• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vågar ni sova , gasol

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det första jag gjort med mina husbilar är att skaffa gasollarm.

Läser trådar om gasolläckor och hög förbrukning osv..... Ni som inte har gasollarm ....hur vågar ni sova i bilen?

Sista larmet köpte jag på Jula det är lågt monterat och jag har en brytare så att det inte tar ström när det inte används!
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Det du skriver om att ha gasol i AC och annat, gör att det både händer olyckor och premier höjs på försäkringsbolag.
Jag tillhör de " inte lever då" , att tänka före, innan det händer.
Inte minst: Det finns experter på alla områden, och rådfråga är inte dumt heller!!
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Det du skriver om att ha gasol i AC och annat, gör att det både händer olyckor och premier höjs på försäkringsbolag.
Jag tillhör de " inte lever då" , att tänka före, innan det händer.
Inte minst: Det finns experter på alla områden, och rådfråga är inte dumt heller!!

Experterna fins på detta forum där är ingen som vet bättre.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Tänk dig följande experiment: ta en liten skvätt bensin och låt det droppa ner i en tom burk. Förslut burken och gör ett litet hål upptill. Tillför en gnista.
PANG! Det smäller utav h-e och nu pratar vi om så lite bränsle som ryms i en cigarettändare. Detta är f ö exakt samma sekvens som händer i en förbränningsmotor (bensin) när bränslet antänds.
Ändå så har vi bensin i de flesta bilar och ingen tänker ens på denna livsfarliga produkt och vad den kan orsaka!

Cigarettändare förresten...dessa är i princip lika farliga som den gasol som vi brukar i våra husbilar. Det är samma gas. Ändå så kastar vi dessa hur som helst, lagrar dem lite överallt och dom är gjorda av plast så du trampar lätt sönder den. Den innehåller tillräckligt med gas för att orsaka en förödande explosion i en husbil men ändå handskas vi med dem lika respektlöst som vilket dött verktyg som helst....

JA! Man ska ha respekt för gas och brandfarliga vätskor!
NEJ! Man ska inte ligga sömnlös och tro att himlen håller på att ramla ner för att man tror att man hörde ett ljud som man inte känner igen.

Lite OT men jag kan berätta om folk som beter sig så här:
När man målar är det en som håller stegen. Alltid. Ommålning av huset har tagit tre år...
När åskan går så åker samtliga elkontakter ur sina uttag i hela huset och då bor man ändå mitt i stan i ett modernt hus.
När man läser eller hör om en olycka i stan - oavsett typ - så rings samtliga barn upp för att höra att inte dom varit inblandade.
Mobil med repfritt glas? Nja, bäst att ändå skaffa ett vikbart fodral + ett skärmskydd....
Åka till Turkiet? Nä, dom hade ju en jordbävning ifjol (visserligen i den andra landsändan men det är ju samma land...).
Sex? Javisst, men trippla kondomer ska det vara...(nja, nu fabulerar jag men jag skulle inte förvåna mig om det stämmer...) :D

Kort sagt: man kan inte ligga och oroa sig för alla faror som finns. Mina föräldrar gjorde inte det och jag gör det heller inte när det gäller mina barn, inget blir bättre och inget förändras om jag går och oroar mig. Punkt.

Detsamma gäller gasol i husbilar, och där finns dessutom en fungerande kontrollapparat att utrustningen är OK. :cool:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Vi har en liten 6kg LPG flaska som vi använder varje dag till all matlagning, te & kaffevatten och inte minst vår ugn för pizzor, gratänger och t.o.m. brödbakning. Visst var vi rädda för gasol och då köpte vi även en 12V gasolvarnare som fortfarande ligger i garaget och skräpar helt oanvänd. Om gasen skulle läcka av någon konstig anledning (allt är provtryckt), då hittar den vägen neråt och under bilen där det finns ett hål för det. Ingen chans att gasen skulle "klättra/dunsta" uppåt där vi ligger & sover, men det är inte helt fel att kolla förbrukningen då och då när spisen/ugnen inte är i bruk. Om man distanskör eller kör genom Tyskland, då bör man stänga huvudkranen enligt vad vi har fått tips om.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

En undran till er experter,varför får man inte driva kylskåpet på gasol på färjor och liknande och när man kör med fordonet, är det farligare att ha dett igång när nä man kör rättar ni er efter den tokiga bestämmelsen,

är det farligare än ha det igång när man står uppställd,
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

En undran till er experter,varför får man inte driva kylskåpet på gasol på färjor och liknande och när man kör med fordonet, är det farligare att ha dett igång när nä man kör rättar ni er efter den tokiga bestämmelsen,

är det farligare än ha det igång när man står uppställd,

Om en gasolycka händer ombord på färjan så blir ju konsekvenserna enorma, inget som någon vill uppleva, annars är väl inte sannolikheten större på färja. Vid körning på Autobahn med större risk för olyckor så kan ju ett gasolläckage förvärra skadorna. Inget trevligt för räddningsmanskap att göra en insats vid ett sådant scenario.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Du får inte ha öppen låga på bensinstation, dvs. Du ska stänga av gasollåga ( pilotlåga) vid tankning. Enkelt och säkert för ALLA parter!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Beroka: försök att ha pilotlåga på vid färd med stena line till Tyskland eller Danmark . Det medför gasutsläpp på bildäck.Det sätter säkerhet ur spel , och har inte följt denna regel, då vill inte jag vara i dina kläder vid tillbud, inte heller vara ombord . RITS gruppen kommer då om ni lättat ankar och är på väg ut. RITS: RäddningsInsatsTillSjöss, kom efter Scandinavian Star dom brann.
Omgivning och sunt förnuft gäller. Du får köra genom tunnlar och annat, vi vet att ekipage har, eller kan ha gasol ombord och kan mäta detta, rökdykare mäter och sedan tar räddningsledaren ett beslut om polis ska spärra av område, eller vi har det under kontroll. Man släcker inte gasfasen, utan försöker stänga av, släcker vi, då läcker gas ut och en värre explosion kan uppstå.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

BeRoka, inser du inte skillnaden på att köra en husbil i det fria och ha den stående tillsammans med andra bilar i ett slutet utrymme på en färja? Skulle det uppstå ett bensinläckage på ett fordon i närheten så förångas bensinen och så småningom bildas en explosiv gasblandning som lätt antänds av exempelvis gasolkylskåpets låga om detta är i gasdrift.

En sådan situation kan knappast uppstå i det fria.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

J0 jag inser skillnaden och jag ser även skillnaden på avstånden på en mellan bilarna på en ställpats eller camping vid en gasläcka det är det är inte bara vid körning gasolen kan läcka, jag har kört Husvagn sedan 1972, jag inser mycket väl vad som kan hända och har sett det,till skillnad mot många som går och raljerar med säkerhets avstånden, för var det inte ovnligt att man hade både panna och kylskåp i gång när man köde hemifrån .
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Hej för många år sen hade jag en husvagn som jag hade på olika arbetsplatser som man övernattade i men i den hade jag ett glas såg ut som ett bränslefilter fast i glas och det var fyllt med en olja som gasen passerade igenom och bubblade det i det var det en läcka det vill säga om allt var avstängt och det var inköpt på Primus jättebra och enkelt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Hej, finns ännu i flera utföranden.
Med alla förbrukare avstängda trycker man ner den röda knappen.
Bubblar det då i vätskan (ofärgad glykol) så har man en gasolläcka någonstans.

ALDE.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Hej, nja det beror på hur du menar, När knappen inte är nertryckt så passerar gasolen ovanför vätskan. Knappen trycker man ner när man vill kolla om det finns gasolflöde genom ledningen, för då styrs gasflödet ner genom vätskan.
Om man trycker ner knappen när en stor förbrukare är igång så bubblar det så kraftigt att vätskan i behållaren ser ut att koka. Det skall inte heller vara så bra har jag för mig, det kraftiga flödet genom vätskan kan ta med sig vätska in i systemet har jag läst någonstans.
Om man ex. vis har ett kylskåp med liten pilotlåga och bara har den brinnande i kylskåpet, och då trycker ner knappen för bubbeltest, så ser man ändå ett rätt kraftigt bubblande av den lilla förbrukningen, utan någon fara för jättebubbel :p:.

Jag vet inte riktigt hur länge, men om man bara hade en pilotlåga brinnande för att tömma en stor tub så kanske den skulle brinna uppåt ett halvår eller mer, så det får man väl jämföra med ett väldigt litet läckage, och det lilla flödet ser man som ett pärlband av bubblor i behållaren.

Så visst kan man kolla om den funkar och bubblar med en förbrukare igång, men försiktigt.

Men med alla förbrukare avstängda i bilen så är det egentligen först då som man trycker ner knappen för koll, och tittar in i glasbehållaren och kollar efter bubblor/flöde en liten stund.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Beroka: försök att ha pilotlåga på vid färd med stena line till Tyskland eller Danmark . Det medför gasutsläpp på bildäck.Det sätter säkerhet ur spel , och har inte följt denna regel, då vill inte jag vara i dina kläder vid tillbud, inte heller vara ombord . RITS gruppen kommer då om ni lättat ankar och är på väg ut. RITS: RäddningsInsatsTillSjöss, kom efter Scandinavian Star dom brann.
Omgivning och sunt förnuft gäller. Du får köra genom tunnlar och annat, vi vet att ekipage har, eller kan ha gasol ombord och kan mäta detta, rökdykare mäter och sedan tar räddningsledaren ett beslut om polis ska spärra av område, eller vi har det under kontroll. Man släcker inte gasfasen, utan försöker stänga av, släcker vi, då läcker gas ut och en värre explosion kan uppstå.
.
du har helt rätt Jag är inte riktigt så dum som du tycks tro
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Beroka: försök att ha pilotlåga på vid färd med stena line till Tyskland eller Danmark . Det medför gasutsläpp på bildäck

Kan du utveckla detta? En pilotlåga är väl en liten låga som brinner och då strömmar ingen oförbränd gas ut? :confused: Sen är väl samtliga gasförbrukare i en husbil/husvagn designade så att om den inte är tänd så stryps gasoltillförseln per automatik rätt snabbt och inget fortsatt gasutsläpp är möjligt?

Har åkt färja med husvagn två gånger, ena gången Umeå-Vasa och då var det inget tal eller krav om att slå av gasolen. Andra gången var på samma resa Åbo-Sthlm och då krävde man att gasolkranen på flaskan stängdes men i stället så fixade man el för att driva kylen.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Jankro.
Ok, du har rätt, jag mindes fel för det var så länge sedan jag använde den. Jag borde använda den ofta när den ju finns. Den är ju en bra indikator.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

i äldre långe jan den höge pannan, de hade pilot låga som var tänd alltid, den var en bra panna jag saknar den sen Alde slopade den, har där inte varit en riktig panna där tände man en pilot låga som som var igång alltid, den styrdes termostaten, men den fans naturlgtvis inte på Hb dom hade bara punht värme på den tiden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur vågar ni sova , gasol

Første husbil med Alde varme var Niesmann Clou tidlig på 80 tallet byttet de fra sin egen panna for vatnburen varme til Alde. Om det var Lange Jan eller en annen modell vet jeg ikke.
 
Toppen