• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Livslängd på gråvatten/avlops-slangar?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har en hel del gråvatten & svartvatten slangar i vår husbil (rena skogen) och därmed en del läckor som följer med. Har upptäckt att slangarna "knäcks" ganska lätt i och med att jag klämde en av dessa med katastrofala påföljder.

Börjar undra om nya slangar kan ha en egen "sista förbrukningsdag", precis som bildäck och allt annat av gummi & mjukplast. Någon som vet?

Så här ser mina slangar ut:
avlopsslang.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Livslängd på gråvatten/avlops-slangar?

Den typen av plastslang har mycket lång livslängd, möjligen förkortas den om den utsätts för permanent solljus (UV). På vår bil som närmar sig 20 år är alla sådana slangar helt intakta, även en som sitter så att ljuset kommer åt den. :)
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Livslängd på gråvatten/avlops-slangar?

all plast åldras så det kan inte vara fel att kolla dessa slangar.Är de dessutom utsatta för UV-strålning kan man misstänka kortare livslängd.På vår förra bil blev avloppsslangen kortare med åren p.gr.a.sprickbildning.
 
Toppen