• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa NR 2 Till Kroatien!

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Resan 2015

Startade 7:15 från regnigt Borås, första stoppet blev Halmstad för lite kaffe. Vidare ner till Malmö där vi tankade och åt en tjock korv med bröd. Snabbt över bron, några mil in i Danmark blev det köer, ca 35 min så släppt proppen och vi kunde rulla på och var framme i gedser ca 13:42, synd med köerna kanske hade man hunnit med 13:30 färjan annars!!! Men har ju semester så lilla lugna nu.
Färjan blev 10 min sen till Rostock, lite proviant på Calle , sen raka vägen till Krakow em see ställplats/
camping , 45 min mot Berlin. Riktigt mysig lite camping vid en sjö med rikt fågelliv. En promenad och lite omelett till kvälls mat och ett avsnitt game of thrones sen slog vid huvudet i bingen vid 22:20.

Dag 2
Vaknade vid 6.00 och var tvungen att gå på toa, solen tittade fram och mängder av fåglar sjöng härlig start på resan trots att tempen bara visade 13 grader.
Vi körde i ett streck med små stop till Regensburg där hund och fru sa ifrån, letade upp första bästa ställe det blev camp azur mitt i stan. 34 euro för en natt lite dyrt då campingen Max har 2 stjärnor. ! Lite mat och sen i säng!

Dag 3

Upp och hoppa frukost och iväg, porten var inte öppen så vi fick vänta 10 min, klockan 8 kom vi iväg. Vi bestämde oss för att börja på krk och camping njivice . Resan ner gick bra med några små stopp. Ett stopp blev det lite panik få en orange lampa tändes på instrumentpanelen, såg ut som ett däck och det sprutade snö ur den, punka!!!! Skit inte nu... Körde sakta ca 80 km till närmaste stopp och hoppa ur bilen och kände på alla däck, allt ok vad nu detta, startade bilen och lampan lös ej mer... Konstigt!
Vi var frame ca 16:40, 25 grader o sol, vi orkade inte leta runt länge efter en plats så vi tog en hyfsat centralt till allt. En promenad och kvällsmat på en resturang och sen sova.

Dag 4

Vaknade redan vid 7, molnigt men varmt, åt frukost och sen en promenad in till byn köpt badskor för 50 kuna. Framåt middag sprack det upp och det blev bad och sol, vid 19 tiden kom det lovade regnet och åska, vi satt inne och kollade på game of thrones! Mys kväll !!

Dag 5

Uppe med tuppen trots att man var seg, toa och sen en kort promenad med hunden, stekte ägg och åt frukost frun sov så sött, ville eller vågade inte väcka henne!!
Det blev en heldag på stranden, snorkling och bad, lazy (hunden) fick åka med på bad madrassen och var inte rädd utan njöt utav att va med ute på havet! Grillade kyckling på kvällen och lite ris pepparsås och sallad , riktigt gott! Sen natti natti 22:20 fortfarande 22 grader!!

Dag 6

Vaknade ca 7 tog en kort promenad med lazy sedan vill hon in och sova igen. Jag lämnade henne i hben och gick iväg på en 30 min promenad ut med havet så fridfullt det är på morgonen vid havet !! Dagen blev som andra dagar, bad , sol och lite trötta är vi! Vi bestämde oss att packa ihop lite för att hitta ett nytt ställe kanske rovinj eller vsar får se va det blir. Lite kvälls mat på pizzerian på campingen sen tv och hopp i sägen.:))

Dag 7

Tidigt uppe och packade ihop , även frun vaknade tidigt , redan 9 kom vi iväg mot vsar och camping orsera, inget jag planerat utan en ren chansning från frun.
Det blev lyckat en plats vid havet och 500 meter till stan. Tur med platsen vid havet, annars hade det blivit för varmt, vinden fläckade lagom!
Vi grillade lite lax och sallad till det.
Kvälls promenad till byn och opps vad hungrig jag blev vid 20:45, pizza och shopska sallad för frun och sen hem i en ljummen underbar kväll .

Dag 8

Vaknade sent 8.20 , en lång promenad med lazy.
Sen 20 min simning i ett ljummet hav, lazy vill inte va själv då var tvungen att gå upp, frun sov till 11.10.
Cykel tur till Konsum, Phuu det var varmt!!! Hem bada och lite mat. På kvällen blev det lite molnigt. Vi flyttade in vid 21 och började kolla ett avsnitt av game of thrones , plötsligt började det regna och blåsa, frun går ut och säger va skönt kom ut, sedan ropar hon markisen måste in!!!!!!! Vinden hugger tag och frun hänger i markisen, jag släpper spänn banden och får in markisen , alla grannar gör samma som vi!!! Tur man va hemma och inte på stan !

Dag 9

På morgonen cyklar jag in till vsar och handlar lite, dagen varvas av med promenader, sol och bad.
På kvällen går vi ut och äter. Små packar för förflyttning mot rovinj i morgon. Havet ligger som en spegel när vi går in för att lägga oss!

Dag 10

Kör iväg vid 10 tiden, gpsen visar höger, men jag kör vänster vi ska ju neråt!!! Efter 20 min är vi i porec!!!
Gpsen hade rätt, bara köra vidare , siktet inställt på camp polari, väl framme efter 2 stop lidels och Konsum! Polari var inget för oss vi kör till porta biondi som har allt, men vägen förstör lite samt att inte wifi ingår 2015 i såpass dyr camping avgift!!!! Här träffar vi rese ledaren på camping dom pratar om Ursula och tror det var Enberg och Roland från hbk som om han var bästis med dem... Kul att hbk är så känt!!
Äter på resturang Sara , sedan njuter vi av sol nedgången!!!!

Dag 11

Vaknar tidigt och tar en promenad till camping valdaliso ca 3 cm från rovinj . Värkar va en bra camping men inga hundar tillåtet där! Vandrar tillbaks ut med havet och njuter, äter frukost med lazy, runt 11 väcker jag frun som har haft en tuff natt och är trött.
Vi går ner till stranden och lägger oss under ett av de få träden, Nina och lazy somnar jag börjar läsa en ny bok få jag precis läst klar om Svennis, ( den va bra).
Den nya boken 438 dagar om svenska journalisterna som åker i fängelset, hitintills riktigt spännande !
På kvällen försöker jag via TV4 play se matchen por-swe men det går inte se den i detta land säger webbläsaren blir lite sur och får följa den via Aftonbladet .

Dag 12

Klart varmaste dagen!!!
Började med lite dis på himlen, fru sa att det är perfekt dag för Gammla stan i rovinj. Väl framme sprack det upp, 30 grader i skuggan visade pizzerians termometer . Phuu det blev jobbiga 3 timmar!
När vi kom till hben var det raka spåret ner till havet alla 3 låg på luftmadrassen, lazy börjar trivas på madrassen när vi simmar runt den!
Kvällen blev mygg jagande, vart kom alla myggor ifrån????
Väldigt varmt i natt svårt att sova i alkoven!!

Dag 13

Äntligen morgon 8:50 visar klockan och är helt slut!!! Mygg och bastu ingen bra kombination!!
Frun vaknar vid 10 och ska på toa då hon säger, vad är det där och pekar innanför cykel stället, tar pallen och klättrar upp. Cykeln som stod längst i har lyckats slava bort lacken så att enbart aluminium syns!!! Hur har jag lasta den????
Funderar om vi ska för flytta oss eller ligga kvar på porta biondi?? Lyx problem kallas detta, hörde att de fått lite värme även i swea. Sol bad och och lite mat sen i säng!

Dag 14

Uppe vid 8 och börjar packa ihop, nu ska vi neråt pula hållet, efter allt är klart åker vi vidare. Tillslut hittar vi nått vi gillar, camping pomer! Packar upp och känner att nu är det riktigt varmt 34 grader i skuggan , bad och skugga och vätska. Vid 20 tiden mat på restaurangen bredvid campingen, sedan väntar vi på att det ska bli lagom temp. för sova, 30 grader i husbilen kl: 2158 .... När zzzzzzz inte än!!

Dag 15

Vaknar 7.30 varmt slänger ett öga på temp. Mätare 25 grader redan. Tar en promenad på 35 min, nu har lazy vaknat tar en promenad med henne på 20 min, köper en färsk limpa, sitter i mitt egna lilla lugn och äter frukost och kollar på en fin båt som ankrat upp 30 m från oss hörligt!
Frun vaknar till , lite kaffe den vill hon cykla 3,5 km till konzum??? Varför i värmen, sagt och gjort.
Det var svettigt, sen bara skugga vid havet Sammt bad och vätska !!
När solen gick ner blev det lite grill, kyckling och bacon med sallad. Knappt man va hungri. Lite tv sedan i säng!

Dag 16

7:40 börjar vänja mig vid att sova länge!! Börjar packa ihop lite lätt, ska börja köra uppåt i landet, fick roliga nyheter igår , våra kära grannar är på väg ner!!!
Kör upp till umag handlare lite mat.
Vill ta in på sirena camp novingrad, men tyvärr bara några platser ledig, inget som faller i smak, kör till finidia camp , förvättingarna är stora 4 stjärnor !!!
Ack så besvikna vi blir...,, ingen internet, dåligt bad, campen så där, toaletter duch ok vad ger dom 4 stjärnor !?????? Blir en natt, imorgon blir det nytt ställe !!!!!!
Lite musik och mys! Sen sova !! Vilken kväll!!! Säger som Magnus Carlsson : möt mig i Gammla stan!!!

Dag 17

Vaknar 7.30 tar en kort promenad med lazy , börjar packa ihop det blir csmping pineta !!
Väl framme hittar vi en plats 55, precis vid havet o h i skuggan. Tempen har gått ner lite sånu är det riktigt behagligt 29 iskuggan!
Vi badar, städar tvättat och njuter. På kvällen går vi ut och äter på pikado lite resturang vi tar in en mest plate för 2 riktigt gott. Sen kollar vi 2 avsnitt av game of thrones .

Dag 18

Vaknar och är lite trött men gpr upp och tar en promenad med lazy som är väldigt pigg !
Jag bestämmer mig för att simma istället för jogging ! Simmar ca 500 m och njuter. går upp gör frukost och läser vidare på 438 dagar.
Frun vaknar vid 11 tiden hon har sovit dåligt och haft ont hela natten!
Jag föreslår en lite cykel tur eftersom det fläktar så gott!!! Så fort vi lämnade vår plats vid havet stod luften stilla, svetten sprutar fram, det blev en kort tur!! I och bada o h kyla ner sig. Efm var lugn och skön!
Lite mat sen sova!

Dag 19

Lazy vaknade 7 och ville ut, Nina gick upp kors i husbilstacket!!!
Packade ihop och flyttade till park umag i hopp om att granarna skulle komma dit idag!
De sover en natt till i Österrike !!!
Enormt stor camping tur man har cykel. !!! 900 m till receptionen.
Bad och mat, framåt 6 tiden mulnade det på , lite regn o blåst på natten!

Dag 20

Vaknar gör inget vettigt dånande bara går runt och väntar på grannarna! Kl 1354 kommer de!!
Bad med deras barn och pizza på resturang !

Dag 21,22 och 23

De dagar helt i barnes väg bad, spel lite tennis trots att axeln strejkar som vanligt.

Dag 24

Uppe med tuppen för att packa, nu blir det norr åt!! Vi tar farväl av våra grannar , och åker och tankar och handlar , ber frugan slå in München som ett del mål, efter Ljubljana Slovenien så visar gpsen mot Grass, det är ju Österrike så ja kör på, efter 7-8 mil så börjar jag tvivla, nu bör vi vara vid Österrikes gräns snart, kollar kartan och blir galen, när frun frågade om det var rätt så SA jag Ja, på nått ställe i Österrike som heter nått liknade Münchendolfen eller nått, lilka lång väg tillbaka som att köra via Grass till Regensburg, Tjeckien vågR jag inte mig på ! Innan tyska gränsen slår vi läger för natten på en camping som är en bondgård mitt i ingenstans, tirolenhof väldigt mysigt men ödsligt , tankarna spinner i väg på massa skräck filmer om serie mördAre på ödsliga gårdAr. Men vi klara oss, regn hela natten!!!

Dag 25

Vaknar vid 8;30 går ut med lazy som vill jaga de fria hörnorna.
Kör vidare till Regensburg där det blir en helgrillad kykling samt en döner kebab för mig och frun, vidare mot Leipzig där vi tar in på en camping 25 euro, varmt och skönt, det har vi inte känt sedan vi lämnade Kroatien . Grillade och gick a la oss vid 22,30

Dag 26

Uppe vid 7 duschade, promenad med lazy o frukost , vid 9 körde vi mot Berlin centrum ställplats. Mycke trafik och köer men va frame kl 11.30, 3 platser lediga...
Efter en lång promenad 8 km i Berlin blev det slappa vid husbilen, inte mycket till ställplats men man är mitt i gröten!!

Dag 27

Beslutar oss för köra Rödby puttgarden för att slippa vänta 2 h på båten och sedan 2 h på båten räknar snabbt ut att vi kommer vinna minst 1. H körning i Danmark på detta, kanske hade det fungerat om inte det var fullt i puttgarden samt att färjorna var sena!!! Vi stannade en natt vid en camping när Lomma Quick stopp 150 kr.

Dag 28

raka spåret utan stopp till Borås där vädret var fantastiskt !!!
Så var denna resa till enda!!!

3 gånger valde vi lite bättre campingplatser vid havet, med wifi vatten el satellit tv, de nätterna kostade runt 500 kr st/per natt, totalt 8 nätter!


Allt som allt med campingar, ställplatser, ute mat, bad skor lite kläder och vinjetter, Diesel, färjor osv.... hamnade vi på 23226 kr för 28 dagar ca 415 kr per skalle per dag, jag och frun , hunden räknade jag inte med!

Bilder får frun lägga in!
 
Senast ändrad:

Monica Glans

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Åstorp
HBK-Nr
1714
Medlemskap
2024
Sv: Resa NR 2 Till Kroatien!

Intressant läsning. Har ni Gasolgrill eller får man använda kol? Hur löste ni problemet med Lazy och sandmyggorna (Leishmanios). Fästinghalsband i så fall vilken sort?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Resa NR 2 Till Kroatien!

Hej!
Vi har webber lilla gasol grill, har 3-4 små flaskor med oss.
Inget fästinghalsband alls, inga sandflugor, enda vi tar är en spruta varje år mot rått och räv pest tror jag det är, kan smitta bara av att hunden luktar på avföring från råttor eller räv.
 
Toppen