• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Locus Pro

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Locus Pro

Nja, HBK-filerna är de senaste, många av de andra också.
Om du läser Worddokumentet i nedladdningsmappen ser du där det aktuella datumet.

Jag försöker hålla dom aktuella, men vissa kräver mycket handpåläggning (t ex myLPG).
Så det får bli när lusten faller på för dessa.
Kom gärna med önskemål!

Beträffande Locus Pro och HBK-ikon - låt Locus Pro importera ZIP-filen ograverad så ska det fungera.
(Se STACT's tråd).

Offline-kartor i Locus Pro: Har du köpt en karta kan du ladda ner den igen vid behov (under ett år från inköpsdatum).
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Locus Pro

Ja, kartorna fick jag rätt med. Jag trodde naturligtvis dom låg kvar.
Jag ska göra en riktig storstädning av "plattan" och sätta i ett större SD-kort så jag får plats med allt som tillhör navigering med husbil.
Vi är många med mig som är tacksamma för det jobb som görs. Jag kan tycka att det inte är intressant för mig med Lidl, McDonald och övriga affärer i plattan. Men på semestern i midsommarveckan skulle vi till Citti-park i Kiel, men gick bet. Så det har sin poäng att ha plattan fullmatad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Locus Pro

Jag kan tycka att det inte är intressant för mig med Lidl, McDonald och övriga affärer i plattan. Men på semestern i midsommarveckan skulle vi till Citti-park i Kiel, men gick bet. Så det har sin poäng att ha plattan fullmatad.

McDonalds, Lidl m.fl. finns redan som intressepunkter i navigeringsapparna, även i offlineläge!

image.jpg
HERE, gratisapp
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Locus Pro

Har nu storstädat min platta, köpt ett nytt 64Gb High Speed minneskort så nu verkar det fungera. Har bar en fråga om CoPilot, går det att byta Icon på redan inlagda poi,s?.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Locus Pro

CoPilot: Nej, i alla fall har inte jag lyckats.
Du måste ta bort filen i User Places, lägga in POI-filen på nytt i Save.
När du sedan importerar kan du välja din egen ikon, eller en standard dito.
Vill du ha en egen, lägg in den i Save med samma namn, men med ändelsen .bmp i stället.
Prova med 24x24 pxl.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Locus Pro

Angående GPS eller Platta.

Köpte en Garmin GPS för 7-8 år sen. Åkt med den utan några större problem. HBK Ställplatslista installerad och använd flitigt. Förra året kände jag att storleken på skärmen, 3,5 tum, var lite omodern. Tyckte, då jag läste om alla som förordade plattor med stor skärm, att jag skulle byta upp mig. Köpte Sygic och la in på plattan. Körde sen iväg på semester.
Upplevde att den tog lång tid innan den kom igång (plattan är snabb men upplevdes inte så när den var navigatör). Alla möjliga fel uppstod, med platta och program.
Satte tillbaka den "antika GPS'en" och friden i husbilen infann sig igen.

Till i år köpte jag en ny Garmin 6 tum och körningen efter GPS'en går som en dans.
Dessutom satte jag den gamla antika GPS framför min frus sittplats (det är hon som valt den till höger inte jag).
Den står ständigt på med HBK Ställplatslista, hon har hjärnkoll på närmst ställplats hela tiden. Perfekt för oss.

Att jag valt Garmin är bara för deras funktionen med gpi som alltid fungerar enkelt och perfekt.

/Leif
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Locus Pro

Jag har suttit och "pillat" med Locus Pro och då fått in linjen med pilarna
(den inom den gröna ellipsen). Jag vet inte vad den är till för och jag vill ha bort den.

Locus Map Pro Screenshot 20160601.jpg

Hur gör jag då?

Ulf
 
Toppen