. I Kroatien förra året (Bijela Uvala, Porec). Cyklade vi överallt utom till stranden. Stora supermarketen på campingen låg runt 1km bort, lite närmare om man cyklade tvärs över campingen men mer backigt. För restaurangbesök i Porec cyklade vi ca 1.5km för att ta minitåg in till stan. Samma sak året före fast då på Cres.
Klart att det går att gå, men jag tror att framförallt barnen kommer att tröttna (jag hade i alla fall totalvägrat att gå så långt :p:)

Peter :)
 

Bilagor

  • 2014-07-25-1714.jpg
    2014-07-25-1714.jpg
    1,5 MB · Visningar: 7

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Regler för vikt etc utomlands?

Åkte nyss genom Trondheim,drygt 200Nok i vägavgifter,bilen väger över 3500kg och betalar samma pris som lastbilarna.
Hade man haft en lättare bil så hade priset varit betygligt lägre.
Totalt är ju detta småpengar,på plussidan i Norge är ju fartbegränsningen till 80kmt vilket har sänkt förbrukningen med nästan 2dl/mil.
 
Toppen