• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej.
Ute på premiären med vår Solifer 5500. Enligt förre ägaren så skulle allt funka.
I natt har vi fricampat och frusit (!) så jag tänkte dra igång värmaren. Har dumt nog inte testat den tidigare. Först hände inget förutom att man hörde att pumpen gick och den gröna lampan lyste. Då insåg jag att felet låg i brytaren som sitter på sidofönstret. Efter att ha fixat det så hör man nu att det händer nåt mer i den men: den tänder inte upp brännaren och det börjar lukta gasol. Vad gör jag för fel? Automatsäkringen är kollad. Spis och kyl funkar. Gas finns. Vågade inte testa mer än 30 sekunder innan jag avbröt. Behöver få igång värmen för att kunna fortsätta och befinner mig rakt ute i bushen. :confused:
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

Kanske ska förtydliga : har multimeter med mig och har även hittat ett felsökningschema som pekar på glödstiftet. Men hur säkerställer jag att det verkligen är det som felar och hur lätt får man tag på ett nytt så här på resande fot? Misstänker även att det finns massa olika modeller. Först ska jag givetvis mäta att det glöder (får ström) och med tanke på amperemätarens dipp när man slår igång den så händer det nåt. Men sen då?
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

Uppdatering. När glödstiftet slår till så sjunker spänningen över den till 2V. Har mindre än 1 ohm resistans i glödstiftet. Är det då att betrakta som defekt?
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

Det finns bara en typ av glödstift oavsett vilken panntyp av Primus du har.
Spänningen till glödstift ska vara ca 1,5 volt.
Lycka till
Mvh
Delteff
 

Kånnkård

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2024
Sv: Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

Du kan försöka med att öppna bägge gaskranarna som sitter längst ner på pannan. Det kan vara "damm" som har lagt sig på brännarna. Då ökas chansen att pannan startar.
Pannan går i s.k. Säkerhetsläge efter ca ;30-40 sekunder om den inte startar.
Då du kan känna gaslukten finns det ytterligare en sak att göra. Ta bort "nätet" runt glödstiftet. Du gör det enklast med en polygrip el liknande.var försiktigt så du inte skadar glödtråden som ser ut som en "snurrad" fjäder. Detta nät är bara till för att skydda glöstiftet från skada mellan tillverkning och montering i värmaren.
Motståndet du har mätt ca 2 ohm är korrekt. Har du inget motstånd är glödstiftet defekt.
Lycka till
Mvh
Delteff
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

Update!
Lånade en stor skiftnyckel, tog loss tändstiftet och inspekterade. Såg bra ut, var inte tätt eller sotigt. Drog tillbaka det, testade med båda steg på (igen) och - whoff - värmen drog igång!
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

Ny update!

Har varit hemma nu ett par dagar och testat, sista nätterna hade vi el så gasolen behövde inte användas.

Och...det är samma fel som tidigare. :(

Tog loss glödstiftet igen, la på spänning i min verkstad men upptäckte att jag måste ända upp till ca 5V innan det börjar glöda. Ska det verkligen bara ha 1.5V?
Har jag ett kasst stift tro? Har även rengjort det med tryckluft och bromsrengöring utan framgång. Tycker det ser fräscht ut i övrigt, inte sotigt eller så. Såg att ett nytt kostar över 500 spänn....svettigt för komponenter som kostar några kronor i tillverkning. :(
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Primus 2470 startar inte men gasolen strömmar

Ytterligare update!

Tog nu bort alla kablar och anslutningar och sprayade med 556 och klämde om dem. Öppnade även upp för kretskortet på brännaren och lödde om några anslutningar. Insåg också att den här fåniga kontakten i fönstret spökade igen, har justerat till den nu en gång för alla. Hoppas jag.

Nu tänder den. Varje gång. Ska testa den ett flertal gånger under dagen innan jag kan känna mig nöjd. :D
 
Toppen