• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

S

StorDansk

Guest
Nu äntligen är det tid att inhandla solpanel, gör en sambeställning med en kompis (ej medlem HBK)
vi tänker köpa varsin 100W monokristallin,
vad jag behöver förutom panelen är fyra hörn, en genomföring och lim,
nu blev jag förvirrad när jag ser att Prevent tillhandahåller tre olika varianter av lim,
kan inte avgöra vilken som ska vara, det enda man läser om här är ju Sikaflex? Vi har bägge en plåtis!
Ni som handlat från dom kanske kan guida mig lite så det blir rätt första gången?
Kompisen Peo behöver även en MPPT regulator, där fanns ju en uppsjö, låt oss gardera för att han i
framtiden vill fördubbla kapaciteten på celler, vilken ska man köpa?
Själv har jag D250S DUAL från Ctek, där kan man vad jag minns koppla in rätt mycket solceller,
vad jag kan läsa mig till så sitter det kabel på varje solcell (drygt 1 meter)
så det bör ju räcka fram till genomföringen
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

Se till så att du har en försäkring bara jag beställde förra året skulle ha panelen till midsommar den kom några dagar före midsommar via ups ett skitföretag i mina ögon panelen var helt krossad på ena halvan jag skickade tillbaks den för reklamation ups slog sig fria vägrade ta något ansvar prevent vägrar att ens svar på mail ett jäkligt oseriöst företag som inte ens vill ha en kommunikation med sin kund så drygt ett år senare så är det bara att konstatera att man är blåst på en 100 w panel kontentan av detta är att jag kollat jäkligt mycket på nätet och vis av erfarenheterna skulle jag aldrig handla på nätet igen när det gäller solpaneler då det går att få dom till i princip lika bra pris här hemma och hämta dom själv.:mad:

Micke
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

Låter spännande Micke, var?
har aldrig sett nåt som kommer i närheten av deras priser!

MVH Finn
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

När jag fick min solpanel från Prevent ställde jag mig frågande till deras förpackningskonst. En ganska enkel wellpappkartong som såg klen ut men panelen hade överlevt resan och fungerar bra. Prevent ställer stora krav på transportfirmorna som kör deras produkter. En kompis som beställt två paneler från Prevent hade också "tur" med sin leverans.

Panelerna och transporten kostar inte mycket jämfört med priserna i vårt avlånga land. Finns det någon försäkring mot transportskador som passar vid sådana här transporter, tro. Prevents solpaneler är bra och billiga så en liten extrapeng för en transportförsäkring finns det absolut utrymme för.

Jappe
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

När jag fick min solpanel från Prevent ställde jag mig frågande till deras förpackningskonst. En ganska enkel wellpappkartong som såg klen ut men panelen hade överlevt resan och fungerar bra. Prevent ställer stora krav på transportfirmorna som kör deras produkter. En kompis som beställt två paneler från Prevent hade också "tur" med sin leverans.

Jappe

Blir ju ett litet extra spänningsmoment då Jappe, vi får hoppas på tur då :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

Jag tog Teroson lim med Loctite primer efter att ha rådfrågat PreVent och det verkar fungera bra.
De har nu kompletta satser Dekalin med lim, primer o rengörning till bra pris som är testade.
Kolla vad de levererar med för delar i sina kompletta satser till husbil för det brukar fungera bra.

Köpte 2 st 100W mono moduler och de kom fram hela och väl emballerade.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

Jag har limmat mina med Sikaflex 252 som preVent levererade i sina solpanelspaket för ett par år sedan. Mina paneler sitter stadigt fortfarande men det finns anledning att vara noggrann med val av lim inser jag efter att jag läst följande tråd: Solpanelen lossnade under färd

Ser ut som att preVent nu ersatt Sikaflex med Teroson MS935 om man kollar deras paket.

Beträffande MPP-regulator så har de ett par som jag tycker är intressanta, Votronic MPP250 Duo Dig och Victron Energy BlueSolar MPPT 75/15. Till båda dessa regulatorer finns instrument för övervakning av laddstatus.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

Beträffande MPP-regulator så har de ett par som jag tycker är intressanta, Votronic MPP250 Duo Dig och Victron Energy BlueSolar MPPT 75/15. Till båda dessa regulatorer finns instrument för övervakning av laddstatus.[/QUOTE]

Det finns kabelsatser till dessa regulatorer för att koppla till EBL:en.
Arne.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dags för Solpanel från Prevent, lite frågor bara!

Köp en Votronic MPPT-regulator samtidigt. Köp inte nåt "billigt" - det är ganska stor skillnad på regulatorerna.
Prevent är en seriös firma (men har blivit blåst på svensk kund!!!) Jag har besökt dom i Tyskland.
 
Toppen