• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Windows 10

Knappast värt besväret att lägga ned en massa arbete på en hopplös laptop.
Säkerhetskopiering får lösas på annat vis!

Men ett varningens finger till dem som står i valet och kvalet att uppdatera från 7 till 10!
Efter att ha googlat ser jag att många står med en obrukbar laptop efter uppgraderingsförsök.

Tack för ditt tips. Sånt skit ska vi inte bry oss i. Dessutom övervakade
till max.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Knappast värt besväret att lägga ned en massa arbete på en hopplös laptop.
Säkerhetskopiering får lösas på annat vis!...

Varför inte prova med molnet? iCloud lär vara fantastiskt och det behövs knappast mer än en enstaka knapptryckning för att starta säkerhetskopieringen (tror jag) ;).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Det finnes i mange Toshiba laptops en skult recovery mode, gjelder alle som ikke kom med dvd og muligens npen av de som kom med dvd.

1. Turn off the laptop
2. Hold down the number 0 not the letter o
3. While holding the number 0 turn your laptop on.
4. Let go once you hear a very long beep.
5. Now windows will load he recovery mode, Then plug the AC adapter in.
6. You can chose to formate your laptop and make it an out of box state or open up the partition manager.
7. After you chose a setting, select next.Then go on eventually you will get up to the recovery screen if you selected out of box state. And it will take around 20 to 40 mins.
8. Now your done.

Nå skulle du ha en ren win 7 installasjon :D

Ellers er det å boote fra et install media en god løsning, da kan en velge å slette allt og formatere eller bare overskrive c driven om ikke en reparasjon fungerer.

Toshiba har hatt endel problemer med webcam drivere, men det skulle ikke føre til svart skjerm.

Jag försökte enligt din beskrivning men det funkade inte, inte heller återställnings-CD. Datorn får gå till de sälla jaktmarkerna och en äldre HP får ta över säkerhetskopieringen.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Stämmer, inte ens knapptryckning behövs men jag är emot månatlig avgift även om det inte är mycket pengar.

Kan inte låta bli att raljera lite :rolleyes:

Och har man bara 10-15 GB data på sin padda och en snabb uppkoppling uppströms till internet, 30 mbit/s, så borde man klara det på 2 timmar kanske (15 mbit/s i snitt. 13,5 GB = 110000 mbit cirka. 15 mbit/s = 54000 mbit/tim. 110000 mbit tar alltså 2 tim 15 minuter ungefär - det är bra uppkoppling).
Och 15 GB kan väl inte kosta så mycket på ICloud?
Fast man kanske behöver ett par generationer av sin backup.
Vad kostar 45 GB?
Och man borde väl backup:a minst ett par-tre gånger per vecka?
Låst padda 4-4.5 tim/vecka?

Edit: Räknar lite galet, sorry, justerat siffrorna. För att raljera är jag ju tvungen att sänka uppströmshastigheten :oops:

Borde väl lägga till: Med min laptop, wired gbit-nätverk och separat hårddisk (NAS) tar backup:en ungefär 10 min per dag (backup varje dag). Och då pratar vi 96 GB lagrade data (diskavbild). 10 min är snitt, full backup varvas med differential.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Mina behov är uppåt 200 GB från flera enheter som jag säkerhetskopierar några gånger per år. Detta kostar enligt uppgift 35 kr/månad (iCloud), inte mycket pengar men lite onödigt i mitt tycke. Säkerhetskopiering av varje iPad/iPhone till en laptop tar några minuter eftersom bara förändringar sedan senaste kopiering uppdateras.

En säkerhetskopiering görs för att enkelt på några minuter kunna återställa efter förlust eller köp av ny enhet. En återställning av appar, musik, bilder, dokument och inställningar som annars skulle ta mycket lång tid, kanske dagar.

Säkerställning av de viktigaste filerna, i mitt fall bilder och videoklipp, sker automatiskt till Google Foto varje dag med obegränsad volym och helt utan kostnad. Jag har inga betänkligheter att mina bilder skulle utnyttjas av Google för olovliga syften. Bara den senaste veckan har drygt 2000 av mina bilder och videoklipp helt automatiskt förts över till "molnet" lätt åtkomliga från alla mina enheter.

Hoppas att jag kunde göra mig förstådd.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Du gör dej förstådd.
Det låter ju mycket vettigare än att säkerhetskopiera allt då och då till ICloud med en knapptryckning.
Även mina bilder kopieras till Google Foto, successivt när de tas (på mobilen).
Foton från systemkameran säkerhetskopierar jag manuellt till Flickr.

Jag har nog backupnoja:
  • Daglig backup från två laptops till en NAS via Acronis (diskavbild för full återställning, t ex om trojanattack eller diskcrash)
  • Daglig backup till Acronis Cloud av alla dokument och foton (automatiskt)
  • Online backup till Sygarsync av alla dokument och foton
  • Periodisk backup av alla dokument, foton och musik till USB-sticka och separat USB-disk via GoodSync
  • Foton från mobilen till Google Foto
  • Foton från laptop till Flickr när jag tömmer kameran
  • Dokument synkas mellan plattor, mobiler och laptops via Dropbox vid behov

Snacka om hängslen och livrem. Allt utom Flickr och Dropbox går dock automatiskt.
Diskavbild till NAS körs som en full, 5 differentiella, en full, etc. Med automatisk rensning.
Alla övriga är backup av enbart förändringar.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Efter att ha kontrollerat om min Toshiba Satellite P850-133 skulle gå att uppgradera till Win 10 så verkar det enligt Toshiba att den inte går att uppgradera !!

Så jag tänker inte försöka med en uppgradering och jag rekommenderar folk att kolla hos era datortillverkare om det finns listor på vilka som går att uppdatera innan ni ger er på det.

Min dator är bara 2 1/2 år gammal och hyfsat vass !


De som är rädda för övervakning rekommenderar jag att sluta använda internet, mobiler och olika former av betalkort, ni blir alltid på nått sätt registrerade nånstans om ni använder elektroniska/digitala tjänster.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Jo, jag vet att det troligen skulle funka att installera från DVD men som sagt inte värt besväret.

Det positiva med att jag startade upp min gamla HP-latop var att jag hittade några tusen gamla bilder som jag nu med hjälp av Google Foto kopierar till molnet.
som denna tagen för ca 35 år sedan:
Visa bilaga 102834

Jag visste inte att Google Foto även funkade på PC.

Om jag skulle skaffa en ny laptop fick det bli en Chromebook, den verkar mer tillförlitlig!

Anders, eftersom du gillar Apple skarpt, så kolla på Blocket, Tradera, där finner du bärbara-mac till överkomliga priser.
Du slipper fresta på kropp o själ med krånglande PC's.
2 flugor i en smäll :)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Efter att ha kontrollerat om min Toshiba Satellite P850-133 skulle gå att uppgradera till Win 10 så verkar det enligt Toshiba att den inte går att uppgradera !!

Så jag tänker inte försöka med en uppgradering och jag rekommenderar folk att kolla hos era datortillverkare om det finns listor på vilka som går att uppdatera innan ni ger er på det.

Min dator är bara 2 1/2 år gammal och hyfsat vass !


De som är rädda för övervakning rekommenderar jag att sluta använda internet, mobiler och olika former av betalkort, ni blir alltid på nått sätt registrerade nånstans om ni använder elektroniska/digitala tjänster.

Hej eftersom denna går att uppdatera till Win 8.1 med nya drivrutiner så skulle jag tro att dito till Win 10 kommer. Hav tålamod.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Jo, det är möjligt att det kommer drivrutiner till min modell, men just P850-serien verkar vara en udda fågel i Toshibas sortiment, synd eftersom den är en pigg dator som inte strulat nåt.

Har ändå tänkt att skaffa en 2 i 1-dator så det får nog vara med uppdateringen av nuvarande.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Min heter Toshiba C870D och klarade Windows 10-testen men går nu varken framers eller tebakers, svart skärm med blinkande prompt.

Funderar på om jag kan sätta spegelglas i skärmen så frugan kan använda den som sminkspegel. Den är jäkligt snygg och ser ut att vara tillverkad i karbonfiber.
 
H

hianders

Guest
Sv: Windows 10

Jag har nu laddat ner Windows 10 på vår Acer. Något man skall tänka på när man kör igång? Skall/bör man t ex ha automatiska uppdateringar? Vad är onödigt att ha i datorn?

Inger
 
F

F.d. 52994

Guest
Jag har fått ett problem med uppgraderingen från win 7 till win 10. Det har funkat bra i en mån, men idag kom det upp en blå ruta där det står. ALLVARLIGT FEL.startmenyn och cortana har slutat att fungera. Jag har provat att scanna av datorn med olika program, men det hjälper inte. Någon som vet, vad göra:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: windows 10

Så här fick Ulla bukt med problemet:

Jag har också råkat ut för det och väljer då att trycka Ctrl+Alt+Del och kommer till en skärm där jag ser avstängningsknappen i högra nedre hörnet. Väljer att starta om datorn. Då har det visat sig att det är uppdateringar som ska göras på datorn och när datorn startat om är problemet borta.

Kanske har detta problem något med de automatiska uppdateringarna att göra, jag vet inte.
Men så kommer man bort från problemet iallafall
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: windows 10

Tack knarrevik, nu funkar datorn igen. Jag undrar om jag skall återgå till 7:an:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen