• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Burstner i895g eller i810g?

F

F.d. 30455

Guest
Hej, jag letade husbil för ca ett år sedan men då blev det inget köp. Är på gång igen och har två intressanta objekt. Ett är en Burstner i810g av 2010 års modell och ca 4000 mil. Den andra är en Burstner i 895g av 2012 års modell och ca 2000 mil. Kan någon med erfarenhet av dessa modeller ge lite tips om vad man bör kika på när man tittar närmare på dessa objekt (svagheter mm). Vad är egentligen skillnaden mellan dessa två modeller, verkar väldigt lika i mina ögon. Hur är kvaliteten generellt när vi pratar Burstner? Tacksam för tips.
Vi har tänkt att nyttja bilen året om, både i Sverige och utomlands. Brukar värme och kyla fungera bra på modellerna? Vi är lite kinkiga med bekvämligheten och ser att vi måste kunna ha ström ordentligt när vi fricampar (vilket jag tror blir ganska mycket, i varje fall i Sverige). Den ena bilen har dubbla solceller, brukar det räcka bra? Har även funderat på ett externt elverk som komplement. Vilken effekt bör man minst satsa på? Har tittat på ett inverterelverk från Kipor på 2,6 kW, bör det täcka det mesta?
Vad "måste" finnas och vad är klart överflödigt... Givetvis mycket en smaksak men ibland dyker det upp utrustning som tar plats och väger men som i slutänden egentligen inte blivit ngn hit... Automat eller manuell låda? För och nackdelar? Alla tips välkomna. //Magnus
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Burstner i895g eller i810g?

Tack för alla tips... , oavsett så lutar vi nu mot i 810G. Kom gärna med tips. Mvh Magnus
 

clase

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1608
Medlemskap
2025
Sv: Burstner i895g eller i810g?

Har just en sådan (890g -12) med hydrualiska stödben monterade i efterhand, blev jättebra Trots storleken är den lättmanövrerad.
Svagheter: fått byta vattenpump förra året, ny kökskran i år, vacumslang i kläm första sommaren med tappad ork.
Annars är vi jättenöjda med den
Om du har funderingar får du gärna slå en signal på 070-5442904
Lycka till i valet
Clas
 
F

F.d. 30455

Guest
Sv: Burstner i895g eller i810g?

Tack Clas,

Det blir faktiskt vår första husbil så en av våra funderingar var just om den skulle bli svårmanövrerad pga storleken. Kul att höra att så inte är fallet. Verkar inte som några stora brister vad jag förstår men jag hör gärna av mig om jag har frågor när vi väl skaffat kärran... Kan säkert dyka upp frågetecken... //Magnus
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Burstner i895g eller i810g?

Vi har en I 890G av 2012 års modell (9 meter lång), som vi köpte ny 2012. Dessförinnan ägde vi en 3-axlad I 821G, som vi köpte ny 2007 och ägde fram till dess att vi bytte till 890:an.

Vi har inte haft ett enda fel på någon av dessa Bürstner bilar och kan varmt rekommendera er att köpa en 810 eller en 895 (samma typ av bil - det enda som skiljer är sängalternativen (långbäddar eller queen size säng - går även att få med tvärbädd ovanför garaget) !!!

Husbilen går mycket stadigt, så det är verkligen ett sant nöje att köra den.
Bränsleförbrukningen är imponerade låg - vi har en förbrukning på 1,01 liter per mil och det trots att vi nästan alltid kör omkring med en totalvikt på 5 ton och att vi har den stora motorn på 180 PS.

Manuell eller automat - en smaksak tycker vi - vi har en 6-vxl manuell !

Lycka till med köpet !

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Burstner i895g eller i810g?

Vi har en i810 -14. Större utrymme i kök samt sittgrupp. Detta hade stor betydelse när vi valde modell.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Burstner i895g eller i810g?

Vi har en i810 -14. Större utrymme i kök samt sittgrupp. Detta hade stor betydelse när vi valde modell.


Helt rätt - glömde att skriva att sittgruppen i 810:an är ännu större mot vad den är i 890:an - den har samma storlek som vi hade i 821:an !

Vi var själva i valet och kvalet när vi beställde vår 890, men kom fram till beslutet att vi ville ha en queen siza säng i stället för långbäddar eller tvärbädd.

Bosses och Gerds husbilsresor
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Burstner i895g eller i810g?

Visa bilaga 101874Min 3:e HB köpte jag nu i veckan blev en 810G -10
Helnöjd... Man ska ju hamna rätt när man köper den 3 :)
Bytte in en Burstner 747-2 alkov .. Det är ju också en stor bil men inget mot 810

Åkkomfort, utrymme, smidig trots sin längd på 9.20 stor salong
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    480,4 KB · Visningar: 19
Toppen