• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omtätning Kabe

F

F.d. 54683

Guest
Jag har nyligen köpt en Kabe Travelmaster 2008. Den tvärsgående tätningen bak på taket (antagligen butyl) har sprickor och ser ut att vara i behov av byte. Eftersom jag är novis på husbilar frågar jag er erfarna följande:

1. Vad kan man tro att en husvagnsfirma tar för att byta denna tätning?
2. Är det lätt att göra själv och hur går man då tillväga?
3. Finns det något under butylbandet (tätningen) såsom en list eller liknande som också bör bytas?

Mycket tacksam för erfarna råd!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Jag hade nog startat med att fråga Kabe i Tenhult, de borde veta allra bäst.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Omtätning Kabe

förmodligen bara ytskiktet.Gör fukttest.Har liknande ,inga läckageproblem.
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Nyligen tyder på ett garantiproblem ....eller ?
Säljaren tar naturligtvis detta ?
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Tack ni som svarat. Jag har tänkt göra så att jag med kniv skrapar bort så mycket av det gamla tätskiktet att jag får fram en ren yta, dvs jag tar bort sprickor och smuts i det yttre lagret. Sedan tvättar jag intilliggande område med rödsprit innan jag lägger på nytt butyllager (på tub, inte remsor alltså).

Det jag oroar mig för är att tätningen idag bara tycks bestå av 20 mm bred grå butyl utan någon list eller annat över. Om jag drar på ny Bostik 1590 i ett tjockt lager i 20 mm-springan kommer det verkligen att hålla och inte så att säga rinna bort av regn och rusk? Påkänningen vid högre farter och regn borde ju vara ganska stor.

Verkar tillvägagångssättet rätt och håller det? Tacksam för erfarna synpunkter.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Omtätning Kabe

Jag skulle lossa listen, rengöra ordentligt. Ny butyl på listen och finns det någon gummilist under så bytte jag den. Man måste vara två stycken när man monterar dessa lister, butyl är otroligt kletigt. Som tuggummi men 10 gånger värre. För att få ut butylen så rekommenderar jag en tryckluftsspruta eller batteridriven sådan. Butylen är svår att få ur tuben.
Lycka till
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Jag skulle lossa listen, rengöra ordentligt. Ny butyl på listen och finns det någon gummilist under så bytte jag den. Man måste vara två stycken när man monterar dessa lister, butyl är otroligt kletigt. Som tuggummi men 10 gånger värre. För att få ut butylen så rekommenderar jag en tryckluftsspruta eller batteridriven sådan. Butylen är svår att få ur tuben.
Lycka till

Tack, men vad jag kan se finns det ingen list alls, bara någon slags tätning. Kanske någon som känner till hur man byggt upp tätningen tvärs över taket ca 1 dm från aktern på en Kabe Travelmaster.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Omtätning Kabe

Ja ritgt där finns ingen list, dom taken är helgutna dom ligger ligger som en mössa, omlott över väggarna det skall mycket till för att där skall bli läkage, men det är klart alt kan hända,
jag tycker du skall kontakta Kabe, där kan du få reda på fakta,detta är fel forum att fråga något, om det bilmärket, här blir du bara rekomenderad att köp a en annan bil,ex en tysk,
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Omtätning Kabe

3M extreme sealing tape kanske skulle funka?
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Ja ritgt där finns ingen list, dom taken är helgutna dom ligger ligger som en mössa, omlott över väggarna det skall mycket till för att där skall bli läkage, men det är klart alt kan hända,
jag tycker du skall kontakta Kabe, där kan du få reda på fakta,detta är fel forum att fråga något, om det bilmärket, här blir du bara rekomenderad att köp a en annan bil,ex en tysk,

Tack, jo jag har sett att många tramsar sig med att favorisera sina märken och tala illa om andra, men sådana naiviteter vill inte jag ägna mig åt. Det finns nog fördelar och brister med alla husbilar oavsett märke. Tack, jag ska se om Kabe svarar. Inte för att jag märkt något läckage, men man vill ju ha en fräsch tätning ändå!
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omtätning Kabe

Krakelert tettning tyder ikke på butyl. Mer i retning konstruksjonslim eller en herdende masse. Jeg ville skåret vekk mest mulig og lagt inn Tec7, Sikaflex eller tilsvarende. Dette er plastmasser som herder til et noe elastisk gummilignende belte. Massen krympel lit, men det beste er å glatte det med såpevatn som smøremiddel. For små fuger er fingeren bra verktøy men for en fuge på et par cm så er noe i plast som ikke er for skarpt i kanten bedre.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Krakelert tettning tyder ikke på butyl. Mer i retning konstruksjonslim eller en herdende masse. Jeg ville skåret vekk mest mulig og lagt inn Tec7, Sikaflex eller tilsvarende. Dette er plastmasser som herder til et noe elastisk gummilignende belte. Massen krympel lit, men det beste er å glatte det med såpevatn som smøremiddel. For små fuger er fingeren bra verktøy men for en fuge på et par cm så er noe i plast som ikke er for skarpt i kanten bedre.

Tack, låter som ett gott råd. Tec7 har jag använt i annat sammanhang .. ett jäkligt bra lim. Men man måste vara ganska säker, inget man lätt tar bort om det är fel.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Jag blir mer och mer övertygad om att Knuts råd är det rätta, men när jag läser om Sikaflex finns det många varianter. Någon som vet vilken som är mest lämplig? Därefter undrar jag vilken ni föredrar Sikaflex eller Tec7 och varför?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Omtätning Kabe

Sika är ett varumärke och har flera olika sorters tätningsmedel. Läs deras hemsida.
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Omtätning Kabe

Ja, jag har sett den tapen. Frågan är bara om den fäster på den befintliga och krackelerade tätningen?[/QUOTE
Rengör ordentligt och bredden på tejpen (50 mm) borde ju erbjuda tillräcklig fästyta? Har själv använt tejpen på en smalare skarv men med nitar och det har funkat kanon!
 
Toppen