• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adapter till Gasolflaskor

R

Rolfevert

Guest
När det gäller gasol i Sydeuropa tycks förslagen på vad/var/hur vara oändliga.
En fråga: Adapter som säljs hos återförsäljare för husbilstillbehör, och som sägs vara användbara i Europa, är dom användbara i Spanien för att fylla En Svensk P11?
Rolf
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Adapter till Gasolflaskor

Hej. Svenska flaskor är svåra att få fyllda i Spanien men om du har en så kallad tankflaska är det bra med ett sdepterset. Spanien har ett bytessystem på gasflaskor.
Hälsningar Sanddammaren
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Adapter till Gasolflaskor

Här hittar du det du behöver.

Alugas Sverige

1423511832.jpg
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Adapter till Gasolflaskor

När det gäller gasol i Sydeuropa tycks förslagen på vad/var/hur vara oändliga.
En fråga: Adapter som säljs hos återförsäljare för husbilstillbehör, och som sägs vara användbara i Europa, är dom användbara i Spanien för att fylla En Svensk P11?
Rolf

Köpte en gång i tiden ett sådant adapter set, men aldrig använt. Har endast lyckats fylla på svenska flaskor i Tyskland, och de hade redan adapter.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Adapter till Gasolflaskor

Jag har köpt 3 adaptrar via Internet från Tyskland (tillsammans med LPG flaskan) och den Spanska adaptern här i Sverige. Dessa täcker hela Europa och kostar ca 200 - 300 st. Om du Googlar lite på nätet (för att vara opartisk) så hittar du hur många som helst företag som säljer samtliga adaptrar.
OBS! att ha rätt adapter i respektive land gäller enbart för LPG flaskor, dvs flaskor som stoppar påfyllning vid ca 80%, annars måste du ha utbytesflaska med gängar för regulator (eller regulator-adaptor) i det landet som du befinner dig i.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Adapter till Gasolflaskor

Ett sätt är att man kan ha en adapter som man sätter i sitt Svenska slangfäste i husbilen för att sen kunna använda en utländsk flaska.

Men en flaska/tank (med överfyllnadskydd) för LPG fyllning är mycket bättre.
Priset är högt när man köper den, du tankar dock sen enkelt i de flesta länder. Jag bytte två P11 till en fyllbar tankflaska (ökade lastvikten med ca 18 kg). När den är under halv fyller jag lätt upp den till fullt samtida som jag tankar diesel i bilen. Priset på LPG är alltid bara det antal liter som man fyller upp med.

/Leif
 
Toppen