• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vakuumtoalett Byte av packning

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Har någon erfarenhet av att byta packningen mellan övre och nedre del? (Läcker hos oss men som tur är det endast rent vatten för spolningen som droppar ut!)
ORVAR
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Vakuumtoalett Byte av packning

Jag har bytt silikonpackning och skål med mycket bra resultat resultat på vår VT2500 dometic.
Det blir lite skruvande och fnulande. men egentligen inte svårt, mest tidskrävande och trångt.

Lasse Ivarsson
Nöjd Kabekörare
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Vakuumtoalett Byte av packning

Silikonpackning? Har Du ev beställningsnummer? Tacksam för svar! ORVAR
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Vakuumtoalett Byte av packning

Jag uttryckte mig väl kryptiskt i min första fråga förstår jag! Läckaget sker under toalettstolen. Övre delen av toalettstolen är fastsatt i den undre delen med ca 10 skruvar. Här läcker vatten ut och ner på golvet och för att vattnet inte skall rinna under träväggarna har vi fått lägga ut tidningar runt om. Antar att man måste demontera och byta en ev packning som jag tror sitter där!?
Hälsningar ORVAR
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Vakuumtoalett Byte av packning

Jag uttryckte mig väl kryptiskt i min första fråga förstår jag! Läckaget sker under toalettstolen. Övre delen av toalettstolen är fastsatt i den undre delen med ca 10 skruvar. Här läcker vatten ut och ner på golvet och för att vattnet inte skall rinna under träväggarna har vi fått lägga ut tidningar runt om. Antar att man måste demontera och byta en ev packning som jag tror sitter där!?
Hälsningar ORVAR
Kan ju vara samma läckage som vi hade, det var den perifierade plastringen som ligger runt stolen och sprider spolvattnet den hade spruckit vid vattenkopplingen till stolen på baksidan har för mig att man trycker på kopplingen när man lyfter pedalen för hårt vid spolning.
Ganska enkelt att plocka isär för byte men trångt
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Vakuumtoalett Byte av packning

Det har även läkt vatten vid intaget, av färskt vatten. det sitter så till, att om man skruvar bort hävarmen, så kan man se ett vrid lock undertill, där man skall tömma vatten vid vinterförvaringen.
På min hade järn delens övre del, mot plasten spräckts ovanför,
vilket var svårt att se innan man fick bort den.
Denna gick att beställa från Dometic.

Lasse
Nöjd Kabekörare
070-3073741
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Vakuumtoalett Byte av packning

Nu har jag låtit byta packning i själva toastolen. Dessutom O-ringar i vakuumenheten. Vidare har man satt en enkel förstärkning av trä i den senare så att den inte ger efter när man sätter in behållaren. Förhoppningsvis skall det hela fungera som det gjorde från början!! Återkommer om så inte blir fallet.
ORVAR
 
Toppen