• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket gasol kvar??

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag har sett att det finns gasolvågar för stora pengar för att veta hur mycket gasol man har kvar. Så jag tänkte bygga mig en istället men så hittade jag denna pryl.
Dometic Gaschecker GC100

Någon som testat/vet något om den?
Hm, kanske bygger en ändå för att se om jag lyckas :D
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hur mycket gasol kvar??

Är det någon som har testat denna regulator med manometer från Landmann för att ha koll på ungefärlig gasolmängd i flaskan?...............

Tyvärr visar manometern endast trycket i flaskan och inte mängden gasol som är kvar i flaskan. Trycket är detsamma så länge flaskan innehåller gasol i vätskeform. Därav anledningen till att man måste väga flaskan eller använda en utvändig nivåindikator.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket gasol kvar??

Misstänkte att det borde vara så.

Landmann skriver:
Gasolen-tryter-varning: Mätaren visar ungefär hur mycket gasol som är kvar i behållaren.
När mätaren når gult är det 1-2 timmars grilltid kvar (beroende på grill!)


Med ovanstående beskrivning tror man ju att trycknivån stadigt sjunker till den når gult på manometern...
I verkligheten slår den alltså om momentant till gul nivå när det enbart finns gasol i gasform kvar i flaskan?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket gasol kvar??

Det riktige er at trykket synker markert like før den siste gassen går over fra flytende form. Før denne tid er det liten forskjell på trykket. Har selv en slik enhet til grillflasken, trykket forandres svært lite før kort tid før flasken er tom. Med en middels stor grill er dette litt over 2 timer før det er slutt. Trykkvariasjoner før dette kan like godt være temperatur spesiellt om det er mye butan i gassen.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Hur mycket gasol kvar??

Hei alle!
Vi sparsommelige nordmenn, noen vil kanskje si vi gjerrige nordmenn, bruker å løfte ut flasken og helle kokende vann på den. Da blir det rim på den så høyt opp som gassen står. For før væsken blir gass, er den kald. Og vi norske forstår om det nærmer seg flaskeskift. (Vi er ikke dumme, vi gjerrige nordmenn. :twitcy: . Det er derfor vi handler grillkjøtt i Sverige ).
Når de skal unngå å brenne kostbar/dyr gass for å varme vann, tyvlåner mange hustruens bagasjevekt.
Selv klarer vi oss da med vår avdøde faders fiskevekt. Han levde alltid i håpe om storfisk, og hadde en vekt som taklet laks på 20 kg. Vekten har vi liggende i samme rum som gassflaskene.
Håper dette kan være til hjelp for eventuelle fattige/gjerrige/økonomiske svenske bo/husbils-brødre.
Mvh! alfb-N
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Hur mycket gasol kvar??

Har en Nivåindikator Dometic GasChecker GC100. Gav 369kr hos den lokala gasolförsäljerskan.

Fungerar mycket bra på min ståltub.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket gasol kvar??

Hur mycket gasol vi har kvar?
Vi ser på mätaren och när det börjar sina så fyller vi på.
Vi tankar LPG, på samma sätt som vi tankar Diesel.
Hälsar Björn

Ännu enklare om man har två flaskor med Duo Control och display, när den ena är slut stannar man på nästa mack med LPG och fyller.
Gasol/LPG och diesel.
Har man mycket diesel kvar åker man ett tag till.
Superenkelt!

PS. Glömde förstås påpeka att man måste ha två sammankopplade tankflaskor. Helst för utvändig tankning. DS.
 
Senast ändrad:
Toppen