• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Windows 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jarn

Guest
Sv: Windows 10

Har nu kollat kompabiliteten på Autorute 2013 och det verkar som om det inte går på Win 10.
Trist när det bara är drygt åtta månader sedan jag köpte programmet på Microsoft Store...

Någon annan som har programmet installerat och kör Win 10 ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Jeg får ta kortformen av dette problemet, msvcp100.dll var den første basis runtime modulen for programmer skrevet i visual c++ programmerings språk. Denne er med i alle nyere runtimepakker, men brukes kun av gamle programmer og blir ikke installert automatisk sammen med nye programmer.

Om en kjører sfc /scannow som administrator vil en del slike feil i forbindelse med gamle programmer bli rettet opp.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Windows 10

Har nu gjort som Knut föreslog med sfc /scannow och den hittade defekta filer som den fixade.
Tyvärr så går inte Autoroute ändå, får samma felmeddelande att filen saknas och att jag ska installera om programmet.
Problemet är ju att jag köpt och laddat ner den så jag har ingen kopia och den finns inte längre att ladda ner...:mad:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 10

Laddade du ner och installerade denna: Visual C++ (för 64-bitars) Som det länkades till i ett tidigare inlägg?

//Stefan
 
J

Jarn

Guest
Sv: Windows 10

Jag laddade nu ner den och när jag skulle installera den fick jag en varning att en nyare version redan finns på datorn.... ?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 10

Ah, ok. Dags att fundera ut något annat då...
Det bör i vilket fall som helst gå att lösa.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Googla på "msvcp100.dll" så hittar du olika lösningar, bl.a. arkiv där du kan hämta hem dll-filer.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Väntar du på uppdateringen från Microsoft så behålls alla dina inställningar och personliga filer.

Nja, jag har en bärbar med windows som jag skulle uppgradera till W10, själva nedladdningen gick utan problem och allt verkade fungera.
Men när den sen skulle startas igen så gick det inte, datorn blev helt ren, filer,program och allt som fanns på den var borta och den var då på grundinställningen från fabrik.

Jag kan ju göra ett försök till då den ändå är tom, fungerar det inte då heller så får det vara.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Windows 10

Tja, blir det fel så blir det fel.

Jag skulle nog bara rekommendera uppgradering från windows 8.1. Skulle jag uppgradera windows 7, hade jag hellre installerat om från början.
Detta för att en aindows 7 troligen varit i bruk ett antal år och fått en massa skräp under åren. På det viset får man mer jobb men en bättre upplevelse av det nya operativsystemet.

//Stefan

PS. Jag blev av med hela min IOS-installatione när en uppgradering gick fel, så det kan tyvärr hända alla.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Windows 10

PUH ! Jag kom undan med blotta förskräckelsen...
Tryckte på knappen återinstallera Win 8.1 och det gick som en dans och allt fungerar som vanligt igen.
Nu väntar jag med ett nytt försök att uppgradera till hösten när vädret är mer lämpat för att sitta inne o pilla med datorn och kanske lite buggar är fixade.
Men det såg bra ut den lilla stund jag använde det, misstänker att det suger mer Gb på nätet också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Ska ju enl info kunna komma installeras fr o m 29 juli, alltså onsdag denna vecka.

Skall man installera direkt (jag har fått emejl med instruktioner) eller sitta lugnt i båten ett tag tills barnsjukdomarna är upptäckta och åtgärdade?

Inger

Vet inte vad du kör för version idag,
men jag uppdaterade min laptop idag från win8 till win10, tog ca. 30min.
fick bocka bort några standardval som microsoft vill få tillgång till.

Funkar utmärkt det lilla jag hunnit använda win10, skönt att få tillbaka en ny typ av "startikon" :)
 
H

hianders

Guest
Sv: Windows 10

Vet inte vad du kör för version idag,
men jag uppdaterade min laptop idag från win8 till win10, tog ca. 30min.
fick bocka bort några standardval som microsoft vill få tillgång till.

Funkar utmärkt det lilla jag hunnit använda win10, skönt att få tillbaka en ny typ av "startikon" :)

Jag använder 8.1 idag men väntar nog lite innan jag tar in W10. Ska bli riktigt skönt att få till en ny "startikon". För mycket tjafs som man inte använder i W 8.

Inger
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Tips - om ni använder er TV för att visa datorns skärmbild via Hdmi fick jag det att funka först efter jag uppdaterat drivrutinen för Bildskärmen som du hittar i Inställningar/System Bildskärm../Visningsalternativ. Längst nere klicka på Avancerade skärminställningar/Egenskaper för bildskärmskort/Bildskärm/Egenskaper/Drivrutin/Uppdatera drivrutin.
Lite pyssel men sen skall det funka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Windows 10

Har etter vi oppgraderte Grethe sin pc funnet en forbedring som har en del uønskede bivirkninger. OneDrive er nå anda tettere integrert i windows, og ALLE filer i ditt område i molnet finnes hele tiden på din pc også. Dette medfører en del ekstra synkroniseringer som forbruker en del båndbredde på nettet. Grethe har mange tusen bilder på OneDrive totalt 30 GB, og vi 2 bruker nå nesten 1 GB i døgnet med moderat bruk av pcene.

Hvordan en skal kunne utnytte de mer enn 10 TB som hver av oss har tilgjengelig på OneDrive er mer enn jeg har funnet ut.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Windows 10

Installerade windows 10 igår. Funkade galant. Datorn blev snabbare samt mycket enklare att parkoppla olika enheter. Sedan är layouten bättre. Passar bättre till oss som inte har pekskärmar
 

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Sv: Windows 10

Jag skulle lägga till bilder från kameran men fick beskedet att jag inte hade behörighet till det. När jag använde en minneskortläsare så funkade det däremot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen