• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Locus Pro

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Är det bara jag som inte får Locus till att följa med vid navigering jag får flytta kartan manuellt, det kan väl inte vara meningen:confused: annars så ser jag ju inte vart jag är.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Locus Pro

Det har jag också erfarit, men jag minns inte exakt hur jag gjorde för att få rätsida på det.
Med risk för att jag minns galet så tror jag att du ordnar upp det genom att trycka dig fram bland inställningarna så här:

1. Tryck på det tre strecken längst upp till vänster
2. Settings
3. Map - control and panels
4. Sätt en bock i rutan vid "Hold map center"

Nu hoppar kartan tillbaka efter 5 sekunders inaktivitet och centrerar kartan efter positionen du har.

mvh jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Locus Pro

En bryter av den automatiske sentrering om en flytter bilde eller zoomer selv. En slår sentreringen på igjen med knappen nede i venstre hjørne.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Locus Pro

Vi ser Locus pro som ett planeringsverktyg, snarare än som en navigator.
Det finns bättra navigatorer än Locus pro, men få bättre planeringsverktyg, om man vill hitta ställplatser etc.
Locus kopplar upp sig mot de navigatorer man har på datorn/plattan, när man väl bestämt vart man vill åka.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Locus Pro

Här framgår skillnaden tydligt mellan appnavigering och navigering med vanliga "GPS-ar". Mängder av kryptiska inställningar förstör många, egentligen väldigt bra appar. Problemet är alla förbenade inställningar. Dessutom så tycks de ändra sig själva emellanåt, oftast i kritiska lägen naturligtvis. Alltså enastående verktyg för sådana som gillar att sitta och fippla med apparater under körning.

Jag har testat en mängd appar ett tag nu, inklusive Poiviewer och iGo Primo i paddorna och därefter återgått till min gamla Garmin och trivs bra med det. Locus Pro är jättebra för planering och kan även användas som navigator men stupar på alla konstiga inställningar, tycker jag. Råkar du komma när skärmen lite slarvigt så försvinner allting o.s.v. En riktig GPS låter sig inte beröras på samma sätt av/vid beröring. Den bara jobbar på.

På min nuvarande GPS är skärmen bara 4,3 tum. Funderar på 6- eller 7-tummaren.

Jappes konklusion: Gillar du skrivbordsnavigering, använd appar. Gäller det verklig navigering ute i trafiken så använd en vanlig GPS! De är faktiskt konstruerade för just navigering!

Jappe
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Locus Pro

Vi ser Locus pro som ett planeringsverktyg, snarare än som en navigator.
Det finns bättra navigatorer än Locus pro, men få bättre planeringsverktyg, om man vill hitta ställplatser etc.
Locus kopplar upp sig mot de navigatorer man har på datorn/plattan, när man väl bestämt vart man vill åka.

Vi använder också Locus pro som planeringsverktyg, men tycker den är suverän när du har åkt klart för dagen. Då stannar man och kollar vad det finns i närheten.
Men denna semester fungerade inte Locus som vanligt. Jag fick inte fram kartan annat än att jag var uppkopplad på nätet. Jag fick fram en liten kartbild där vi var men inte mer. På kartan stod det på flera ställen "not Connection" tror jag.
Är det någon inställning jag har glömt att ändra eller??
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Locus Pro

Jappes konklusion: Gillar du skrivbordsnavigering, använd appar. Gäller det verklig navigering ute i trafiken så använd en vanlig GPS!

Jappe

Sjöbergs konklusion: Gillar du smidig och enkel planering med bra översikt, använd Locus eller Poiviewer!
Deras styrkor är att det fungerar som en karta med fördelen att det finns pluttar på kartan med lämpliga resmål (saknas oftast på papperskartor) Fungerar bra både för de som vill ha järnkoll i förväg och fungerar riktigt bra för såna som mig som inte har järnkoll i förväg och använder grejerna oftare i skarpt läge än vid skrivbordet.
När du väl planerat klart, använd en gps eller app för navigeringen eller avstå användandet av app eller gps för navigeringen och kör dit ändå.

Gäller det verklig navigering ute i trafiken så använd skallen med inbyggt sunt förnuft och se appar och gps:er som bra hjälpmedel, men glöm inte bort vem som är kapten på skutan! :)

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Locus Pro

Vi använder också Locus pro som planeringsverktyg, men tycker den är suverän när du har åkt klart för dagen. Då stannar man och kollar vad det finns i närheten.
Men denna semester fungerade inte Locus som vanligt. Jag fick inte fram kartan annat än att jag var uppkopplad på nätet. Jag fick fram en liten kartbild där vi var men inte mer. På kartan stod det på flera ställen "not Connection" tror jag.
Är det någon inställning jag har glömt att ändra eller??

Det låter som du har appen inställd på att använda online-karta.
Det kan man ändra om du har laddat hem och importerat kartor tidigare:

1. Tryck uppe i högra hörnet på något som ser ut som en världskarta i miniatyr.
2. Högt upp står det på en rad: Online Offline Wms, det appen är inställd på har ett blått streck under ordet och det jag tror är att det är blått under online för dig och skulle det stämma så trycker du på Offline.
De kartor du tidigare hämtat hem borde nu finnas i en lista och du väljer den som du behöver.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Locus Pro

Gäller det verklig navigering ute i trafiken så använd skallen med inbyggt sunt förnuft och se appar och gps:er som bra hjälpmedel, men glöm inte bort vem som är kapten på skutan! :)

mvh jocke

Så resonerade jag också till dess att jag körde vilse i lilla Kristiansand.
Det går inte att lita på sunda förnuftet längre, vägplanerarna gör sitt bästa för att förvirra med avfarter, tunnlar och broar i helt fel väderstreck.

Nu är iGO kapten på skutan, t.o.m. codrivern har insett detta och opponerar sig allt mer sällan. POIViewer hittar intressepunkter (POI).

image.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Locus Pro

Jag har aldrig testat Igo men allt jag läst om den är positivt, vi med androider får hanka oss fram ändå och det finns både bra och enkla navigatorer tycker jag, men någon jämförelse med Igo kan inte komma med.
Däremot så skickade jag ett mejl till Basarsoft (Igo) med frågan om/när de planerar att släppa Igo för androider, vi får se om de orkar svara.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Locus Pro

Jag fick aldrig tillfälle att testa Locus Pro eftersom min Android OnePlus One inte håller måttet. Den ligger numera som reserv med HERE's europakartor och Mobil Life +.

image.jpg
HERE
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Locus Pro

Men denna semester fungerade inte Locus som vanligt. Jag fick inte fram kartan annat än att jag var uppkopplad på nätet. Jag fick fram en liten kartbild där vi var men inte mer. På kartan stod det på flera ställen "not Connection" tror jag.
Är det någon inställning jag har glömt att ändra eller??

Samma här. Trots att jag har laddat ner offline-kartor vill Locus ha nätuppkoppling. Den vägrar att fungera fullt ut utan nätet.

Screenshot_2015-07-19-18-10-25.jpg

Screenshot_2015-07-19-18-11-22.jpg

Tillsammans med here eller Sygic fungerar den bra.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Locus Pro

Du har rätt Jappe, navigeringsdelen i Locus kräver normalt internet, det går att ladda hem tillägg för att ordna så det fungerar utan internet, men vill man göra det enkelt för sig så skippar man den inbyggda navigatorn och använder någon av de andra navigeringsapparna.

Mitt förslag Jappe om du vill använda locus helt utan krav på internet:
När du letat fram en lämplig plats på kartan i Locus och vill åka till den, tryck på andra knappen från höger i nederkant, därefter map apps, då kommer det upp en lista på dina andra navigeringsapparna som du har i telefonen och du väljer någon av dem istället.

Nån gång borde vi ha en kurs i Locus! :D

mvh jocke
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Locus Pro

:wub:
Du har rätt Jappe, navigeringsdelen i Locus kräver normalt internet, det går att ladda hem tillägg för att ordna så det fungerar utan internet, men vill man göra det enkelt för sig så skippar man den inbyggda navigatorn och använder någon av de andra navigeringsapparna.

Mitt förslag Jappe om du vill använda locus helt utan krav på internet:
När du letat fram en lämplig plats på kartan i Locus och vill åka till den, tryck på andra knappen från höger i nederkant, därefter map apps, då kommer det upp en lista på dina andra navigeringsapparna som du har i telefonen och du väljer någon av dem istället.

Nån gång borde vi ha en kurs i Locus! :D

mvh jocke
Det vore ju bara toppen med en kurs. Kommer direkt, varsomhelst. Betalar gärna en ordentlig slant för en sådan.
Rolf I Gullspång
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Locus Pro

Du har rätt Jappe, navigeringsdelen i Locus kräver normalt internet, det går att ladda hem tillägg för att ordna så det fungerar utan internet, men vill man göra det enkelt för sig så skippar man den inbyggda navigatorn och använder någon av de andra navigeringsapparna.

Mitt förslag Jappe om du vill använda locus helt utan krav på internet:
När du letat fram en lämplig plats på kartan i Locus och vill åka till den, tryck på andra knappen från höger i nederkant, därefter map apps, då kommer det upp en lista på dina andra navigeringsapparna som du har i telefonen och du väljer någon av dem istället.

Nån gång borde vi ha en kurs i Locus! :D

mvh jocke

Jo, jag brukar göra så och det fungerarar fint men jag trodde att Locus även gick att använda som navigeringsapp med offlinekartorna.

Den tredje knappen från höger i nederkanten gör mig förbryllad.'

Ska inte du till Westerqvarn apropå Locuskurs?


Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Locus Pro

Installer brouter plugginapp og du har offline navigering. Det finnes et par andre og, men brouter kan lastes ned gratis fra Google play. Denne gir kun ett forslag, en av de andre lover flere, men da jeg prøvde den for et år siden var den meget ustabil og krasjet oftere enn den ga noen rute. Nå finner jeg den ikke igjen.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Locus Pro

Det låter som du har appen inställd på att använda online-karta.
Det kan man ändra om du har laddat hem och importerat kartor tidigare:

1. Tryck uppe i högra hörnet på något som ser ut som en världskarta i miniatyr.
2. Högt upp står det på en rad: Online Offline Wms, det appen är inställd på har ett blått streck under ordet och det jag tror är att det är blått under online för dig och skulle det stämma så trycker du på Offline.
De kartor du tidigare hämtat hem borde nu finnas i en lista och du väljer den som du behöver.

mvh jocke

Här finns inte några kartor under "offline", mappen tom?????
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Locus Pro

Du måste köpa kartor, gå in på Store och välj världsdel och land

Vi hade problem med Locus pro under vår resa i år. I södra Tyskland slutade den att fungera. Jag plockade då bort allt och gjorde en ominstallation av appen och kartorna. Jag har nu fått den att fungera igen men loggan för Hbk-ställplatserna får jag inte till. Jag hade för mig att den följde med när man laddade hem ställplatserna eller man måste ladda hem den separat.
En fråga till, det finns så många ställen det finns nedladdningsbara "grejor" till våra plattor så man blir alldeles förvirrad. jag har använt dina filer, de som är samlade under "länk till filer". Detta är väl de senaste??
 
Toppen