• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fläktproblem på Solifer 5500 -88

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Hej,

Väcker upp denna tråd igen då jag har samma problem och inte har hittat någon bra beskrivning.
Har alltså en Solifer 5500 -88 byggd på en Ducato där kupéfläkten sagt upp sig och efter en hel del roddande så verkar det som att jag måste riva ut fläkten och för denna operation krävs att man plockar bort instrumentbrädan - vilket verkar vara ett rätt gediget jobb. Jag skulle gärna vilja få lite hints om hur man gör och vad man bör tänka på.
Tack!
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Fläktproblem på Solifer 5500 -88

Inget svar....

Under tiden så har jag pratat med en verkstad som servar dessa och han trodde att man kunde nå fläkten från motorrummet genom att plocka bort kåpan den vägen. Tja det kanske man kan man frågan är om det då går att byta den eller om den är skruvad inifrån hytten. Det visste han inte riktigt.
Någon här som vet?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fläktproblem på Solifer 5500 -88

Är du säker på att det är fläkten och inte Fläktmotståndet? Det brukar gå sönder och då funkar inte fläkten.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Fläktproblem på Solifer 5500 -88

På modellen med bara två fläkthastigheter så sitter fläktmotståndet inne i fläkthuset så det blir ändå till att riva ut det.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fläktproblem på Solifer 5500 -88

Jag har för mig att jag läste nånstans att det satt muttrar/bult i motorrummet som höll fast hela instrumentpanelen, sen så är det väl metallclips runt värmepaket som måste bort för att dela på det för att kunna plocka ut fläkten.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Fläktproblem på Solifer 5500 -88

Jo men om du tittar på bilderna som du länkat till i en annan tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/738058
så ser man att cellpaketet givetvis sitter för fläkten från motorrummet och måste bort på nåt sätt. Och sen verkar fläkten skruvad med en skruv från andra sidan. För det är väl ett identiskt fläktpaket i min?

Om man läser hela den tråden så säger TS att fläkten inte är utbytbar alls...men det går säkert att lösa, i princip vilken fläktmotor som helst måste ju duga bara den ryms och passar på axeln.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fläktproblem på Solifer 5500 -88

Enligt de bilder från det engelska forumet så är ju cellpaket monterat mot torpedväggen där luften kommer in och kåpan med fläkt och utblås kommer sedan utanpå längst in mot kupen.

Talbot EXPRESS Campervan/Motorhome Owners Club & Forum (Peugeot J5, Citroen C25 & Fiat Ducato models) • View topic - cab heater fan mk1

Sedan hur fläktkåpan sitter monterad mot cellpaketets kåpa vet inte jag, det sitter ett sparkskydd monterat utanpå med ett antal muttrar på min -92.

Jag kan nog inte hjälpa dig längre en så tyvärr.

Edit: Du har en hyfsad sida med lite guider här, visserligen för lite nyare och i vissa fall högerstyrda modeller.
SandS Talbot Express Pages - How To Section - Repair Procedures

SandS Talbot Express Pages - How To Section - Repair Procedures

SandS Talbot Express Pages - How To Section - Repair Procedures
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Fläktproblem på Solifer 5500 -88

Tack för det! Medan jag klurar på om och hur jag ska göra med fläkten så har min kassettoa kommit. Parallellt projekt så jag dyker in i detta nu ett tag!
 
Senast ändrad:
Toppen