• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med drivaxel Peugeot 1993

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Är på semester i Spanien och av en slump upptäcktes detta. Det är den långa drivaxeln på höger sida. Om jag har fattat det rätt så sitter lagringen i detta aluminiumhus. Det är en lång spricka i den. Vad heter detta aluminiumhus? Har sökt på nätet men inte hittat någon sådan pryl. Verkstadskillen sa att den håller om man kör försiktigt. Men det känns inte så bra! Vad händer om den havererar? Kommer bilen att sticka åt vänster? Kommer drivaxeln in i bilen? Han på verkstaden hade ingen aning om var man hittar denna del. Vi har en färja att passa och skall hämta katten från kattpensionatet. Så vi kan inte vänta någon längre tid på att åka hemåt. Det är en Peugeot J5 från 1993 med 2,5 Td.
Hoppas på hjälp
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    809 KB · Visningar: 13

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Den spruckna delen är ju av aluminium & grovt gods. Det borde ju gå att svetsa, i alla fall provisoriskt så att du tar dig tryggt hem-

Bennie
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Lagerstöd H. drivaxel är nog en bra benämning.
Undvik hårda accelerationer och ryck så tror jag nog att ni kan köra hem med den.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

En kraftig tving. Om det finns utrymme. HBK 5007 Juan nortre kan kanske vara en bra idé att kontakta
Bosse b
 
Senast ändrad:

marurs

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
484
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Hej, det är Antriebswelle Zwischenlagerbock. Orginalersatzteilnummer 99450667 hos Autoteile Augustin i Flensburg tel +49(o)4608-97366
kostar 99 euro.
har själv en sån bil. Peugeot/Citroen/Fiat har alla samma reservdelar.
Hoppas det hjälpar, Marurs
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Byt drivaxel till en längre utan stödlager i motorn. Finns som original på ett antal modeller. Jag har ju också rn Peugeot J5 och gjorde detta byte. Fungerar perfekt.
Du kan själv göra bytet. Ta bort den gamla drivaxeln, dela knuten vid växellådan och lossa axeln ute vid hjulet. Tyvärr måste du lossa fjäderbenet från spindeln, sitter med två bult sedan är det bara att byta. Packa inre drivaxelhuset men nytt fett. Montera damasken med ny klamma.
Lycka till
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Bror. Blir den inte för lång utan lagring. Vibrationer? Det verkar som en komplett drivaxel är 1070 mm. Var hittade du din?
Har nu varit runt i Torrevieja och sökt någon som kan svetsa aluminium. Först till Peugeot sedan hänvisad till nästa osv. 5 timmar senare gav jag upp. Har då varit till 6 olika firmor, ingen kunde
Ha det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Nej Peter, den passar direkt utan någon förändring. Jag köpte min drivaxel på tyska Ebay tror den kostade 95 euro plus frakt.
Beställ en så är du körbar direkt
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Tack för alla tips. Vi får hoppas att bilen håller hem. Men på måndag kryper jag under bilen och kollar om det går att få dit slangklämmor. Fick även ett bra råd av Jankro om det går att borra hål i förstärkningsflänsarna. Och dra ihop dom med mindre bultar (ca 4mm) kollar om det går att komma åt med borrmaskin.
Vi får se måndag.
Men finns det någon som kan sälja denna aluminiumpryl. Vore tacksam för det. Eller om någon har ett tips var jag kan finna denna pryl
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Efter att ha puttrat på i 80 km/Tim från Spanien till Freiburg. In på en Peugeotverkstad. Han tog in bilen direkt. Drivaxeln gick att flytta upp o ner ca 1 cm, jätteglappt. Han sa att han skulle byta lagret men kunde inte lova hur länge det skulle hålla. Bytte lager åkte iväg kom sju kilometer. Ratten skakade det lät otroligt illa. Fick stanna efter motorvägen. Beställde bärgare. Tillbaka till verkstaden. Manuelo som fixat bilen såg ledsen ut. Så nu har jag ett stort problem. Den hållare som lagret sitter i, jag kallar den lagerhållare. Denna lagerhållare är gjuten ihop med motorblocket. Så för att byta denna lagerhållare så måste man byta motorblock. Jag vet inte vad jag skall säga men det är ingen normal människa som skapat något sådant. Vissa modeller har skruvad lagerhållare men inte min. Pratade med dom om att såga bort denna hållare och montera en hel axel. Dom tittade på mig och förklarade att det går inte. Jag berättade om Bror på husbilsklubben som monterat en hel axel men jag berättade inte att han hade den skruvade modellen. Så vi kom överens om att jag beställer en hel axel, då kapar han bort lagerhållaren och monterar axeln. Inga garantier och han är tveksam. Men jag känner att jag inte har något val. Kan inte lämna in den på en verkstad för motorbyte. Då är det nog bättre att rensa den på grejer och skrota den. Men jag hoppas att Brors idé fungerar
Eller jag tror att den fungerar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Det fungerar absolut perfekt. Du behöver inte kapa bort den gamla hållaren, det finns gott om plats.
Vissa av våra modeller har lång axel utan stödlager som standard så var skall det bli problem?
I med ny längre axel sen är det bara att köra vidare.
Hälsningar
Bror
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Drivaxel inköpt på Ebay skickad till Sverige. Kostnad för axel o frakt 1400kr. Skickade axeln till Peugeot i Freiburg (kostade 600kr). Det var för invecklat att beställa från Ebay till en annan adress än bostadsorten. Nu håller jag tummarna att det passar.
Skriver när jag hör från Peugeot i Freiburg
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Fick ett samtal från verkstaden i Freiburg. Den nya drivaxeln är för lång. Den gamla lagrade axeln är 1070mm och den hela axeln är 1100mm. Då funderar man på vad som skiljer? Hjulbas, tunnare växellåda?. Men det positiva är att han fick ihop axeln,lagret på den gamla axeln. Han har varit ute o kört i 5 mil och det fungerade bra. Så nu skall jag åka ner och hämta husbilen. Så nu är det bara att hoppas på att det håller.
Klart att det håller, måste vara optimistisk
Tack för all hjälp och alla råd
Peter
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Nu är jag och husbilen tillbaka i Sverige. Vilken engagerad verkstad i Freiburg. Verkstadskillen sa "ring när du kommer hem så att jag vet att det gått bra" mycket trevlig och hjälpsam man. Men måste få ordning på detta problem. Skall börja med att ta kontakt med verkstaden som bytte Drivknuten på höger sida. Lämnade in den till verkstaden för att det var oljud på denna sida. Efter 250 mil var det haveri. Får se vad dom har att säga.
Men skönt att vara hemma med bilen, livet känns lite enklare.
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Tyvärr har min motor oljefiltret precis vid höger drivaxel. Så med en hel/lång drivaxel kommer axeln att ta i oljefiltret. Bror har oljefiltret framför motorn. Det finns nog tyvärr en del skilnader på Fiat, Citroën och Peugeotmotorerna. Så det var synd att Peugeot valde den placeringen på oljefiltret. Då hade det varit lite enklare för mig.
Är det någon som har tips på en lösning? Svetsa sprickan? Men eftersom det har blivit en skada i själva hållaren där lagringen är. Hur löser man det? Kullagret som går in i själva lagerhållaren, hur sitter lagret fast i hållaren?
Kan man kapa fästet i blocket och låta någon tillverka en ny lagerhållare, samt bulta fast den i blocket? Törs man borra i blocket och gänga hålen? Men då är frågan hur tjockt är godset i blocket.
Vill redan nu ha valmöjligheter, trots att jag inte ännu tagit kontakt med verkstaden som bytte drivknut. Det vore bra om det gick att ordna en lösning utan att plocka ur motorn.
Ha det
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Tyvärr har min motor oljefiltret precis vid höger drivaxel. Så med en hel/lång drivaxel kommer axeln att ta i oljefiltret. Bror har oljefiltret framför motorn. Det finns nog tyvärr en del skilnader på Fiat, Citroën och Peugeotmotorerna. Så det var synd att Peugeot valde den placeringen på oljefiltret. Då hade det varit lite enklare för mig.
Är det någon som har tips på en lösning? Svetsa sprickan? Men eftersom det har blivit en skada i själva hållaren där lagringen är. Hur löser man det? Kullagret som går in i själva lagerhållaren, hur sitter lagret fast i hållaren?
Kan man kapa fästet i blocket och låta någon tillverka en ny lagerhållare, samt bulta fast den i blocket? Törs man borra i blocket och gänga hålen? Men då är frågan hur tjockt är godset i blocket.
Vill redan nu ha valmöjligheter, trots att jag inte ännu tagit kontakt med verkstaden som bytte drivknut. Det vore bra om det gick att ordna en lösning utan att plocka ur motorn.
Ha det

Nu spekulerar jag vilt.
Men till båtmotorer finns det filteradaptrar som möjliggör flytt av oljefilter, vet dock inte om det är möjligt att göra det på den motortyp som du har, och som sagt, jag spekulerar vilt nu:wideeyed:
 
Toppen