• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv dör när jag ska diska

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kan sådär om 12v Bodelsbatteriet men antar att jag behöver mer juice - min nya 12v tv 22" helt ny Siba LED22510HD 1500kr stänger av när vattenpump startar för tex diska. Bodelsbatteriet är nytt sen 3 veckor och är ett Biltema 100amp art.nr 80100 - det har ett status fönster som lyser grönt, alltså allt bra med batteri

Vattenpumpen är en
https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batpumpar/12-v-pumpar/tryckvattenpump-650191/

Äh va tusan nu dog tv när jag öppnade kylskåpsdörren...
Lite tips vad jag kan göra för att tv inte ska stänga av vore toppen - vi har solcellerna på taket, är det så enkelt att handla ett till batteri kanske

Hans&bella
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tv dör när jag ska diska

Jag har läst det här med TV avbrott & spänningsfall (pga andra förbrukare, eller låg/hög batterispänning) i en tråd där lösningen var en spänningsregulator för 14,90 på Kjell & Co. Forska vidare så hittar du säkert en bra lösning. Hinner inte leta åt dig efter just den tråden...

Regulatorn liknade den här:
spanningsregulator-lm350t.jpeg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tv dör när jag ska diska

Høres ut som det oppstår et spenningsfall, men det kan være flere årsaker.
Dårlige kontakter, for tynne ledninger og svakt batteri er noen av de vanligste. En måte å isolere problemet på er å trekke et ledningspar direkte fra batteri til TV. Om feilen er borte så sjekk alle koblinger på kablingen at ingen er irret eller løs.

En snarvei til stabil tv er å skaffe en dcdc konverter med 12V utgang og 10V og oppover på inngangen. Om en ikke finner annen løsning er dette en meget god løsning.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Tv dör när jag ska diska

Problemet är nog att du har underdimensionerat elsystem i bodelen vilket betyder att du får spänningsförlust när du drar på något annat samtidigt som tv:n är på.
Likadant i min -92 Burstner, tv:n på och så startar jag Truma-fläkten så börjar tv:n krångla trots att det är en LTC som skall klara stora variationer.

Lösningen är att dra en separat matning till tv:n direkt från bodelsbatterierna om det går.

OBS, den skall avsäkras vid batteriet och det kan vara smart att även sätta en brytare på ledningen så att tv:n inte drar ström i onödan samt att även antennförstärkaren går på samma försörjning.

Edit: Ser att Knut var lite snabbare, får nog lära mig å skriva lite fortare :)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Tv dör när jag ska diska

Tack alla efter att testat era förslag så funkar tv bra vid batteriet. vad jag har gjort är att dra en 5 meter lång plus och minus sladd back till bodelen som går under bilen delvis och det är då som det funkar dåligt med tv. kan den långa strömförsörjningen ha att göra med spänningsfallet och tv stänger ner?

Eventuellt enspänningsregulator ska jag testa också som
Marianne & Ranko föreslår
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tv dör när jag ska diska

Ok batteri. Underdimmensjonerte kabler, dette gir spenningsfall så det holder.
En kan foreta en del målinger underveis i kablingen. Første stopp er elblokken målt mot batteri. Under normal bruk skulle det ikke være målbar forskjell mellom disse punkter om kabel er rett dimmensjon. Neste punkt er på sikringspanelet for 12V ved elblokk, her skal det ikke være forskjell mpt inngangen til elblokken. Siste målepunkt er kontakten for tv, en tynn kabel fra elblokk til dette punkt og en tåler ingen ekstra spenningsfall til elblokken.

Alle målinger foretas med tv på og nok andre forbrukere til at tv har problemer.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Tv dör när jag ska diska

Bifogar 3 bilder på kabeln och 12v uttag . Tv ansluts via den DC12v cigarettändaruttaget som är på sista bilden
 

Bilagor

  • DSC_0324.JPG
    DSC_0324.JPG
    759,3 KB · Visningar: 12
  • DSC_0326.JPG
    DSC_0326.JPG
    460,2 KB · Visningar: 11
  • DSC_0325.JPG
    DSC_0325.JPG
    865,1 KB · Visningar: 10

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tv dör när jag ska diska

Du har fortfarande inte angivit vilken kabelarea du använt.

Av den första bilden att döma, verkar det vara 1,5 mm² (eventuellt 2,5 mm² med tunn isolering).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tv dör när jag ska diska

1,5 kvadrat er ok for et par meter, 2,5 kvadrat burde holde for 5 meter om kontaktene er gode.

Regner med at tven trekker 40 til 50 watt. Det gir 4 A og det vil gi målbart spenningsfall i kabler. Det en må unngå er at dette gir en spenning som er lavere enn minimum spenning for tven, en tykkere kabel har lavere motstand og dermed lavere spenningsfall.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tv dör när jag ska diska

I det aktuella fallet är kabellängden dessutom 10 m (5 m + 5 m). Med en area på 1,5 mm², och en förbrukning kring 4 A, blir spänningsfallet avsevärt.

Fast vi vet ju ännu inte med bestämdhet, hur klena kablarna är...
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Tv dör när jag ska diska

Hej!
Tro min veta att kabeln på bilden är 1,0 mm för klen.
Byt kabeln till min 4 mm och korta även av jordkabeln jorda närmare om möjligt dra inte tillbaka till batteriet om möjligt.
Säkra av viktigt .
Kolla även att det inte ligger flera förbrukare på samma ledning.
Jag vet att många stackar kablar på varandra vid batteripolerna och det orsakar ibland ojämn spänning p.g.a. att man får dålig kontakt.
Mitt förslag är att dra en kraftig kabel från batteripolen till en kopplingsplint och fördela därifrån. (se bild)
Denna finns även i svart för negativa sidan och röd för positiva sida kanske inte så det är tänkt med färgerna men ändå.

Kabeln från batteripolen till plinten om möjligt 32 mm och även den så kort som möjligt.
 

Bilagor

  • Kopplingsplint.jpg
    Kopplingsplint.jpg
    31,9 KB · Visningar: 322

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Tv dör när jag ska diska

Minns inte vart jag handlade kabeln ska försöka mäta kopparens diameter.
Det är detta 12v uttag jag har - ser att den har som Produktdata: Ström=1A om det kan va en orsak till att tv dör
https://www.jula.se/catalog/fritid/...vriga-12-v-komponenter/usb-12-v-uttag-650454/

1 A är nog vad USB-utgångarna ger, själva 12 V uttaget verkar vara klassat upp till 60 A.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/650454_se-no-pl-en.pdf

Det kan även vara tv:n och dess anslutning som är problemet, finns flera trådar på forumet om Andersson tv med diverse problem.

Andesson tv - Sök på Google

Hade det varit ett dubbeluttag så kunde man mäta spänningen med olika drifter i gång samtidigt med tv:n.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Tv dör när jag ska diska

Hej!
Tro min veta att kabeln på bilden är 1,0 mm för klen.
Byt kabeln till min 4 mm och korta även av jordkabeln jorda närmare om möjligt dra inte tillbaka till batteriet om möjligt.
Säkra av viktigt .
Kolla även att det inte ligger flera förbrukare på samma ledning.
Jag vet att många stackar kablar på varandra vid batteripolerna och det orsakar ibland ojämn spänning p.g.a. att man får dålig kontakt.
Mitt förslag är att dra en kraftig kabel från batteripolen till en kopplingsplint och fördela därifrån. (se bild)
Denna finns även i svart för negativa sidan och röd för positiva sida kanske inte så det är tänkt med färgerna men ändå.

Kabeln från batteripolen till plinten om möjligt 32 mm och även den så kort som möjligt.


Ja då fungerar det problemet är att 12v också finns när bilen är kopplad på 220v vid camping platsen. Gör jag som du menar känns det fel att ta ström från batteripolen när det finns 220v. Måste lära mig koppla detta på smartast sätt så kom gärna med förslag mer eller tillrättavisa mig

Ska testa de kabelförändringar du föreslår
 
Senast ändrad:
Toppen