• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsk marknadföring från Garmin

Hans&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18320
Medlemskap
2025
Vilseledande och falsk marknadsföring av GPS.
Garmin 760 LMT-D är inte programmerad för husbil oavsett vad produktinformation och reklam säger.

Tyvärr är det samma information hos återförsäljarna, bl a Dustin och de godkänner inte en reklamation eftersom de anser att det är Garmin som kommit med vilseledande och rent falsk marknadsföring.

Vid kontakt med Garmin support erkänner de att den är till för husvagnar och rekommenderar att vi istället använder GPS för lastbil.

En maxhastighet av 80 km/t är inprogrammerad. Denna hastighetsbegränsning är för husvagnar i Sverige men kan inte ändras vid husbilsprofil.

Oavsett vilken hastighetsbegränsning som gäller på vägsträckan visar Garmin upp till 80 km.
Den varnar för kommande ändringar av hastighetsbegränsning men anger 80 km även om skyltarna visar 90, 100, 110 eller 120. På detta vis hjälper den inte till att hålla chauffören uppdaterad om gällande hastighet på sträckan.

Dessutom varnar den hela tiden för att man kör för fort, både på displayen med rött och med ljud.

Om vi istället använder en GPS anpassad för lastbil blir det väl maxhastighet 90 km/t istället.

Även om det är positivt med uppgifter om ställ- och campingplatser så är det viktigaste att det är de gällande och rätta trafikreglerna som är inprogrammerade. Vi vill kunna lita på vår GPS!
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Irriterat på samma sak. Garmin borde lösa buggen och skicka uppdatering.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

För mig har den alltid visat den hastighet som gäller för min husbil i varje land jag besökt, inklusive Sverige. 100% korrekt och är mycket nöjd med den.
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Har haft min i ca: 1 år, och känner inte igen detta problem.
Min varnar om jag kör för fort oavsett om vilken hastighet det är på vägen, även vid 90, 100 o.s.v.
Jättenöjd med denna GPS.


Benny
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Man får ställa in att bilen max väger 3500 kg då visar den rätt hastighet och vad det är för hastighet på vägen. Allt över 3500 kg blir som för lastbil 80 km.
/ Benke
 

fp01

FD HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
18595
Medlemskap
2021
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Vilken version kör ni med?
Uppdaterade min till 5.00 förra veckan, fungerar utan problem vad gäller hastighetsgränser mm.
Men... den drar ut en på småvägar och vill köra allt annat än den bästa/snabbaste vägen trots att den säger "snabbaste rutten".
Envisas även med att prata märkligt, "kör ut på VÄG" maler hon hela tiden trots att det finns namn eller nummer på vägen.
Har haft en äldre Garmin i flera år som helt korrekt läser upp rätt vägnamn eller vägnummer. Varför gör inte Camper 760 detta?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Förstår inte varför man envisas med navigatorer när det finns appar till surfplattor och mobiler ???
Garmin köpte Navigon av just den anledningen, och där finns det en app med inställning för husbil.
Själv kör jag app med inställning personbil, fungerar 100% igt.
Och nej, det kostar inte ett öre att använda apparna vare sig i Sverige eller utomlands (förutom inköpspriset ~300:), man tankar ner kartorna hemma, behövs ingen 3G/4G funktion för att det ska fungera (förutom Apple).


Peter :)
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Och jag förstår inte hur folk kan köra med ex mobiltelefoner som navigationsutrustning, provat den varianten med och vart tokig när det ringde och jag var tvungen att svara = navigationen tog paus under samtalet mitt i storstad :wideeyed: nu kanske ingen ringer till er som förordar det och då är ju problemet mindre förutom att jag också upplevde låsningar ibland bl a då med Navigon och min Android. Så kör nu mer med en ren navigator och är så nöjd så... Ingen mer app för mig... Behöver dom andra verktygen till det dom är byggda för...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Med en platta på 8-10 tum och en bra navigeringsapp får man en överlägsen navigator där passageraren kan sköta ev. knappande. En liten mobil får bli en nödlösning, en stor sextumsmobil är klart bättre.

En modern mobil kör navigering i bakgrunden även under samtal.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Att Dustin säger så är väl inte konstigt, dom vill säkert sälja en till åt dej.
Ifall nu Garmin rekommenderar "Dizl" modellen så borde du väl få byta ut din hos dem :confused:

Jag har löst det så att alla mina inmatade husbilsuppgifter i min 760 Camper stämmer utom vikten som är 6000kg, den har jag satt till 3500kg, sen funkar all hastighetsvisning.
vi får hoppas att Garmin tar bort denna irriterande "bugg" med max. 80km/h vid inmatad vikt >3500kg, vid nästa uppdatering.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Med en platta på 8-10 tum och en bra navigeringsapp får man en överlägsen navigator där passageraren kan sköta ev. knappande. En liten mobil får bli en nödlösning, en stor sextumsmobil är klart bättre.

En modern mobil kör navigering i bakgrunden även under samtal.

Ja tänk om dom kunde köra telefonsamtalet i bakgrunden istället, då kanske det hade funkat, men nää aldrig får man bli riktigt nöjd, alla har vi våra brister :oops:
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Camper 760LMT-D, jag har inaktiverat fartbegränsningsfunktionen
 
Senast ändrad:

Hans&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18320
Medlemskap
2025
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Var hittade du fartbegränsningsfuntionen? Det enda jag hittat är fartbegränsningsändring under husbilsinställningar. Den har jag ändrat fram och tillbaka utan resultat.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Jag ändrade under husbilsprofilen och tog bort bocken där, då står det att den är frånkopplad på min gps, då får jag rätt hastighet på motorväg. Skall man sedan köra utomlands får man bocka i den så det blir rätt fart i respektive land. Har du gjort alla uppdateringar i din gps?
Jag har programversion 5.00
fastprogramvara för gps: 3.05.10

Eftersom vi är ute så har jag inte uppdaterat gps´en sedan den 16/7

/Thomas
 

Hans&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18320
Medlemskap
2025
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Tack för ditt svar Thomas. Jag har också version 5.0 och kollat att den senaste uppdateringen är OK.
Garmin har satt programmerarna i USA på att hitta felet i programmeringen och jag hoppas att det blir snart.
Jag har ändrat hastigetsbegränsningsändring under husbilsprofilen flera gånger och det hjälper inte.
Men jag har en undran; du skriver att du bockar i rutan igen när ni åker utomlands så att det blir rätt fart. Men om den visar fel fart i Sverige (följer husvagn) hur vet du då att den inte gör samma utomlands?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Falsk marknadföring från Garmin

Har senate modellen 660 LMT-D även denna ger fel fart för tung husbil max 90 kmt på motorväg,visst går det att sänka vikten och få rätt fart ,men då kommer den att visa fel i övriga Europa.
Antar att 90 är max för lastbil på motorväg.
 
Toppen