• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omtätning Kabe

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omtätning Kabe

Om jeg ikke husker helt feil då er det Sikaflex 921 som er det aktuelle produktet.

Selv har jeg brukt mest Körapop og Tec7, Tec7 der det ikke er et garanti krav med et spesielt produkt. Köra er Niesmann sitt krav i garantitiden.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Omtätning Kabe

De två tvärgående takfogarna på Kaben är inte huvudtätningen utan denna sitter över en överlappande limfog som sitter under precis som nosen ibland är det en fog och på vissa bilar öppen, limfogen mellan biltak och den så kallade nosen är det som tätar
Inget fel att fogen på taket blir tät men använd en uvbeständig fog och en primer efter rengöring max 1 timmes jobb på verkstad om du inte vill fixa själv.
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Omtätning Kabe

De två tvärgående takfogarna på Kaben är inte huvudtätningen utan denna sitter över en överlappande limfog som sitter under precis som nosen ibland är det en fog och på vissa bilar öppen, limfogen mellan biltak och den så kallade nosen är det som tätar
Inget fel att fogen på taket blir tät men använd en uvbeständig fog och en primer efter rengöring max 1 timmes jobb på verkstad om du inte vill fixa själv.

Tack för ditt svar, men jag har svårt förstå vad den s k nosen är för något och vad i så fall den tvärgående tätningen på taket fyller för funktion? Vad jag kan se finns det bara en tvärgående taktätning.

Mkt tacksam om du förklarar för en som inte kan så mycket om teknik och särskilt tätningar.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Omtätning Kabe

Tack för ditt svar, men jag har svårt förstå vad den s k nosen är för något och vad i så fall den tvärgående tätningen på taket fyller för funktion? Vad jag kan se finns det bara en tvärgående taktätning.

Mkt tacksam om du förklarar för en som inte kan så mycket om teknik och särskilt tätningar.

Tror han menar skarven mellan bodelen och hytten (ovanför vindrutan) ett känsligt ställe. Min läckte här när den var ny. Fixades på fabriken i Tenhult och har varit ok sedan dess.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Omtätning Kabe

Den bakre tvärskarven ser ungefär ut så här, att man lägger en fog över kan vara bra på vintern då is kan frostspränga mellan skivorna.
En fråga till Tommy, hur Kabe tätade inläckaget under nosen den yttre skarven är ju öppen på din modell 750 2012
 

Bilagor

  • IMG_0672.JPG
    IMG_0672.JPG
    215,9 KB · Visningar: 11

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Omtätning Kabe

Den bakre tvärskarven ser ungefär ut så här, att man lägger en fog över kan vara bra på vintern då is kan frostspränga mellan skivorna.
En fråga till Tommy, hur Kabe tätade inläckaget under nosen den yttre skarven är ju öppen på din modell 750 2012

Helt riktigt, fogen är öppen och det ska den vara enligt Kabe. Jag vet inte exakt hur dom gjorde men när jag var kvar för att kolla så hade dom tagit av den grå listen och fogat om (vad jag kan förstå) skarven mellan tak och den lilla biten ner till framrutan. Jag tror att det är nog värt mödan att ta bort den grå listen runt hela bilen och foga hela vägen i sammansättningen. Jag har plockat bort listen på vår och det fanns många små hål och långa typ revor som var öppna.
Vår bil blev fuktig på tyget och det formpressade taket över solskyddet vid höger sida. Detta tyder på att det kommer in högre upp än den öppna fogen vid framrutan.
 

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Sv: Omtätning Kabe

Hej
Det var många svar på fog tätning men svårt att få något konkret svar
SIKAFLEX UV, det finns många olika sorter 291,291i,292, 292i, 295, 296,
Vilken SIKAFLEX är den rätta för detta ändamål? Sen har vi Tec 7 som många använt,
Casco marin&teknik, svårt att få tag på i grått.
 
Toppen