• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vågar ni sova , gasol

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det första jag gjort med mina husbilar är att skaffa gasollarm.

Läser trådar om gasolläckor och hög förbrukning osv..... Ni som inte har gasollarm ....hur vågar ni sova i bilen?

Sista larmet köpte jag på Jula det är lågt monterat och jag har en brytare så att det inte tar ström när det inte används!
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Vilka moderna husbilar har slangar i bodelen? Förmodligen väldigt få! Var kan då läkage uppstå och varför skulle det uppstå? Alla anslutningar dragna och alla rör klamrade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Hej, jag har märkt genom åren att det är många som är livrädda för gasol och när man varit med som köprådgivare åt någon bekant och börjar fråga om bilen m.m. så är det förvånandsvärt ofta på frågor om gasolen..... "Nej den har vi aldrig använt för vi tycker det är otäckt".
Det är förmodligen åtskilliga tiotusentals procent större risk att någon olycka händer när man åker ute på vägen med husbilen än att något skall hända med gasolen. En husbil som man inte använder gasolen i mister ju mycket av nyttan med en husbil och mycket av bekvämligheten försvinner ju också.

Jag skulle t.o.m. tro att risken för att det börjar brinna i 12Voltsystemet i en bil är åtskilliga gånger större, än att något händer med gasolen. När man sett en del gamla originalkopplinger med dålig kontakt efter åratal av halvglapp, och en del hemska ny/extradragningar av 12V el, gäller även det som är gjord av husbilsfirmor ibland.

Man skall inte tycka att de som tycker att det är otäckt är larviga eller dumma, för nästan alltid så beror ju rädslan på okunskap.
Om det fanns någon liten kurs som man kunde gå och få grunderna med gasol förklarade.
Och olika enkla sätt att självkolla tätheten med bara gasolutrustningen till hjälp som vi skrivit om många gånger.
Och vilka hjälpmedel för bara några hundralappar man kan koppla till för att själv kunna kolla tätheten.

Och också något som kan vara svårt att att veta eller förstå är...
Det är så lågt tryck i en gasolledning, så jag brukar säga att man med lite lim och en bunt McDonald's sugrör kan bygga en gasolanläggning som fungerar utan problem. De kraftiga rören och slangarna är mest till för att skydda från yttre våld och inte för att tåla trycket.
Om man har tryckregulatorn direkt på gasoltuben så finns det inte högre tryck någonstans i hela systemet.
Om man har slangar direkt på tuberna och växlingsventil och tryckregulator monterat i gasolkofferten så har man flasktrycket i de slangbitarna från tuben till växlaren. Men det är inte speciellt högt det heller. (Som trycket i en vattenkran ungefär.)

Trycket i ledningarna/rören inne i bilen är bara 30m/bar. Ungefär som om man med munnen blåser väldigt försiktigt i McDonald's sugröret.

En bar är ungefär samma som ett kilo, så trycket är alltså 0,030kg/cm² i gasolrören.
Ett husbilsdäck har man ju ibland uppåt 5,500kg/cm² tryck i som jämförelse, vilket är i stil med vad som kan finnas mellan tuben och regulatorn om man har slangar innan regulatorn.

I en del tyskimporterade bilar så ligger trycket lite högre, 50m/bar men det är ju inte så mycket mer, bara 0,050kg/cm².

Så, lite mer kunskap.
Lära sig lite självtester.
Ett lågt placerat gasollarm.

Då har man både hängslen och livrem, plus även ett extra snöre för att hålla upp byxorna, och behöver inte alls tycka att det är otäckt längre, utan ett bra, effektivt och rel. billigt sätt att ha det bekvämt i en husbil.

Absolut inget illa menat åt de som känner rädsla :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Jag har ett gasolvarnare (alde) som är kopplat till Trumas magnetventil. Larmar gasolvarnaren så stängs gasolen av. Men provtrycker och kollar skarvar ändå.
Känns tryckt för mig.
Ha det
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Jag tycker att gasol är otäckt. Dels kan den kväva de sovande, men mest är jag rädd för en explosion som bara en liten läcka inne i en apparat kan orsaka. Den som sett en gasolexplosion blir nog lite fundersam. Jag anser att om man kör med en äldre husbil, i mitt fall över 20 år gammal, så kan man inte vara 100% säker om gasolens täthet. Visst man kan provtrycka, men efter någon mil kan saken vara en annan. Jag tar ut allt vad gasol heter från min husbil. Lite jobb, men sedan har man koll på grejerna. Klart att kör man med nyare bilar så är ju saken en annan, de nyare installationerna är flera gånger bättre än de äldre...Någon allmän riskvägning ger jag mig inte in i, tror dock att för en normal användare är risken försumbar, men det händer ju saker ibland och man vill ju inte ingå i statistiken som gubben med "extrem" otur....
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Det första jag gjort med mina husbilar är att skaffa gasollarm.

Läser trådar om gasolläckor och hög förbrukning osv..... Ni som inte har gasollarm ....hur vågar ni sova i bilen?

Sista larmet köpte jag på Jula det är lågt monterat och jag har en brytare så att det inte tar ström när det inte används!
Jag har använt gasol i husvagnar och husbilar under mer än 30 år, alltid sovit gott.

MVH

Stig
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Nä, jag förstår inte heller denna hysteri och håller med om att det måste bero på okunskap. Många storstäder har gasspisar och man hör hur folk fasar sig över detta, men HUR vågar ni ha det! Öh? Det är bra många miljoner som har det så.

Men över till husbilen. Till att börja med så sitter såväl tuber som gaspanna på utsidan av vagnen och eftersom gasol är tyngre än luft så kommer ett eventuellt läckage att "rinna av" vagnen. Sen finns det då en ledning som går upp till spis och kyl och det finns kranar för att stänga av dem när de inte används, visserligen kör de flesta(?) kylen på gasol under färd men är man det minsta osäker så är det bara att vrida av kranarna. Det är alltså väldigt få meter med rör där det normal finns gas och det är dessutom under ganska lågt tryck.

Förutom detta har vi då gasoltest under bilprovningen (som visserligen är frivillig men det finns campingar som inte tar in icke gasoltestade bilar/vagnar) och sen är det vanligt underhåll att se till att inte ledningar rostar och att slangar spricker.
När det gäller bilar: hur många av er kollar upp bensinrör och dess komponenter regelbundet? Jag har sett äldre bilar där röret till tanken varit så rostigt att det garanterat har gått hål om man skulle banka på det och bilprovningen verkar sällan bry sig. Jag skulle vara mer orolig för detta än gasolläckor i en välskött och välservad husbil.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Vill gärna upprepa att det är explosions risken som skrämmer mig, inte brandfaran eller kvävning. Explosion är en explosion. Ingen förvarning, bara smäll. Kanske är min extrema försiktighet beroende att jag seglat många herrans år före husbilsåkandet och sett en båt efter gasolexplosion. Allt ovan vattenlinjen var väck...
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Näsan upptäcker läckande gasol långt före ett billigt gasollarm som dessutom har för vana att falsklarma under körning.

Bra.. det är förunderligt att vi kommit att räkna bort våra sinnen...lukt,smak bla.. Som sagt, mitt i ansiktet har vi en alldeles förträfflig gasolvarnare. Och självklart kan man ju komplettera med diverse utrustning om man vill.Bra skrivet av Jankro också!:). Och flera angående gasolens bra användningsområden.
 
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

tror inte att brand i nyare husbilar beror på gasolen ! snarare så har de kopplat på så mycket lull lull på elen vilket ledningarna inte är gjorda för så de går varma o orsakar bränder ! har ju med sig mer skit än vad de har hemma ! hur många uttag finns i en modern hb ? 2 ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Då måste jag ställa frågan, var har du din näsa monterad? Kryper du runt på golvet i bilen hela tiden? Det va det dummaste jag läst på länge.

Om ditt luktsinne är intakt lovar jag att du känner lukten av det tillsatta luktämnet etylmerkaptan långt innan gasolen utgör en fara. De som fortfarande har gasspis i bostaden vet vad jag menar. Luktämnet är i motsats till gasolen lättare än luft.
 
Toppen