• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Stefan&Maud

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Hörby
HBK-Nr
8099
Medlemskap
2024
Har en fråga till er som varit ute i Europa och rest med husbil.

Hur petiga brukar myndigheterna vara med att hålla på regler att husbilar med högre totalvikt än 3,5 ton inte för köar in i vissa städer eller att jaga fortkörare på vägarna?

Är i valet att välja en husbil som har totalvikt 3,5 ton med bara ca 350 kg lastvikt eller en som har Fiat maxichassi som har 4 ton i totalvikt och då har 850 kg lastvikt.

Med vänlig hälsning//Stefan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Det beror ju helt på vilka resvanor ni har och hur många som skall åka i bilen?
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Har en fråga till er som varit ute i Europa och rest med husbil.

Hur petiga brukar myndigheterna vara med att hålla på regler att husbilar med högre totalvikt än 3,5 ton inte för köar in i vissa städer eller att jaga fortkörare på vägarna?

Är i valet att välja en husbil som har totalvikt 3,5 ton med bara ca 350 kg lastvikt eller en som har Fiat maxichassi som har 4 ton i totalvikt och då har 850 kg lastvikt.

Med vänlig hälsning//Stefan
Vi har i flera år kört i Tyskland, Frankrike, Luxembourg, Italien och Holland med bil 4,5 ton och har aldrig upplevt några problem som gör att man skulle vilja byta till 3,5 ton.
Det är skönt att ha lastmarginal.
Emellanåt har vi väl syndat mot t ex förbudet att köra om lastbilar på vissa sträckor och någon gång emellanåt råkat köra en bit på en sträcka skyltad med max 3,5 ton men hittills aldrig blivit stoppad. Så länge man inte avviker alltför mycket från trafikmönstret verkar det som t ex polisen har viktigare saker att syssla med. Och hittills har vi inte träffat på någon stad där man inte får köra med tyngre bil, förutom enstaka gator.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Har själv en 4t men den finnes också som 3.5 inga problem när vi varit nere i Europa.Vägtullar där dom finnes betalt för 3.5.(ej kört på tullväg i Österike.)
:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Problem blir det först vid en trafikkontroll och då kostar det!
Likaså om man överskrider totalvikten.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Om valet står mellan dessa 2 alternativ, så rekommenderar vi verkligen att ni satsar på den husbil där ni kan lasta 850 kg.
Var dock observant på axeltrycket - speciellt på bakaxeln(axlarna) !

De nackdelar som infinner sig vid ett köp av en husbil som väger mer än 3.500 kg (t.ex. vägtullar och besiktning varje år) är "smällar man får ta" och vad gäller vägtullar, så går de ju att undvika om man väljer landsvägar i stället för motorvägar !

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Det Bosse och Gerd skriver håller vi helt med om.
Den nackdelen att besiktiga varje år och betala lite extra för bro/färje-överfarter uppvägs av ett mer komfortabelt utrymme i bilen och att kunna lasta det man behöver.
En lastvikt på 350kg är ett bekymmer.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Ganska mycket 350 kg last i en bil om man omvandlad till 25 kg sandsäck blir en massa säckar.
Orkar man bära in o ryms de.

Vatten mat kläder blir Max 150 kg vad mera motsvarande 8 sandsäckar?

Leif
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Ganska mycket 350 kg last i en bil om man omvandlad till 25 kg sandsäck blir en massa säckar.
Orkar man bära in o ryms de.

Vatten mat kläder blir Max 150 kg vad mera motsvarande 8 sandsäckar?

Leif

Vad sägs om två barn med tillbehör som cyklar och dyligt,det är inte bara pensionärer som åker husbil.

lars
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Vi vet ju fortfarande inget om förutsättningarna, så det bästa är väl att vänta tills frågeställaren fyller i med mera info, annars blir det ju bara gissningar och spekulationer.
Ålder/körkort antal personer, användning m.m. behövs ju. :wideeyed:
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Ganska mycket 350 kg last i en bil om man omvandlad till 25 kg sandsäck blir en massa säckar.
Orkar man bära in o ryms de.

Vatten mat kläder blir Max 150 kg vad mera motsvarande 8 sandsäckar?

Leif

Frågan är väl hur mycket verklig lastvikt finns det till 3500 kg. Det kanske räcker med ett par sandsäcker och det orkar dom flesta med.

MVH
Stig
 

PG-Husbil

FD HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Motala
HBK-Nr
2078
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Bättre att ta den tyngre då har man marginal och åker stadigare.
Visst det kostar lite mer på färjan,men åker man inte mer än på semestern så spelar det ju ingens större roll.
Hastighetsbegränsning i Danmark, 3500 kg vanlig bil fart, 4250kg som jag har max 80 km/h vilket jag inte visste då utan körde på motorväg 110km/h gick alldeles utmärkt.Vår bil finns både som "lätt" o "tyngre" så det märks inte föränn man blir invinkad för kontrollvikt.
Så det är väl de dåliga aspekterna på att ta tyngre bil.
Ångrar mig inte, in i Sverige med lastmarginal....:wink:

:)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Du har nog missat trådskaparens fråga: "Hur petiga är myndigheterna.......?"

Tvärtom, i den tråden finns flera exempel och länkar till exempel till dem som blivit bötfällda utomlands. Vill snarare påstå att andra inlägg ovanför mitt är mer irrelevanta som svar på frågan.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Tvärtom, i den tråden finns flera exempel och länkar till exempel till dem som blivit bötfällda utomlands. Vill snarare påstå att andra inlägg ovanför mitt är mer irrelevanta som svar på frågan.

Naturligtvis menar jag denna tråd, ingen annan......
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
S

Sören-6830

Guest
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Ett exempel från tråden jag länkade till som är direkt relevant till trådskaparens fråga "Hur petiga är myndigheterna.......?", bara att följa länken:

Jag och många av mina vänner har väl haft en enorm tur då som lyckats köra några 1000 mil i Tyskland utan att ha fått några böter.
Som en liten parentes får man inte glömma att det är möjligt att inkassera böter även med vanlig personbil inkl husbil 3,5 ton.
Kanske inser du också någon gång i framtiden att det inte är så dumt med en stabilt byggd husbil med gott om utrymmen och lastkapacitet och upphör med ditt korståg mot allt som väger mer än 3,5 t.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Resa i Europa med högre totalvikt än 3,5 ton

Jag förstår att du gärna vill se en ensidig diskussion men syftet med forum som dessa är att visa bägge sidor av myntet, utan mörkning av det som känns obekvämt. ;)
 
Toppen