• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dränkpump Twin

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en dränkpump med 2 motorer,tycker att vattenflödet är tämligen dåligt,hur vet jag att båda motorerna fungerar?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dränkpump Twin

Testa med att skifta elkablarna, en brun och en blå:), kan funka!
Det gjorde jag på en Eriba husbil vi hade för tag sedan, det blev en stor skillnad!
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Dränkpump Twin

Enligt Kabe service : så om ena motorn går sönder så pumpar den på halv effekt så att du hinner skaffa en ny innan hela slocknar.
Min teori är att den inte klarar av högre spänning än 12 volt och blir bränd vid tillfällen då man står på 220 volt med hög laddspänning14-15 volt,försöker hitta en pump som klarar variationerna.
:mad::(
/Carl-Axel
 

Joho

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Solna
HBK-Nr
12108
Medlemskap
2022
Sv: Dränkpump Twin

Hej gen!
Min pump höll i ca sex år, tappade sedan trycket.
Körde pumpen lös i en bunke med vatten och såg då att vatten kom ut genom avluftningshålen på pumpens översida. Satte tummen över utloppet, försumbart tryck, pumpen ska ge 1,4 bar.
Det blev en ny pump och rejält med vatten ur kranarna.
Mvh
Janne
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Dränkpump Twin

Hej! Samma problem här. Såg i en annan tråd som jag inte hittar nu att Conrad har kraftigare pumpar men om kvalitén är bättre vet jag inte. Diskuterade problemet med en reservdelskille på Hymer om att byta till trycksystem men han avrådde pga svaga kopplingar.

Hälsningar Sanddammaren
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Dränkpump Twin

Tydligen blir det att köpa två pumpar (en i reserv)kvaliten är ju usel på mycket saker som monteras i husbilar och båtar, har provat båda under många år.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Dränkpump Twin

Hej! Samma problem här. Såg i en annan tråd som jag inte hittar nu att Conrad har kraftigare pumpar men om kvalitén är bättre vet jag inte. Diskuterade problemet med en reservdelskille på Hymer om att byta till trycksystem men han avrådde pga svaga kopplingar.

Hälsningar Sanddammaren

Att ett icke trycksatt system kan ha svaga kopplingar råkade jag ut för när jag bytte till en något kraftigare dränkpump. Efter ett par dagar började det låta ett fräsande ljud från toan. Då var det en koppling som glidit så att det stod en liten stråle ut. Tur att jag just då tog en tupplur i bilen och hörde ljudet innan kopplingen släppte helt. Det var trycket som står kvar p.g.a. backventilen som slet på kopplingen. Som väl var var de en koppling som var lätt tillgänglig. Min bil är en Hymer.
EssoJ
 
Toppen