• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Då Expressens Jan-Erik Berggren hävdar att det råder omkörningsförbud i rondeller, "alltid", så blev jag frågande till om detta verkligen stämmer och försökte få klarhet i vad som gäller men finner inga samstämmiga svar.
Sommartrafik - rondellkörning

En sökning på detta forum gav följande tråd där någon hävdar samma sak som Berggren men där man något tveksamt kommer fram till att det inte finns något omkörningsförbud i rondeller
http://www.husbilsklubben.se/forums/t60209-2/

Så - vad gäller egentligen? Omkörningsförbud i rondeller, regel eller myt?
Får t ex den som ska rakt fram köra om den långsammare vänstersvängande på högersidan?
Har Expressens Jan-Erik Berggren rätt eller fel?

cikrulationsplats-rov.gif
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Men ger den något svar på frågan om omkörning är tillåten eller förbjuden?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

I Frankrike, landet med flest rondeller?, blir jag med husbil väldigt ofta omkörd av andra små kryp i rondellen, även om vi båda skall rakt fram.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Man får inte köra i rondellen överhuvudtaget. Håller er i cirkulationsplatsen. Finns det flera filer i cirkulationsplatsen så är samma regler som för vanlig filkörning. Omkörning i vänster fil om det är enstaka fordon. Omkörning i båda filerna om det är köer. Se upp med förare som byter fil i cirkulationsplatsen.

Hålla extra långa avstånd i sommar. Det tjänar alla på.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Ja det gör den. samma regel som när man växlar fil på annan väg.
sida 8-9
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Kan man alltså skriva Expressens Jan-Erik Berggren på näsan i denna fråga? Varifrån kommer i så fall denna spridda uppfattning att där råder omkörningsförbud?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Det är jättemånga som hittar på egna lagar och flera lagar gäller inte förrän det har hänt något.

Denna hade räckt i de flesta fall:

"1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Man får inte köra i rondellen överhuvudtaget. Håller er i cirkulationsplatsen. Finns det flera filer i cirkulationsplatsen så är samma regler som för vanlig filkörning. Omkörning i vänster fil om det är enstaka fordon. Omkörning i båda filerna om det är köer. Se upp med förare som byter fil i cirkulationsplatsen.

Hålla extra långa avstånd i sommar. Det tjänar alla på.

Helt rätt Kenth! Detta har lagstiftaren också förtydligat genom att i sådana situationer, vid filkörning etc., istället för omkörning skrivit om "förbikörningar".

Johan K.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Jag vill bara tillägga att omkörning till höger på en väg med flera filer är tillåten om den finns en tydlig markering mellan filerna och max tillåten hastighet är högst 70 km/h.

Jag har inte sett en enda cirkulationsplats där man tilllåter högre hastighet än 70, så jag drar slutsatsen att finns det målade linjer i cirkulationsplatsen så får du passera någon som kör långsammare oavsett vilken fil du kör i.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Visst är det tillåtet att köra om i en cirkulationsplats om vägen har två körfält vare sig det finns vägmarkering eller ej om det inte finns vägmärke som förbjuder det. Filer hette det när det var vänstertrafik dock säger man fortfarande filkörning. Förbikörning är när man kör förbi ett stillastående fordon.
Åke:)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Nu börjar vi komma någon vart. Den regel som Ironhawk så riktigt omskriver till finns i Trafikförordningen 3 kap. 7 § fjärde stycket:

"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i
timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för
trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare
använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den
fortsatta färden."

Den av mig i föregående inlägg omnämnda förbikörningen finns i samma förordning 41 §:

"I följande fall anses det inte som omkörning när ett
fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma
riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är
utmärkta med körfältsvägvisare,...
"

Något särskilt omkörningsförbud i just cirkulationsplats kan jag inte hitta. I övrigt håller jag med Gunillas Kenth att det borde egentligen räcka med med Trafikförordningen 2 kap. 1 §:

"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den
omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till
omständigheterna....En trafikant skall uppträda så att
han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik...
"

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Det finns väldigt lite skrivet i anvisningar om trafikuppträdande och placeringar i Cirk.Pl. Cirk.Pl. tillkom1967 vid högertrafikomläggningen och det har inte ändrats något i trafikuppträdande sedan Anders Wedberg, Vägverket på 2000-talet införde att man bara behövde blinka höger när man lämnade Cirk.Pl.
Åke
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Då Expressens Jan-Erik Berggren hävdar att det råder omkörningsförbud i rondeller, "alltid", så blev jag frågande till om detta verkligen stämmer och försökte få klarhet i vad som gäller men finner inga samstämmiga svar.
Sommartrafik - rondellkörning

En sökning på detta forum gav följande tråd där någon hävdar samma sak som Berggren men där man något tveksamt kommer fram till att det inte finns något omkörningsförbud i rondeller
http://www.husbilsklubben.se/forums/t60209-2/

Så - vad gäller egentligen? Omkörningsförbud i rondeller, regel eller myt?
Får t ex den som ska rakt fram köra om den långsammare vänstersvängande på högersidan?
Har Expressens Jan-Erik Berggren rätt eller fel?

cikrulationsplats-rov.gif

Bilden du har i ditt inlägg är inte helt tydlig, man kan köra runt varv efter varv i höger körfält. http://www.husbilsklubben.se/forums/t75185-2/#post603623
Har inget svar på din fråga men ser att jerryling har skrivet i en annan tråd och det kan du lita på. Jag är inte förvånad av att det är fel i en tidning. I SDS som vi har här nere är där trafikfrågor i och det händer att där är fel.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Den där bilden är ett önsketänkande och så som det ska fungera om man kan köra i en rondell, som man fick lära sig i trafikskolan då jag tog körkortet.

Men med asfaltsarbetarna får man passa sig för dom ligger i högerfilen och snurrar tills dom har fått alla hjärnceller på plats innan dom åker ut. Vid kollision blir alltid den som byter fil vållande, har jag lärt mig iallafall.

Därför är det alltid säkrast att ta högerfilen i rondellen.

"Rondell och cirkulationsplats, same same"
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Det finns väldigt lite skrivet i anvisningar om trafikuppträdande och placeringar i Cirk.Pl. Cirk.Pl. tillkom1967 vid högertrafikomläggningen och det har inte ändrats något i trafikuppträdande sedan Anders Wedberg, Vägverket på 2000-talet införde att man bara behövde blinka höger när man lämnade Cirk.Pl.
Åke

Nja det var nog lite mer än högerblinket. http://www.husbilsklubben.se/forums/t44863-5/#post322336
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Därför är det alltid säkrast att ta högerfilen i rondellen.

"Rondell och cirkulationsplats, same same"


Nja... Tycker du ska vara försiktig med det. För om det är skyltat hur körfälten ska gå igenom cirkulationsplatsen är det skylten som gäller.

Om det inte finns någon skylt så stämmer det du säger.

Ber alla samtidigt tänka på att man faktiskt är skyldig att blinka sig ut ur en rondell (varje gång)

Några enkla tips i all välmening.

Undvik böter – 10 fakta om körning i rondell du måste veta - auto motor & sport

Vill man ha fler tips kan man ju alltid läsa på:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Att-kora-i-cirkulationsplats/

// Fredrik
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

På den tiden när jag tog körkort hette det att man passerade någon om det fanns filmarkering eller skylt som angav ett vägval. (Tex. på motorväg som delar sig) Samma gäller om det är nästan stopp i ytterfilen men flyter i innerfilen, man passerar, man kör inte om. :confused:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Frågan gällde omkörningsförbud i rondeller-sant eller falskt. Det svarade jag på, inget annat. Du verkar inte ha någon större erfarenhet av cirkulationsplatser eftersom du måste hänvisa till andra och lägga konstiga länkar.
Åke

I inlägg 13 skriver du ingenting om sant eller falskt. Och du skriver att man behöver blinka höger på 2000 talet. Det hände faktiskt mer och det var tidigare och det var det inlägget jag länkade till då jag skrivet om det tidigare. Erfarenhet, sök gärna på vad jag skrivet om cirkulationsplatser tidigare i olika trådar.
 
Toppen