• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasoltest - vad får man?

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2024
Jag har varje år låtit göra gasolkontroll/gasoltest i samband med besiktning av husbilen.
Har då fått ett kontrollmärke på insidan av dörren till gasolutrymmet.

Men.... i år missade jag att beställa gasoltesten och just detta år har jag känt gasollukt i utrymmet för flaskorna. Stängde genast av allt och åkte till BW husvagnar i Umeå där jag beställde fukttest samt gasoltest.

Fick där ett protokoll med utförliga mätpunkter för fukttesten (som gick alldeles utmärkt ). Längst ner i samma protokoll finns ett kryss där det står att gasoltesten inte var godkänd. Det var allt. Ingen information om var läckaget fanns, bara att det fanns. Den kunskapen hade jag redan genom den illaluktande "doft" jag känt. Det var ju liksom därför jag beställde en gasoltest. Besviken åkte jag därifrån och visste inte var jag skulle kunna få hjälp om nu inte en sådan firma kunde hjälpa.

Jag åkte först till en hydraulikfirma, men de kunde inte hjälpa mig. På väg därifrån ser jag ML Husbilar och svänger in. Och här får jag hjälp trots att de inte ens har någon verkstad utan endast försäljning. Säljaren kommer ut och hittar läckaget. Åtgärdar (byter en koppling) problemet på plats.

Väl hemma igen så börjar jag fundera - finns det någon standard för dessa tester?
Hur har det sett ut när ni andra fått tester utförda - har ni fått klarhet i var ev. läckage varit?
Känns som att jag verkligen "kastat pengarna i sjön" den här gången. Men det kanske är jag som haft för höga förväntningar? :confused:
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltest - vad får man?

Det finns 3 sorters gasoltest:

Läckagetest. Utförs vid arbetstrycket, t.ex. med en i gasolutrymmet fast monterad läckagetestare. Bör göras vid varje flaskbyte. Det är också ett sådant enkelt test bilprovningsföretagen utför, och tar hutlöst betalt för.

Täthetskontroll. Denna görs med 3 x arbetstrycket enligt bifogad PDF, och utsätter systemet för "påfrestningar" som kan avslöja sådant som skulle kunna fallera inom en nära framtid.

Provtryckning. Görs vid ännu högre tryck, och enligt annat schema än täthetskontrollen. Görs normalt endast vid nyinstallation eller komplettering, eller efter reparation av systemet.

Felsökning och reparation ingår således inte i någon av kontrollerna, utan tillkommer separat.
 

Bilagor

  • V-4078 01 Rev 855 Täthetskontroll.pdf
    173,6 KB · Visningar: 279

Framking

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltest - vad får man?

Tack för info! :)
Ja, då är det nog jag som haft felaktiga förväntningar.
Man lär sig...
Fast jag kan inte låta bli att förvånas över att jag fick hjälp direkt på ett helt annat ställe än där kontrollen utfördes. :wideeyed:
/Ann-Sofie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasoltest - vad får man?

Ja hej, vi har skrivit åtskilliga gånger om olika sätt att testa gasoltätheten i fordon.
Om man kan lite grann om gasoltryck och gasolsystem så ter sig bilprovningens kontroll i det närmaste löjlig ibland, är vi nog rätt överens om.

De tittar vilset runt i bilen eller vagnen och vet inte ens om huvudkranarna till förbrukarna är öppna eller stängda.
Sedan pumpar de upp tryck med sin pump före regulatorn och därmed så trycksätts systemet bara med normalt arbetstryck i systemet och skall då benämnas "läckagetest". Om själva besiktningen går snabbt och smärtfritt så tar de bort utrustningen efter fem minuter och klistrar dit ett märke om gasoltest, med god betalning för arbetet.

Som Ingrid o Pålle skriver så finns det enkla mätare så man själv, ibland eller ofta kan kontrollera och hålla koll på tätheten. Även lite läckspray på burk som man sprutar på anslutningarna efter flaskbyte är mycket bra att ha.
Det finns även andra enkla sätt att kolla tätheten. Som att stänga av tuben, vänta några timmar och kolla om spislågan tänder och brinner X antal sekunder o.s.v. Detta test är faktiskt aningen bättre än bilprovningens för man kan vänta upp till ett dygn och provtända. Då har man haft arbetstryck i systemet i 24 tim. i stället för bilprovningens kanske 10 min.

Att du fick hjälp direkt av en firma är nog helt ok. för det är inte så svårt att hitta fram till var ev. läckage finns, kunden blir nöjd och kommer troligen tillbaka för andra affärer, och då blir firman även nöjd och får tillbaka sitt "gratisarbete".

Men för att inte vara allt för kritisk mot b.p gasoltest. Den är ju mycket bättre än ingenting, men det finns flera andra enkla alternativ som är bättre.

M.v.h. JANKRO.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Gasoltest - vad får man?

Som Ingrid o Pålle skriver så finns det enkla mätare så man själv, ibland eller ofta kan kontrollera och hålla koll på tätheten. Även lite läckspray på burk som man sprutar på anslutningarna efter flaskbyte är mycket bra att ha.

M.v.h. JANKRO.

Hej Jankro, för mätare och läckagespray, är man hänvisad till campingvaruhusen då, eller finns det enklare lösningar?

Hälsning Finn
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltest - vad får man?

Jag såg hur bilprovningen gjorde för 150 kr. Jag köpte en Gasgard tryckmätare och monterade permanent. Pris 150 kr. Öppen gas kran och tänder kyl och spis. Stänger sedan av kyl och spis. Därefter stänger flaskventilen. Får vara över natten . Är det forfarande grönt på morgonen dvs fullt tryck är det nog ok. Bilprovningen gör detta i 5 min! Dessutom visar Gasgard gult när gasen börjar ta slut. Rött vid trycklöst.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasoltest - vad får man?

Hej Jankro, för mätare och läckagespray, är man hänvisad till campingvaruhusen då, eller finns det enklare lösningar?

Hälsning Finn
--------------------------------------------------------
Hejsan, som Knut skrev så går det bra med såpvatten, som bubblar om det läcker.
En smidig variant är annars läcktest på sprayburk, det är ju tryck i burken så man kan sikta och spraya på kopplingen en bit ifrån om det är trångt.
Det finns nog lite varstans att köpa. De som för CRC produkter brukar ha bl.a.

För läckagekontroll finns det flera varianter.

Detta går att göra enklare, men gör så här så har man full koll utan hjälpmedel.
Öppna kranen på tuben.
Se till att alla ev. huvudkranar för olika brännare inne i bilen är öppna.
Gå runt i bilen och tänd och släck alla gasbrännare, en i taget går bra. Detta är för att försäkra sig om att hela rörsystemet är fyllt med gasol och alla luftfickor är borta.
Gå ut och stäng tubens gaskran rejält.
Gå in i bilen och tänd en av spisplattorna. För att undvika tändmiss av automatik så håll en brinnande gaständare vid spisplattan så lågan tänds så fort du öppnar kranen även om det finns klicktändning.
Ta tid från när lågan tänds eller räkna långsamt (det är inte så noga).
Vi säger att lågan brinner i tio sekunder innan den självdör..... Då har du en grundtid på hur länge gasolen som står i ledningarna räcker.

Gör om och tändproceduren med alla brännare en gång till med först öppning och till slut stängning av tubens kran.

Vänta en timme eller två

Tänd samma spisplatta med hjälp av en gaständare igen. Kolla eller räkna tiden igen. Det skall då brinna lika eller nästan lika länge som första gången.
Då vet man att det är tätt.

Och så en gång till med kranar och tändning av alla brännare, och stängning av tubens kran som avslutning.

Vänta då ännu längre, över natten eller så. Om lågan fortfarande tänds då och även om det brinner kortare tid, så kan man vara helt säker på att systemet är tätt.

Efter något eller några dygn så går det inte längre att tända lågan men det är helt ok. för gasen försvinner/förintas efter en längre tid även om det är tätt.

Om man gör så här ibland innan avfärd eller liknande så vet man att det är tätt.


Lite enklare är att montera en manometer innan reduceringsventilen vid tuben som Hokie skriver om. Det är i princip bara att ha alla förbrukare avstängda men även här, alla ev. huvudkranar vid förgreningen inne i bilen öppna.
Öppna tubens kran så ser man fältet eller nålen (beroende av fabrikat på manometern) visar att det är tryck i systemet.
Stäng tubens kran rejält. Vänta kanske en timme och kolla att trycket finns kvar.
Kolla efter några timmar och kanske nästa morgon. Finns det fortfarande tryck så kan man även nu vara säker på att det är tätt.

Det finns ytterligare en variant att köpa. det är en manick som monteras nära tuben efter reduceringsventilen. det finns ett synglas/behållare på den som är fylld med genomskinlig glykol och en fjädrande knapp att trycka in vid test.

Tubens kran öppen. Alla gasolförbrukare avstängda och alla ev. huvudkranar öppna igen :p:.
Tryck på testknappen. Då leds gasolflödet ner genom vätskan i behållaren, och läcker det det minsta någonstans så bubblar det i vätskan i synglaset, som då visar att det finns ett svagt gasolflöde p.g. av en läcka någonstans.
Med den här testaren så ser man bara om systemet i bilen efter testaren läcker, men man ser tyvärr inte om det läcker lite vid anslutning vid tuben så där får man använda läckspray.
ALDE.jpg

Alla de här testvarianterna är säkrare på grund av längre tid m.m. än bilprovningens test, och man kan göra det rätt ofta om man vill, och inte minst om man misshandlat bilen några mil på en skakig dålig grusväg.


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltest - vad får man?

Jag såg hur bilprovningen gjorde för 150 kr. Jag köpte en Gasgard tryckmätare och monterade permanent. Pris 150 kr. Öppen gas kran och tänder kyl och spis. Stänger sedan av kyl och spis. Därefter stänger flaskventilen. Får vara över natten . Är det forfarande grönt på morgonen dvs fullt tryck är det nog ok. Bilprovningen gör detta i 5 min! Dessutom visar Gasgard gult när gasen börjar ta slut. Rött vid trycklöst.

Lite nyfiken var du köpte din Gasgard. På nätet hittar jag bara betydligt dyrare
Lennart
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltest - vad får man?

Hej Kim
Tack för information. Det var intressant, även en del adaptrar finns där. Jag skulle behöva köpa en sådan om jag ska installera läckage indikator/monitor. Jag känner nämligen stark lukt i gasolutrymme och vill kola om det inte finns läcka. Jag har använt läckage spray men det går inte se några bubblor. Å andra sidan vätskan bara rinner ner på slangar och anslutningar och flaskan.
mvh Jan
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Gasoltest - vad får man?

Hej Kim
Tack för information. Det var intressant, även en del adaptrar finns där. Jag skulle behöva köpa en sådan om jag ska installera läckage indikator/monitor. Jag känner nämligen stark lukt i gasolutrymme och vill kola om det inte finns läcka. Jag har använt läckage spray men det går inte se några bubblor. Å andra sidan vätskan bara rinner ner på slangar och anslutningar och flaskan.
mvh Jan

Krocksensorn läckte på vår bil, fick inga bubblor med såpvatten.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Det här är en gammal tråd men jag hakar på den då jag har samma fråga som avhandlas här.
Jag har följt Jankros (som vanligt) supertydliga instruktioner om en egen gasoltest då det, som mycket riktigt påtalats i tråden,
man inte kan påstå att den s k gasoltest/trycktest som görs vid en bilprovning om man beställt detta inte är speciellt adekvat.

Ser till att alla gasolförbrukare nyligen körts för att säkerställa att ledningarna är fyllda.
Stänger av kranen på tuben och mäter hur länge lågan brinner på spisen innan den slocknar. I mitt fall 28 sekunder.
Trycksätter systemet igen och väntar ett bra tag och kollar igen.
Resultat: Ingen skillnad efter en kvart. Efter två timmar brinner det fortfarande runt 25 sek. Efter 15 timmar brinner det dock bara 10 sek.
Är detta att betrakta som normalt, dvs inga läckor föreligger? Jag ser bara att det finns slang på två ställen: till kylen (och den byttes för 5-6 år sen) och till själva tuben. Den senare har jag sprayat med såpvatten och kollat och det verkar tätt.
Jag har även en äldre typ av läckagetestare som ser ut som på länken, den funkar så att man tippar upp den så att glaset pekar utåt och är då alla förbrukare avstängda så ska det inte bubbla i glaset. Och det gör det inte om man sitter och stirrar på den i flera minuter.

Gasolläckagetestare
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det verkar vara normalt, den läckagetestare du har mäter läckage efter flaskan/regulatorn, men du har testat att tända efter flera timmar och det fungerar.
Läckagetestaren du har är känslig för slag och stötar på glaset, därför har man numer en annan typ mer inkapslad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det här är en gammal tråd men jag hakar på den då jag har samma fråga som avhandlas här.
Jag har följt Jankros (som vanligt) supertydliga instruktioner om en egen gasoltest då det, som mycket riktigt påtalats i tråden,
man inte kan påstå att den s k gasoltest/trycktest som görs vid en bilprovning om man beställt detta inte är speciellt adekvat.

Ser till att alla gasolförbrukare nyligen körts för att säkerställa att ledningarna är fyllda.
Stänger av kranen på tuben och mäter hur länge lågan brinner på spisen innan den slocknar. I mitt fall 28 sekunder.
Trycksätter systemet igen och väntar ett bra tag och kollar igen.
Resultat: Ingen skillnad efter en kvart. Efter två timmar brinner det fortfarande runt 25 sek. Efter 15 timmar brinner det dock bara 10 sek.
Är detta att betrakta som normalt, dvs inga läckor föreligger? Jag ser bara att det finns slang på två ställen: till kylen (och den byttes för 5-6 år sen) och till själva tuben. Den senare har jag sprayat med såpvatten och kollat och det verkar tätt.
Jag har även en äldre typ av läckagetestare som ser ut som på länken, den funkar så att man tippar upp den så att glaset pekar utåt och är då alla förbrukare avstängda så ska det inte bubbla i glaset. Och det gör det inte om man sitter och stirrar på den i flera minuter.

Gasolläckagetestare

Hejsan, ja en gammal tråd men det finns en hel del nyare om samma ämne som alltid har ett rätt stort intresse.
Som det finns skrivet så "förintas" gasolen efter en längre stund i sina rör och slangar och efter kanske ett dygn så har tiden minskat betydligt för det mesta.

Det finns ju två sidor av det låga trycket som är på gasolen i ledningarna (0,030 bar), dels har den svårt att ta sig ut med det låga trycket, men det så låga trycket gör ju också att det inte alls är någon mängd gasol att tala om i rör/slangsystemet, särskilt inte om man har regulatorn vid tuben för då finns det ju inte något högre tryck ens i slangen efter regulatorn/tuben, mot kanske en duokontroll eller liknande som gör att det då finns mycket reservgasol med tubtryck i slang m.m. eftersom regulatorn då sitter efter slangen och avstängningskranen på tuben, och som då förlänger tiden betydligt.

Så en sådandär bubbelkontroll.... Om man ex. har ett kylskåp som går ner på liten pilotlåga när termostaten slår ifrån och man då kollar på bubblorna så.... En pilotlåga drar så lite gas så en tub enbart till den lilla lågan skulle säkert räcka ett halvår eller kanske mer ändå, och det måste man väl kalla ett liiitet läckage. Om man tittar på bubblorna då så har man ändå ett jämnt bubblende med kanske två/tre små bubblor i sekunden så om du inte ser någon bubbla på flera minuter så är det säkert hellugnt.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen