• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggplåga

hons.i

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1414
Medlemskap
2024
Hej vi är just nu och kör omkring i Norrland, massor av Mygg. Hur gör ni för att slippa ha bilen full av mygg på natten? Kan man täta någonstans eller finns de någon apperat jag kan köpa?
mvh hons.i
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Myggplåga

Inte lätt att veta hur du skall täta när du inte berättar vilken bil du har.
Vår nuvarande bil är absolut myggsäker, men den näst sista (en Kabe byggd på MB-chassie) var bedrövlig. De blev lite bättre sedan jag satt myggnät för intaget för ventilationsluft och bytt till bättre takluckor, men vi var ändå tvungna att förlita oss på Sterminio. Detta är ett 100% tillförlitligt preparat; tabletter som läggs på en värmeplatta och som har effekt minst 8 timmar, en halv tablett räcker gott. Med hjälp av Sterminio är det inga problem ens att sova för öppet fönster, myggorna vänder i panik!

aake
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Myggplåga

Jag har sett en Sterminio som drivs av cigarettändargas. Vet någon var en sådan finns att köpa? Bra för utomhusbruk.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Myggplåga

Sterminio finns utförande för såväl 230V som 12V. Jag köpte min hos Claes Olsson.

aake
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Myggplåga

Man kan använda Sterminio tabletter utan maskiner. Det behövs bara lite värme. Klipp t.ex. bort bottnen på en ölburk, klipp upp ett par jack längs nederdelen för att släppa in luft. Ställ ett värmeljus under burken och lägg tabletten över öppningen i toppen. Funkar utmärkt!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Myggplåga

Jag sover nog lugnare med en elektrisk värmaplatta på 7W påkopplad under natten än med ett levande ljus brinnande.

aake
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Myggplåga

Man kan använda Sterminio tabletter utan maskiner. Det behövs bara lite värme. Klipp t.ex. bort bottnen på en ölburk, klipp upp ett par jack längs nederdelen för att släppa in luft. Ställ ett värmeljus under burken och lägg tabletten över öppningen i toppen. Funkar utmärkt!

Brukar skära upp hål nedtill,sparar botten till värmeljuset och lägger tabletten över hålet vid kapsylen.

/Pelle
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Myggplåga

Inne i bilen är det samma som Aake kör, Stermino, fungerar utmärkt. Utomhus när man sitter still och det är någorlunda vindstilla så blir det ThermaCell...
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Myggplåga

Hej Uno
Jag är precis som du, myggen älskar mig men inte hustrun. ( Kan det bero på att vi kanske smakar lite grogg för myggorna )

När vi var på Franska Rivieran blev jag så insektsbiten att vi fick köpa nya sängkläder ett par gånger, fullständigt nedblodade lakan. Dessutom är jag atopisk så jag far riktigt illa av alla dessa insektsbett.

Men nu befinner jag mig på en plats som är helt insektsbefriat, La Zenia på Costa Blanca.
Vi har varit här i nästan 3 veckor och vad jag kan konstatera så finns det inte tillstymmelse till ohyra eller myggor här, helt underbart.

Överväger faktiska att pensionera mig här för den saken skull, plus några andra fördelar som den här skylten.
 

Bilagor

  • DSC_0598.JPG
    DSC_0598.JPG
    962,3 KB · Visningar: 5

MisterK

FD HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
12860
Medlemskap
2021
Sv: Myggplåga

Visa original
Trillade in på den här tråden när jag skulle undersöka om någon annan testat myggfällan som jag sett tips om.
Tänkte att jag passar på att dela med mig av tipset när jag ändå var inne:

Blanda ihop :
1 kopp varmt vatten
1/4 kopp farinsocker
1 gram jäst
1 st petflaska (ca 1,5 liter)


1. Skär plastflaska i hälften.
2. Blanda farinsocker med varmt vatten. Låt det svalna. När det är kallt, så häll blandningen i den nedre halvan av flaskan.
3. Tillsätt jästen. Du behöver inte blanda. Jästen gör att det skapas koldioxid, som lockar myggorna.
4. Placera trattdelen, upp och ned, in i den andra halvan av flaskan, den tejpas ihop om så önskas.
5. Slå in botten på flaskan med något svart, lämna toppen genomskinlig och placera den på ett myggställe. (Myggor ska tydligen också dras till den svarta färgen.)
Byt ut lösningen varannan vecka . Eller gör helt nya myggfällor.

Man kan ju hoppas, inte dyrt i tillverkning eller drift i alla fall...
Oså bilden också.

ImageUploadedByByggahus.se1367825751.412146.jpg (43902 visningar)
 
H

hianders

Guest
Sv: Myggplåga

Intressant med biologiska tips! Blir intressant att höra hur det verkar. Utgår från att jästen är torrjäst i pulverform.

Vi bor ju i nedre Dalälvsområdet och där har det ju sprutats mot mygg inte långt härifrån. Peppar peppar ta i trä, men vi har hittills haft väldigt lite mygg här än så länge! Annars är jag ett attraktivt objekt för dessa blodsugare dessvärre.

Inger
 
F

F.d. 50170

Guest
Clas Ohlson i Luleå säljer bara Sterminio för 220 volt. Är det någon som vet var man hittar 12 volts modellen. Vi fricampar oftast.
 
Toppen