• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rekognosering av ställplatser

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
En liten tur efter Hårkan idag, närmast för att skåda fågel. Jag passade då på att kika efter lämpliga övernattningsplatser vid älven.
På en sträcka av ca. 3 mil mellan Husås och väg 339 så följer en obetydligt trafikerad grusväg älven och passerar flera tilltalande forsar. Fiskevårdsföreningarna har sedan många år iordningsställt enkla övernattningsplatser för oss campare.
Vissa utmärkta med skylt:
IMG_0066.JPG

och andra mer diskret halvgömda, men ändå ingen konst att hitta till. Alla med vindskydd, utemöbler, eldplats (och ved!):
IMG_0072.JPG

Ett par platser med bekvämligheter som latrintömning IMG_0091.JPG och någon även handikappanpassad.

Vid slutet av vägsträckan en stor plats där det faktiskt stod två husvagnar, annars inga campare på någon av platserna (och vi mötte endast två bilar på hela eftermiddagen). En av husvagnscamparna berättade att han stått på platsen varje sommar sedan 1956:
IMG_0090.JPG


Alla platser utan avgift, men de flesta som står där löser förmodligen fiskekort (80:-/dygn och 500:-/år).

Vi nöjde oss denna gång med fågelskådning, bilder från den gångna veckan:
Drillsnäppa.jpg
Kärrtrollslända.jpg
Lavskrika.jpg

Här en informationstavla från området:
IMG_0088.JPG

Det var lagom mycket mygg! Lagom betyder som ni vet att det inte är så mycket att det besvärar och inte så lite att man känner sig negligerad.

aake
 

Bilagor

  • IMG_0070.JPG
    IMG_0070.JPG
    93,2 KB · Visningar: 801
  • IMG_0074.JPG
    IMG_0074.JPG
    96,1 KB · Visningar: 797
  • IMG_0079.JPG
    IMG_0079.JPG
    67 KB · Visningar: 799

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rekognosering av ställplatser

Här bild av en informationstavla med koordinater från en av ställplatserna efter älven, en stor plats som jag avbildat i tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t89590/.

Baksjön är en avsnörd del i ett sel på älven, möjligen en meanderbildning, men i vilket fall är informationen inte riktigt uppdaterad. Av den äldre man som hade haft husvagn stående vid älven sedan mitten av 50-talet fick jag veta att isen någon av de sista vintrarna hade brutit sönder det galler som skulle hindra fisken att smita och vad han visste så hade ingen ny utsättning skett sedan dess.
Men den som åker ut i vildmarken bör väl i vilket fall kunna nöja sig med älvens vilda bestånd av harr och öring? Om man nu inte råkar vara beroende av rullstol och vill kunna meta från rullstolsrampen.

Informationstavlan:
IMG_0081.JPG
IMG_0086.JPG

aake
 
Toppen