• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snipe har svikit mig

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
idag ville inte snipe göra något när jag trycker antenn upp då tänds bara lampa antenn i rätt läge inget mer händer jo lampan till satelite blinkar vad göra jag någon som har tips?
 

AMGENÖ

FD HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
6264
Medlemskap
2023
Sv: Snipe har svikit mig

Hej!
Har samma problem har varit kontakt med impotören och fick lite tips.
Slå av och några gånger händer det inget då så finns det en kontakt på antennen som skallpresas ned när antennen går till viloläge den är klädd med enskyddskåpa av mjukplast
Pröva med att med något smalt t.ex en spackel eller dyligt å pressa den neråt,jag har gjort det och fick igång antennen.
Hoppas att de även fungerar för dig
Ellert
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

Hejsan på Er!

Då var det dags, efter 2 års felfritt användande av SNIPE vägrar den helt att röra på sig!

Det som händer när jag skall söka efter satellit är endast att LEDen vid vald satellit blinkar hysteriskt, inte ett liv från antennen. Jag har provat att bryta strömmen ett otal gånger, kollat brytaren för hemläget mm mm.

Jag bestämde mig således för att plocka isär den och undersöka saken. Det känns vid första anblicken som om den inte vet var den är alternativt är blockerad.

Det sitter en fjäder på axeln för resning av antennen som jag är lite fundersam på hur den skall sitta och fungera.....

Är det någon här som undersökt en SNIPE förut?!?, annars har vi nog snart en intressant beskrivning av innehållet på gång......:D

Med vänlig hälsning,

Johan
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Snipe har svikit mig

Hej Skagerlunds detta kan vara värt att pröva det går ut på att reseta GPSen
Skulle du demontera så långt att du ser homeswitchen från undersidan är jag väldigt intresserad av ett foto

1, Ställ dig i hemläget.
2, Stäng av och slå på enheten.
3, Tryck och håll både pil upp och pil ner intryckta tills home dioden börjar blinka.
4, Gå till satellit User 2 (längst ner till höger) med pil knapparna.
5, När du står på User 2 tryck på OK knappen och vänta tills User 2 dioden lyser med fast sken.
6, Stäng av och slå på enheten.
Kolla även kontakterna bak på snipen så den får ström ordentligt

skriv gärna om det fungerade
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

Tack för tipset, ska prova det imorgon, då kan jag även ta ett par miljöbilder inuti antennen! (Den är ju redan i bitar.....:cool:)

Med vänlig hälsning,

Johan
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Snipe har svikit mig

Hej!
Har samma problem har varit kontakt med impotören och fick lite tips.
Slå av och några gånger händer det inget då så finns det en kontakt på antennen som skallpresas ned när antennen går till viloläge den är klädd med enskyddskåpa av mjukplast
Pröva med att med något smalt t.ex en spackel eller dyligt å pressa den neråt,jag har gjort det och fick igång antennen.
Hoppas att de även fungerar för dig
Ellert
Gick ett steg längre, tog bort kåpan av mjukplast duttade en kontaktspray på hemkontakten limmade tilbaka kåpan klistrade en möbeltass över kontakten på motstående utsida så den ska trycka lite hårdare, funka för mig
Dutten ska man vara försiktig med lite lite bara därav intresset att se hur kontakten ser ut på undersidan som jag frågade skagerlunds om nedan
Naturligtvis ska man utnyttja garantin i första hand som bara 1 år :mad: på denna modell på den större lämnas 3 år
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

Så, då har jag tagit lite bilder i min fortsatta felsökning. Det bästa jag har att gå på är ett svar från Self-sat,

"Dear Johan

Hello, this is Kylie from IDOIT.
We are really happy to answer to your questions.

In order to checking symptoms more, please check after turning back the antenna by hand, turn on the power. Then the antenna moves home position or not?
If the antenna moves to the home position correctly, but doesn’t find the satellite despite you press the button, it means regulator in the mainboard is broken.
So you need to change the regulator or the mainboard.

A regulator named LM3940si-3.3 is the part that can make 3.3V.

If you have any questions, just let me know.

Best regards,
Kylie"

Jag skall mäta på regulatorn imorgon samt vänta på svar på mina följdfrågor!


I väntan på fler svar från Self-sat så postar jag några bilder så länge......



Är det något speciellt ni vill se så bara hojta till så lägger jag upp det.
 

Bilagor

  • IMG_2664.JPG
    IMG_2664.JPG
    1,1 MB · Visningar: 34
  • IMG_2665.JPG
    IMG_2665.JPG
    1,5 MB · Visningar: 15
  • IMG_2666.JPG
    IMG_2666.JPG
    345,5 KB · Visningar: 11
  • IMG_2667.JPG
    IMG_2667.JPG
    1,2 MB · Visningar: 16
  • IMG_2669.JPG
    IMG_2669.JPG
    846,9 KB · Visningar: 12
  • IMG_2671.JPG
    IMG_2671.JPG
    808,7 KB · Visningar: 7
  • IMG_2670.JPG
    IMG_2670.JPG
    751,9 KB · Visningar: 4
  • IMG_2672.JPG
    IMG_2672.JPG
    1 MB · Visningar: 10
  • IMG_2673.JPG
    IMG_2673.JPG
    811,3 KB · Visningar: 10
  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    1,2 MB · Visningar: 13

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Snipe har svikit mig

På bilderna verkar det väldigt enkelt att byta homeswitchen, skulle det gå att bara ta av locket om man bryter strömmen i uppläget ser ju ut som det finns kontakt till moderkortet så ingen lödning behövs.
Svårigheten är väl att få tag i delar
Det Kylie skriver om att vrida den rätt till hemläget har jag också praktiserat och det funka då
Vad han menar med att " ändra regulator eller moderkortet " skulle det gå att justera strömstyrkan på regulatorn i så fall ?

Spännande fortsättning / bp
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

Hej igen....

Jag har felsökt vidare och tänker byta den regulatorn som transformerar ner 5v till 3.3v, som det är nu lämnar den endast 1,8v......nedan ser ni vilka regulatorer som finns på kortet....

Vad gäller hemknappen ska jag leta efter en lämplig ersättare......återkommer om det

Med vänlig hälsning,

Johan
 

Bilagor

  • IMG_2721.PNG
    IMG_2721.PNG
    1,7 MB · Visningar: 17

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Snipe har svikit mig

Hej igen....

Jag har felsökt vidare och tänker byta den regulatorn som transformerar ner 5v till 3.3v, som det är nu lämnar den endast 1,8v......nedan ser ni vilka regulatorer som finns på kortet....

Vad gäller hemknappen ska jag leta efter en lämplig ersättare......återkommer om det

Med vänlig hälsning,

Johan

Innebär det att inte LTC släpper ifrån sig några originalreservdelar / bp
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

LTC kunde tyvärr inte hjälpa till mer då serienumret ej är från en SNIPE antenn utan en CARBEST (SNIPE), så jag vet ej mer om de kan stå med reservdelar....
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Snipe har svikit mig

Det är ju samma antenn som tillverkas av Snipe,vilken ovilja
Då kan du ju låna min antenn=serienummer
 
F

F.d. 50407

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

Jo, men tydligen kunde LTC inte få mer hjälp av SNIPE utan de hänvisade mig till Carbest......
 
F

F.d. 55486

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

Hej, jag köpte en Snipe för drygt tre år sedan från Finland, fanns inte i Sverige, till bra pris då. Den gick sönder efter ett år och jag fick då en ny på garanti. Även den gick sönder, men först efter att garantin gick ut. Jag sände den då till generalagenten för Sverige, som ju inte kunde ta det på garanti. Dom kollade den men kunde inte göra något. Jag fick köpa en ny av dem till ett ändå hyffsat pris. Den fungerar fortfarande,

Håkan J
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Snipe har svikit mig

Hei.
Har en Snipe som ikke vil mer. Når jeg starter den finner den sattelitten, men jeg får opp melding kontroller antennetilkobling. Har koblet en annen coaxkabel mellom sat. og boks, men får fortsatt opp samme melding: kontroller antennekobling. Er der noen som har gode forslag til løsning.
Mvh. Gunni
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Sv: Snipe har svikit mig

Om Snipen inte hittar satelliterna kan det bero på att mjukvaran till Snipen behöver uppgraderas. Finns anvisning i manualen hur man ska gå till väga.
 
Senast ändrad:
Toppen