Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen
Reseplanering för Husbilen Skriv in vart du tänkt dig resa till så hjälps vi åt att göra den minnesvärd. Eller undrar du om något resmål så frågar du här.

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen.
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Södertälje
Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2016-07-30, 12:39

Jag som trodde jag hade en bra navigator, den är 5år gammal och räknas säkerligen till stenåldern.

Åter till reseberättelsen.

När vi kommer till linbanan ser allt stängt ut men det fanns en betalningslucka som var öppen. Frågar om vi får åka linbana, hon frågar hur högt vi vill åka? Men hallå ser vi ut som kycklingar från Sverige,tänker jag! To the topp säger jag samtidigt som jag höjer hela armen pekandes i skyn. There are three levels säger hon, jag repeterar upp till toppen och skickar upp armen en gång till i skyn. Sen var det dags för betalningen, då förstod jag varför hon frågade hur högt vi ville åka "femhundrasextiokronor" Superdyrt! nu är det mer än 30år sedan jag var där och åkte skidor, jag minns inte att det var dyrt, på den tiden brydde man sig bara om det motsatta könet, kosta vad det kosta ville bara för att ha kul.

Jag känner för stunden inte igen ett enda smack från Sankt Anton, allt är förändrat och givetvis även alkoholmängden i kroppen, märkligt att man som barn kunde festa hej vilt där då, slutade dricka alkohol när jag var 18år. Förra gången hann jag inte ens vara i Sankt Anton i 15 minuter innan jag hade snömassorna från ett takras i huvudet. Det rekordet står sig nog än idag!! Det svartnade till för ögonen men jag föll aldrig, axelremmen från väskan var avsliten, efter det har jag varit försiktig, undviker så gott det går att saker inte ska kunna fallande i huvudet.

Kliver på linbanan, det är jag sambon och en vandrare som ska gå ner.
Nu inser jag att den här sträckan av linbana inte fanns när jag var där förra gången, jäklar vad högt och läskigt när vi passerar första ravinen upp till nivå 1.

Byte av linbana till nivå 2, då kommer det en annan turist och säger att den har slutat gå för dagen. Vi som köpte alla 3 nivåer börjar ana att han kan ha rätt för det finns inga andra människor här, sambon ser en tidsangivelse när nästa ska gå. Vi kliver på linbanan, tre stycken motorcyklist personer kommer också med i sista stund innan dörrarna stängs, det ser man på deras undermåliga klädsel och att en av dom går i motorcykelstövlar. Den här ravinen vi passerar nu är vidrigt högt upp och gör att jag inte ens tittar ner, kikar inuti den stora korgen istället eller tittar rakt ut och försöker vara oberörd.

Jag ångrar att vi valde alla tre nivåer, sambon är oberörd och pratar glatt medans jag sitter tyst och har alla sinnena påkopplade för att höra om någonting verkar fel.

Kommer upp på nivå 2 och går genast mot den pyttelilla korgen upp till nivå 3, jag tvekar och frågar en anställd, ALLA 5? "Vi och dom tre feta motorcyklist killarna åka i den lilla korgen tänker jag" Han svarar hur enkelt som helst att det ska vi. Nu var inte killarna tjocka, men i min värld där vi ska dela på en liten korg som hänger i en sytråd, ja då var dom smällfeta! Alla pratar och tittar ut medans jag sammanbitet tittar på en och samma ställe i korgen.

Väl uppe kan man gå upp för en trappa för att komma ännu högre upp på ett lite utsiktstorn, en trappa som går på utsidan av byggnaden med gallerfotsteg så man ser ner. Nu står vi på 2811 meters höjd, utsikten är dålig eftersom vi står bland molnen men INGENTING jag sörjer för. Jag känner hur betongbyggnaden rör sig under fötterna samtidigt som förståndet säger att det är omöjligt. Vi får vara onödigt länge på nivå 3, typ 15-20 minuter innan vi får åka ner mot nästa nivå. SKÖNT, det jag inte vet då är att det inte är över!!

Väl i korgen ner mot nivå 2 frågar jag killarna från vilket land dom kommer, Polen och dom frågar varifrån vi kommer och gissar holländare innan vi hinner säga Sverige. Aha, så börjar en av dom sjunga en Abba medans dom andra två rabblar upp en massa positiva saker om Sverige, ska kontra med det jag vet om Polen. Auschwitz och spritsorten Wyborova, ingenting av det är positivt, så jag förblir tyst.
Nu börjar jag känna ett lugn i kroppen då jag vet att jag ska ner på gatunivå inom kort, jag lyfter blicken inuti den pyttelilla korgen och ser ett tunt snöre "nu menar jag verkligen tunt snöre" på en trumma i taket, det är ett långt snöre och det ska garanterat användas vid problem. Det kan dom glömma, jag lämnar aldrig korgen om den stannar, jag kan bo där ensam om så behövs i en vecka eller mer tills dom lagat felet.

På nivå 2 kastar vi snöboll eller rättare sagt, jag är den enda som kastar snöboll innan vi måste åka ner till nivå 1, nu ser jag att en av korgarna som finns för nerfärd mot nivå1 är specialutrustade för en eventuell räddningsinsats. Varför då? behövs det verkligen, händer det att den används snurrar runt en snabbis i huvudet!
Vi åker med dagens sista nerfärd så den missar man inte frivilligt. Nu har vi fått med ytterligare 3 personer, 2 vuxna och ett barn i ca 8-års åldern som ska åka ner. Den här ungen springer omkring överlycklig i korgen och hoppar å studsar och förstår inte att sitta tyst och still är också trevligt, iallafall för mig.
Det är då det händer, när vi nästan är ute på den brantaste delen i den vidrigaste av ravinerna stannar linbanan.
På dom stora korgarna följer det alltid med en anställd, jag ser att han ser verkligen förvånad ut att den stannar! Han tar upp en telefon, om det var korgens telefon eller sin privata mobil minns jag inte så här efteråt. Han får ingen kontakt, han tar upp en komradio och pratar med någon istället, jag tänker att han kommer aldrig kunna klättra ner så jag blir inte ensam i korgen. När han pratat klart i komradion säger han "inga problem" men vad ska han säga? Han sätter på sig neongröna solglasögon med spegelglas, om det är för att jag inte ska kunna se hur orolig han är eller om det är för att han ska kunna kika på oss andra hur vi mår vet jag inte!
Ungen blir orolig och man kan nästa ta på stämningen, vi blir ståendes i ca 3-5 minuter innan den börjar gå igen, den stannar ytterligare en gång men då är vi bara 15-20 meter upp i luften så det kan man hoppa.

Väl nere är sambon överlycklig och säger att det var värt varenda krona, medans jag tvivlar och inser att jag har blivit förståndigare och därmed insett att jag blivit höjdrädd.
Att åka upp för Eiffeltornet eller världens högsta byggnad i Dubai som jag var i för några månader sedan kändes som en smekning i jämförelse med dagens linbana.

Vi letar upp ett ställe för att äta middag, sambon föredrar alltid där det är mycket folk medans jag hellre väljer en folktom restaurang för att få in maten snabbare, vi är olika, jag vill se maten och sambon folk och det ser man på våra viktfördelningar

När vi går tillbaka till husbilen passerar vi ställplatsen som hänvisades till i vår ställplatslista på forumet. "Jag tror att det är rester av den stora parkeringen som fanns när jag var där i min ungdom" Den låg 30 meter bort ifrån det vi parkerade vår husbil, man ser den klart och tydligt när man väl förstår att det är den dom menar! Vi flyttar husbilen och parkerade upp mot stora vägen för att parkera så långt ifrån byggnationen som pågår där.
Ser då en kille med huva uppdragen över huvudet lämna en bil som står parkerad längst in i mörkret, jag sa till sambon undra om han gjorde inbrott, han kom tillbaka och sov i bilen. Kändes typig, nu var han vit utan skägg med rakat huvud, hade det varit motsatsen hade jag lämnat platsen med tanke på vad som händer i Frankrike och även Tyskland.

Tittar på en film Django, somnar sen utmattad av dagens händelser.

Skönt då var den dagens reseberättelse klar, läskigare än så blir inte resterande del av resan.

Nästa dag handlar det om tvära oförväntade kast både en och två ggr.

Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 20 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
ClasB (2016-07-30), Emppu (2016-07-30), EssoJ (2016-07-30), Gurli (2016-07-30), Göran Hellman (2016-07-31), Göte J (2016-08-01), Henricon (2016-07-30), husbilar (2016-07-30), Jappe (2016-07-30), lenmar (2016-07-30), Maja (2016-07-30), MatsJ (2016-07-30), Nevisen (2016-08-04), SirMcLain (2016-07-30), skogen (2016-07-30), stavgård (2016-08-03), Stefan333333 (2016-07-30), StefanJennie (2016-07-30), Sören-6830 (2016-07-30), Vidaliv (2016-07-30)
Gammal
HBK Medlem

Jappes avatar

Hemvist: Orust
Ålder: 77
Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2016-07-30, 12:53

Ni var tydligen uppe på Valluga. Hade det varit vinter och ni hade haft skidor med hade ni kunnat njuta av Tanzboden (dansgolvet) och spisat lunch på Ulmerhütte på nervägen. Sista biten upp med Vallugabahn kan vara rätt nervpåfrestande. Jag åkte bara en gång med den lilla kabinen upp. Det räckte för mig.

Jappe

Följande 2 användare säger Tack till Jappe för detta inlägg:
Chippen (2016-07-30), Maxwell (2017-07-07)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2016-08-03, 19:51

Helt rätt Jappe!

Nu ställde vi in siktet och navigatorn mot en Camping som ligger i anslutning till sjön Bodensee. Den sjön ligger som en gräns mellan Schweiz och Tyskland.

Tanken är att vi ska åka på den Schweiziska sidan för att sen åka in i Tyskland till Campingen Horn för nu ska vi ge Tyskland en ärlig chans.

Vi lämnar Sankt Anton 8.30, svänger av vid Hohenems för att sticka in i Schweiz och redan på avfarten från motorvägen var det kö, den kön ledde ner mot en rondel, där var det kababalik. Österikiska polisen försökte göra så att det blev så smidigt som möjligt på deras sida, alla lastbilar ledde åt sidan och det var väldigt stökigt, vet inte om det var för att det var måndag förmiddag eller om det alltid är knöligt att åka in i Schweiz.

Vi hade inga papper på bilen med oss, kände att här gäller det att handla beslutsamt så vi körde ett helvarv i rondellen och upp på motorvägen in mot Tyskland istället, för att åka norr om bodensee till Campingen.
Hela norra vägen ovanför Bodensee gick långsamt, vi passerade några campingar, det såg knökfullt ut och redan kl 10.15 står det folk på kö. Vi lär aldrig få plats på någon camping runt Bodensee säger jag till sambon, då kommer dagens andra tvära kast eftersom vi tyckte semestern tog slut när vi lämnade Kroatien, ställde om navigatorn mot Rostock istället för hemfärd. Tittar man på kartan ser man att det är glest mellan sjöarna i Tyskland, inte undra på att Bodensee var fullsmockad.

Vi hade ombokningsbar biljett och skulle det inte funka för att det är fullt tar vi Puttgardenvägen hem istället. Kör till kl 17.00 och tar dagens enda rast vi pausar för mat och bokar om biljetter till nästa dags morgonfärja. Medan sambon bokade om biljetten somnade jag som en sten i ca 45 minuter, åt mat sen gav vi oss på driven igen. Jobbigt blev det två ggr, den ena när det började regna i mörkret och hastigheten hamnade runt 70-80kmh, som tur var pågick inte det allt för länge. Den andra gången var när dom helt enkelt stängde av hela motorvägen i 3 mil åt båda hållen, när vi åker av har dom inga hänvisningar som vi har i Sverige, två bilar och vår husbil kör givetvis åt fel håll, dom vänder hyfsat tidigt, vi åker nästan en mil innan vi vänder.

Kommer fram till Rostock kl 00.05
Dagens etapp blev oväntat lång strax under 120 mil istället för ca 20 som var planerat.
Fasiken, vi får inte till det i Tyskland, säger till varandra att nästa år måste Tyskland få en bättre chans.

Nu ska vi sova och vänta in färjan.

Fortsättning följer...

Senast redigerad av Chippen den 2016-08-03 klockan 20:20.

Följande 11 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
Anders & Annette (2016-08-04), ClasB (2016-08-03), Emppu (2016-08-03), Göran Hellman (2016-08-04), Henricon (2016-08-03), husbilar (2016-08-03), Jappe (2016-08-04), Kent Nilsson (2016-09-04), lenmar (2017-07-18), SirMcLain (2016-08-03), Vidaliv (2016-08-03)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-05, 21:01

Det här blir 3:e utlandsvistelsen med husbilen, lämnar Sverige på lördag.
Första resan var man orolig för allt, andra resan glömde vi en del viktiga papper på bilen, turligt nog behövde vi aldrig dom, den här resan är vi som bäst förberedda.

Vi kommer köra igenom Tyskland ner till södra Österrike som första etapp, räknat från det att vi lämnat Sverige, nästföljande dag börjar semestern på riktigt, det blir en behaglig halvdagsresa ner till Kroatien i ett lugnt tempo.

Vi lämnar grillen hemma, har vi bara grillat 1 gång på dom 2 föregående resorna får den stanna hemma.

Nytt för i år:
Monterat in fläktar bakom kylskåpet, nya däck, införskaffat solsängar.

Fokus på årets resa är vila och bada.

Följande 12 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
anjohn (2017-07-06), BengtL (2017-07-06), brogu (2017-07-06), Göte J (2017-07-06), Håkan J (2017-07-21), Jappe (2017-07-06), Krister Ursula 18 (2017-07-19), Los Suecos (2017-07-05), paffw (2017-07-06), PJohan (2017-07-16), SirMcLain (2017-07-18), UR13 (2017-07-19)
Gammal
HBK Medlem

Hemvist: Piteå
Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-07, 14:54

Hej.
Åker ni färja från H Borg så behöver ni inte förboka nåt,vi har bara förbokat första året vi körde husbil.
Nu kör vi bara på o det har funkat varje gång.
Vi skulle tipsa om att åka ner till Moseldalen ,Koblenz,Winningen.
Vi är där nu o det är som vanligt kanon 25-30+.
Hoppas ni hittar sol o värme dit ni far.
/Anders o Git

Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-16, 11:18

Vi har gjort två resor tidigare till Kroatien, visst det finns massor med saker kvar att se, men eftersom vi saknar ac i förardelen väljer vi att bara ta en vilosemester genom att ligga still på en redan förbokad camping i 14 dagar, en camping vi besökte en kort stund förra året.

Bokade plats nr 31närmast havet redan för ca 8 månader sen, när vi kommer ner till campingen säger dom att den är upptagen, ilskan som kom men som jag aldrig visade var inte nådig eftersom tjejen i receptionen sa att den var bokad sen en månad tbx.
Nu fick vi välja mellan 2 andra platser varav den ena var nybyggd för i år och den är bättre än 31:an. Havsplats det med, 15 meter till havet.

Finns ett hotell ca 100-150 meter ifrån havet som är fint och tillhör samma anläggning, vi började undra om vi istället skulle tagit flyget och bott där istället. Det hade kostat 2500kr/natt + flygkostnaden, visserligen ingick frukost men då hade vi missat allt trevligt/spännande som händer nedanför oss, dessutom hade vi tappat känslan för havet.

Varje morgon kommer det en gubbe och lägger ut en solsäng på den populäraste platsen klockan 07.30, man ser att han tycker det är fult gjort för han sitter där en kort stund innan han går, en flat sten 2x3 meter som ligger några meter från havet, dessutom har den en sten som skydd eller ryggstöd om man vill sitta upp.

Gubben och tanten dyker sen upp kl 10.00 för att sola och bada, men en morgon går en ung mamma dit klockan 09.45 och lyfter bort solsängen och lägger sig där själv, kl 10 kommer tanten själv utan sin gubbe och stannar helt förstelnat en lång stund en bit ifrån, hon undrar nog har gubben inte lagt solsängen där han brukar och kan således inte heller gå fram och försöka återta solplatsen. Hon kikar gång på gång upp mellan husbilarna för att se om gubben kommer, efter 30-40 minuter går hon istället och hämtar gubben.

Själv kunde jag inte gå och bada för hur detta skulle sluta var jag bara tvungen att följa då man inte längre har tv att kika på om kvällarna, detta var ju en thriller i verkliga livet.

Nåväl gubben och tanten kommer nedgåendes och man ser redan på gubbens steg att nu djävlar ska han återta makten om stenen, dom stannar till en kort stund på samma plats som tanten tidigare stod förstelnad, sen släpper han övriga soltillbehör och går fram till den unga mamman bakom stenen, jag vet inte om han tappade talförmågan då han kom runt stenen och såg den snygga mamman som solade toppless eller om han bara var så dålig på engelska.Han pekade bara på sin vänstra handled och sa: Vilken tid, vilken tid trots att han inte ens hade en klocka på sig, märks att han inte hamnat i mobiltidens ådra.

Hursomhelst hade gubben iallafall visat för tanten sin att han gjort vad han kunnat, även om solstenen inte blev i deras ägo denna gång, förresten aldrig mer då gubben valt att lägga sina solsängar precis nedanför oss istället.
Märks att gubben och tanten tar hand om varandra och förresten är dom bara några år äldre än oss, dom ligger som vanligt just nu nedanför vår plats.

Följande 22 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
björns (2017-07-16), brogu (2017-07-17), ClasB (2017-07-16), Emppu (2017-07-17), Esbjörn (2017-07-22), Göte J (2017-07-16), Henricon (2017-07-16), husbilar (2017-07-19), Håkan J (2017-07-21), Jappe (2017-07-16), Kege (2017-07-17), Krister Ursula 18 (2017-07-19), Krulle (2017-07-16), lenmar (2017-07-18), Los Suecos (2017-07-16), Nova46 (2017-07-17), peter nilsson (2017-07-18), PJohan (2017-07-16), Roger67 (2017-07-23), SirMcLain (2017-07-18), Thomas.M (2017-07-16), UR13 (2017-07-19)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-17, 12:42

Nästa händelse...

Igår kl 16.00 kom det in en stor husvagn på granntomten, deras skåpbil skärmade bort 60 grader av vår utsikt av havet, tidigare har vi haft nästintill 180 graders havsutsikt. Dom parkerade utanför sin tomt, nja inte okej, men vi vill inte tjafsa, det är ju ändå en barnfamilj.

Eftersom vi inte tjafsade igår ställde dom bilen idag så dom skärmade av halva delen av havet, räkna vi vattenytan så var det snarare 95% som blev avskärmat, då kände vi att detta kan inte vara okej.

Vi tog en bild och frågade i receptionen om denna parkering var okej, dom svarade att så inte var fallet och skickade ner en kille för att rätta till felet, efter tillsägelsen kör husvagnskillen in skåpbilen på sin tomt hur lätt som helst.

Som jag ser det var enda orsaken till att skymma vår utsikt att dom inte själva skulle förlora sin utsikt, vad jag tycker om det beteendet ska vi nog inte skriva ut här!

Nu har vi nästan 180 graders havsutsikt igen.

Följande 11 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
Göte J (2017-07-17), Helene & Micke (2017-07-18), Henricon (2017-07-18), husbilar (2017-07-19), Håkan J (2017-07-21), Jan K (2017-07-17), Krister Ursula 18 (2017-07-19), peter nilsson (2017-07-18), SirMcLain (2017-07-18), Stefan333333 (2017-07-21), UR13 (2017-07-19)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-18, 09:50

Vår åttonde dag på campingen och vår 5:e sommar med husbilen.

Vaknade i morse ganska sent, klockan 8 till ljudet av mörkläggningsgardinens neråkning, samtidigt hörs orden: Det är därför man inte har sommarstuga!!

Jag ler inombords och inser att vi är förstörda, vi är nomader.
Har hört små antydningar senaste dagarna eller iallafall kryptiska ord som försöker locka fram någonting från mig, jag har inte hakat på men känt samma sak men ändå låssas som jag inte har förstått.

Vi har ändå en campingplats som det händer saker och ting utanför hela tiden, fantastisk utsikt och bra på alla sätt och vis. Men ändå börjar kroppen känna att det här har vi fått tillräckligt av.

Buskarna som jag började vattna dag 1 runt vår tomt och som började slå skott böt dom ut dag 4, bara våra buskar och ingen annans som är i minst lika dåligt skick. Vet inte om campingen trodde jag skulle bli sur för att buskarna var halvt döda och således böt ut nästan alla buskar runt vår plats.

Jag vattnar dom nya buskarna också, mesta kärleken får dom gamla buskarna som finns kvar och som börjar slå ut rikligt med blad igen. Kommer vi svika buskarna tidigare än beräknat och dra vidare, är det så en nomad lever, lämnar dom som egentligen vill att man ska stanna kvar.

Ska försöka klämma in några bilder också! Vad kass jag är på data, kommer inte åt mina redan fotade bilder och för att Jappe inte ska vrida sönder nacken tog jag ett nytt foto.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1500368147684.jpg (6,30 MB, 7 visningar)
Filtyp: jpg 1500368319430.jpg (5,44 MB, 7 visningar)

Senast redigerad av Chippen den 2017-07-18 klockan 10:01.

Följande 17 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
BengtL (2017-07-19), brogu (2017-07-18), ClasB (2017-07-18), Göte J (2017-07-20), Helene & Micke (2017-07-18), Henricon (2017-07-18), husbilar (2017-07-19), Håkan J (2017-07-21), Jappe (2017-07-18), Krister Ursula 18 (2017-07-19), lenmar (2017-07-18), lulebo (2017-07-24), peter nilsson (2017-07-18), På väg igen (2017-07-18), SirMcLain (2017-07-18), Stefan333333 (2017-07-21), UR13 (2017-07-19)
Gammal
HBK Medlem

SirMcLains avatar

Hemvist: Spanien
Ålder: 56
Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-18, 10:20

Hej! Chippen

Kul att läsa dig, men jag höll på att missa dig då din tråd är under reseplanering och inte reseberättelser.

Trevlig fortsatt resa /SirMcLain

Ralph & Louise (som har egen inlogg)

Husbilsparkering nära dig, Karta Kanarieöarna Virrig Plåtis i Europa

Vart ska vårt hus? Vart vi vill !

Följande Tackar SirMcLain för detta inlägg:
Chippen (2017-07-18)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-21, 14:19

Ja det svängde om från en reseplanering till utförandet och hur det gick/går för varje år. Den här gången "3:e" var man inte det minsta orolig eller fundersam på hur allt fungerar. Sen skriver jag mest för att dokumentera lite av händelserna för mig själv.

Den här resan var vi som bäst på hugget, hade missat några matvaror tidigare gånger som vi införskaffat med råge den här resan, hårt bröd och kaviar.
Har endast lyft ut grillen och kolet och tydligen tumstocken ur husbilen, in med bra solsängar så man slipper ligga på klipporna och lida den här gången. En hel back med Smirnoff ice, 3st 10 liters dunkar med färskvatten förutom full vattentank i husbilen, även fast det var helt onödigt förra gången visade det sig den här gången vara ett mycket bra val. In med den portabla AC i duschen och massor med infrysta matvaror och annan dryck.

Två cyklar satte vi upp på cykelstället eftersom vi skulle ligga still så länge på samma plats, var tveksamt efter ett avslitet korsband och nyligen operation, det visade sig fungera med försiktig cykling.

Som vanligt, kör vi in på vågstationen i Norrköping för vägning, alltid lika spännande.
Tyngden var jämnt fördelad i sidled 1700kg.
Fram 1680kg
Bak 1720kg
Totalvikten var 3400kg, 100kg kvar.

Såhär mycket har vi aldrig vägt vid tidigare vägning, dessutom har en av oss gått ner 10kg sen förra resan.

Åkte nästan ända fram till Ullared där vi övernattade, fyllde på med småkrafs från varuhuset dagen efter. Det bästa var den där billiga fönsterskrapan som brukar finnas på bensinmackar fast av en betydligt simplare variant. Nu kommer jag åt alla insekter på framrutan utan att behöva klättra på bilen.

Innan färjepåfarten åkte vi och vilade ett antal timmar på Sveriges sydligaste spets. Färjan gick bra och vi hade drygt 5 grader i kylen när vi kom till Rostock från Trelleborg eftersom vi hade fryst in nästintill alla matvaror hemma innan vi påbörjade resan. Genom Tyskland gick det bra, gasade på rejält för att komma en bra bit innan folk vaknade. Resan genom Tyskland gick nästintill smärtfritt förutom köerna runt Munchen.
Tankade 2 ggr i Tyskland, den ena gången tog det 10 minuter och andra gången 15 minuter, det blev mina enda raster i Tyskland.
Maten fick jag serverad medans jag körde, mat och mat det var i hoprullade tunnbrödsmackor men gott var det iallafall.

Innan Österrike stannade vi "Min andra rast" för att tanka och köpa vinjett.
Efter en stunds resa började backarna i Österrike, skulle bilen bli slö även denna gång i nedförsbackarna som tidigare gånger? Den här gången hade bilen fått nytt luftfilter så det ska bli spännande och se om det gör nytta.
Och precis på samma ställen som tidigare år sackar bilen i nerförsbackarna men det finns en stoor skillnad mot tidigare år, nu hade dom placerat ut tillfälliga skyltar om att det fortfarande var 5% lutning UPPFÖR.
Därför stannade jag inte och släppte in luft via tanklocket som förra året.

Helt plötsligt blir det tvärstopp, alla bilar kör åt sidan och skapar en mittfil för eventuella räddningsfordon, alla stänger av sina bilar. Jag som målat upp en bild av en stoor schnitzel, dusch och rikligt med vätska och vila på ställplatsen i södra Österrike. Ska vi komma försent och missa hela min målbild jag haft genom Tyskland/Österrike. Presenterar ett nytt förslag, om inte köerna släpper snart kör jag direkt till Novingrad en totalsträcka på ca 132 mil den dagen, men det blev vilda protester om att jag var trött osv, TRAMS.
Köerna släppte ganska snabbt och målbilden av dagens resa uppfylldes med belåtenhet i Österrike.
Dagens etapp ca 110 mil på 12.½ timme.

Sen gick resan ner till Novigrad i lugnt tempo som planerat, en sträcka på ca 22 mil.

Vi snart legat still i 14 dagar, ett par ggr har vi varit på väg att ge oss norrut igen, men efter ha tittat på väderprognoserna inser vi att värmen och solen förmodligen kommer bytas ut mot regn och betydligt kallare väder.

Hemresan kommer gå i betydligt behagligare tempo, tror jag iallafall.

På söndag åker vi till Sulzemoos "Der Freistaat " en resa på ca 60 mil för att under måndagen få gå och kika på husbilar "Ska tydligen vara stort husbilsställe" måndag kväll åker vi till en plats söder om Dresden, ca 48 mil. Där ska vi kika på en stenbro i bergen under tisdagen, i regn, kan vara bra så det är lite folk.
På kvällen beger vi oss mot Rostock för färja på onsdag morgon, sen blir det förmodligen full rulle hem till den saknade hunden. "skulle jag tro"

Kanske låter stressigt, men så utvilad, ja nästan uttråkad, vill man att det ska börja hända saker. Vi kan boka om biljetten någon eller ett par dagar om vi vill, men vi försöker hålla schemat.

Nästa sommar kommer vi förmodligen inte bege oss söderut, då blir det Lappland och Norrbotten så hunden får följa med, han gillar svalare temperaturer.

Ps, Det enda som inte fungerade att frysa in av det vi frös in, var kaviaren som har delat på sig och nu är slängd. och sen behöver man inte en jätte ketchupflaska, när vi bränner max 2 dl på hela resan, hur den kom med är obegripligt Ds.

Nästa gång kanske jag skriver om campingbeteenden som sker och icke sker!

Lägger in några kvällsbilder fotad från vår tomt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1500659622874.jpg (4,96 MB, 3 visningar)
Filtyp: jpg 1500659633278.jpg (4,75 MB, 1 visningar)
Filtyp: jpg 1500659647421.jpg (5,21 MB, 3 visningar)

Senast redigerad av Chippen den 2017-07-21 klockan 21:33.

Följande 16 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
anjohn (2017-07-28), Birglas (2017-07-22), brogu (2017-07-21), ClasB (2017-07-21), Helene & Micke (2017-07-21), Henricon (2017-07-22), husbilar (2017-07-25), lenmar (2017-07-22), Los Suecos (2017-07-21), lulebo (2017-07-24), Maja (2017-07-22), Roger67 (2017-07-23), Sjöberg (2017-07-21), smålänningen (2017-07-21), Stefan333333 (2017-07-21), UR13 (2017-07-21)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-22, 16:13

Lite text kommer ikväll, blev visst natt.

Hoppborgarna i vattnet ingår inte i campingavgiften så det betalar vi inte för, vi som ändå inte utnyttjar sånt.

Idag var dagen då vi skulle packa ihop oss, imorgon lämnar vi campingen 07.00.

Eftersom vi har stått stilla så länga börjar man öppna upp ögonen för hur saker och ting fungerar på campingen, har även gått runt och kikat
Nästan samtliga av dom bästa platserna närmast havet har en husvagn lyckats knipa, om det är för att dom är bättre på att förboka jämfört med oss husbilsåkare vet jag.

HUSBIL.
Det enda missödet en husbil lyckats göra som vi vet, efter tömningen av sitt gråvatten glömde han stänga kranen så det rann ut några liter vid receptionen. Förutom det har husbilarna skött sig UTMÄRKT, dom håller sig inom sina områden och har också rent och snyggt på sina tomter.

Tält.
Ett ungt par slår upp ett tält och även en stoor presenning som han fäster runt 2 träd och sen i marken som en hoppbacke över sitt tält. Dom lämnar platsen och det börjar blåsa, inte speciellt mycket men deras hoppbacke blir istället som en spinnaker, lyckligtvis ifrån oss.
Funderar på hur bra han har fäst presenningen i marken, är det tältpinnar som kommer farandes och slå mot husbilen om det börjar blåsa betydligt mer, ser också att han fäst det ena repet med en karbinhake runt ett av träden och precis när jag ser det släpper hans presenning och drar iväg med karbinhake och allt. Skönt nu ligger presenningen iallafall på marken helt stilla och ingen skada skedd.

Hela det här händelseförloppet såg dom men stod ändå kvar å fiskade.

Husvagn/Tält.
En av grannarna har en plats där dom kommer med en husvagn, två bilar och tält. Båda Bilarna fick inte plats på tomten men dom försökte iallafall.
Det står klart och tydligt att man ska hålla sig inom sitt område!

Husvagnarna.
Först har vi min händelse som jag skrev om för några inlägg sedan.

Det kom en husvagn, hur ska han lyckas backa in på tomten började jag fundera på, han kanske är långtradar-chaufför även om inte husvagnen var stor, var det smal gata med 90 graders infart i lätt nedförsbacke.
Han kopplar loss husvagnen och tar fram en joystick och styr upp den elegant på tomten, även om elegant var ett snällt ord, kändes som om han inte hade riktig koll på knapparna.

Väl på plats slår dom upp ett förtält som tar upp det mesta av tomten, bilen ställer dom på andra sidan, mitt på den asfalterade gångvägen som barn har använt som cykelväg varje dag. Dessutom mitt framför den slovakiska familjen som blev av med i princip hela sin havsutsikt, jag tänkte att den ska nog bara stå där tills dom är färdiga med förtältet. Nähä, det var deras tilltänkta parkering under vistelsen, nästföljande eftermiddag hade han knölat in bilen på tomten för att han förmodligen blivit tillsagd. Det är förövrigt dom som alltid paxar solstenen varje morgon, den snygga mamman utan överdel har tyvärr inte synts till och skapat dramatik.

En bit ifrån oss har någon ställt upp sin husvagnen in på den Belgiska grannens tomt, ser inte snyggt ut men han kan ju faktiskt frågat om lov.

Gråvattentömmning sker mer eller mindre konstant rakt i backen av ALLA husvagnar, 3 tömningar har vi sett på våra 14 dagar, grannen som stal min utsikt har tömt 2 ggr fast han borde tömt 4-5 ggr för det rinner konstant över. Verkar som gråvattentömmningens livsfarlighet inte existerar här.

Diagonaltomten, har dom ställt ut någon form av diskbänk utanför husvagnen, med en hink som samlar upp vattnet som dom sen häller i deras buskar.

Eller alla dessa husvagnsfolk som har större husvagn än dom klarar av, hela campingen ska hjälpa till för att få vagnen på plats.

Det finns även stationärt husvagns/förtälts områden längst ifrån vattnet, där skulle varenda brandman från Sverige få hicka, det är så trångt att brinner det där brinner allt kapital upp.

Måste även skriva om den fantastiska grannen åt vänster om oss, en jättemysig tysk familj som har rent och snyggt trots att dom har husvagn.
Själv är jag uppvuxen husvagnsunge, min pappa var lastbilschaufför.

Läckan.
Såg det inte själv men fick höra att någon drog sin kassett på asfalten för att gå och tömma, det läckte massor så den blev lättare och lättare för varje meter, kanske rent av var tömd innan han kom till utslagsvasken.

Måste också sammanfatta det här med att ligga still i 14 dagar, boooooring!
Samma sak varje dag, alla dagar har flutit ihop.
Vi skulle vila och bada, det var syftet med resan. Frågan är bara om inte tristess också är stressande.
Vi kommer garanterat aldrig skaffa sommarstuga!

Annars är Kroatien fantastisk land att semestra i vi har massor kvar att utforska, vi kommer garanterat komma tillbaka men då som rörliga husbilsåkare, annars kan man köpa husvagn med allt vad det innebär
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1500736166266.jpg (6,57 MB, 4 visningar)
Filtyp: jpg 1500736183850.jpg (5,97 MB, 7 visningar)
Filtyp: jpg 1500736281889.jpg (7,03 MB, 4 visningar)
Filtyp: jpg 1500736300642.jpg (7,58 MB, 5 visningar)

Senast redigerad av Chippen den 2017-07-22 klockan 23:18.

Följande 20 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
brogu (2017-07-23), CapYank (2017-07-22), Esbjörn (2017-07-22), Göte J (2017-07-25), Helene & Micke (2017-07-24), Henricon (2017-07-22), husbilar (2017-07-25), Håkan J (2017-07-25), Jappe (2017-07-24), JonasS (2017-07-24), Kege (2017-07-23), Krister Ursula 18 (2017-07-23), lenmar (2017-07-22), lulebo (2017-07-24), Roger67 (2017-07-23), Sjöberg (2017-07-24), smålänningen (2017-07-23), Stefan333333 (2017-07-23), UR13 (2017-07-23), Wizard (2017-07-24)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-24, 13:40

Text kommer senare.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1500899915373.jpg (7,30 MB, 3 visningar)
Filtyp: jpg 1500899939668.jpg (7,52 MB, 0 visningar)
Filtyp: jpg 1500900181852.jpg (6,01 MB, 0 visningar)
Filtyp: jpg 1500900207853.jpg (7,06 MB, 1 visningar)
Filtyp: jpg 1500900231224.jpg (6,80 MB, 0 visningar)
Filtyp: jpg 1500900243069.jpg (5,82 MB, 0 visningar)

Senast redigerad av Chippen den 2017-07-24 klockan 13:45.

Följande 8 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
bengtic (2017-07-24), Helene & Micke (2017-07-24), husbilar (2017-07-25), Jappe (2017-07-25), lenmar (2017-07-25), lulebo (2017-07-24), smålänningen (2017-07-24), UR13 (2017-07-26)
Gammal
HBK Medlem

bengtics avatar

Hemvist: Finspång
Ålder: 69
Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-24, 22:19

Du skulle kunnat bli författare du har förmågan.

Följande Tackar bengtic för detta inlägg:
Chippen (2017-07-25)
Gammal
HBK Medlem

Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-25, 22:20

bengtic, tack, men jag tar dig inte på orden.

Det gick tydligen för lång tid så jag kunde inte lägga in texten som jag lovade vid bilderna, det kommer inte komma i helt rätt ordning.

Dagens etapp är beräknad till ca 60 mil, Sulzemoos "Der Freistaat " för att titta på husbilar.

Den fina tyska husvagnsfamiljen skulle också ge sig iväg samma dag som oss, vaknade kl 6.00 av att dom trixade ut husvagnen, dom lämna 06.15. Jag blev stressad och påskyndade vår avfärd och lyckades komma upp till receptionen 06.45 för att undgå den värsta värmen och köerna ville jag smita iväg snabbt också. Men vi fastnade i receptionen för det var nattpersonal som inte kunde checka ut oss, dom ordinarie började kl sju. Husvagnsfamiljen hade förberett allt dagen innan och var nu redan ute på vägarna.

Efter utcheckning och tankning på bensinmacken som fanns strax utanför campingen påbörjades vår första del av hemresan kl 07.20, fast nu skulle det gå lugnt och stilla genom Tyskland, Efter ca 35-40 mil kör vi om husvagnsfamiljen, efter några mil ytterligare blev det sinnessjuka köer där 4 motorvägskörfält skulle bli två körfält där varje bil nästan skulle stanna i tullen, det tog 2 timmar att passera gränsen och det mest retsamma som jag också blev retad för var att husvagnsfamiljen valde snabbare filer än mig, precis strax innan tullen klämmer dom in sig FRAMFÖR MIG.
När vi kom fram till ställplatsen hamnade jag i ett dilemma, ska jag ställa mig ca 3½ meter från en annan husbil eller ställa mig på andra sidan elstolpen så det blev en lucka på ca 4½ meter, jag väljer den större luckan.

Går bort till guldmåsen "Mc Donalds" för att äta men innan vi går in ser jag att vi är förmodligen dom enda utlänningarna där. Går fram till en kille som ser berest ut och säkerligen bra på engelska, frågar om dom har någon glutenfritt bröd, han vet inte ens vad det är, hans kollega skakar på huvudet och en av oss får beställa en grillad kycklingsallad istället. Att killen var berest var en felaktig fördom för han var urusel på engelska, när vi sätter oss för att äta ser vi att den grillade kycklingen var panerad kyckling och den innehåller också gluten. Det fick pillas bort så mycket det går, lite gluten brukar fungera hyfsat iallafall och det gjorde den här gången.

När vi går tillbaka passar vi på att titta på dom bilar som står uppställda utanför butiken en bra stund, även om man bara fick kika utifrån men vad skulle vi annars göra hela söndagskvällen. När vi kommer tillbaka till vår husbil har ju givetvis någon ställt sig på den plats jag först tänkte ta så nu stod vi riktigt nära, det blev lite väl otrivsamt och dessutom tillbringa en hel kväll på en parkering. Jättefin anläggning, vattnet verkade inte fungera då myntinkasten var igentejpade, vi som ville bli av med vårat Kroatiska vatten, klockan är bara nu halv sex.

Det brukar vara jag som kommer med förslagen iallafall när dom är så påkomna från ingenstans, jag sa kan vi inte istället sticka till Dresden så spar vi in en bildag och får det lugnt och skönt med en extra dag där istället, husbilar kan vi titta på när vi kommer hem och så blev det nya gps-koordinater till Meissen en resa på ytterligare ca 47 mil.

Vid ett tillfälle när körfälten minskas från tre till två där det är den snabbaste filen som försvinner, då ligger jag i mittfilen och får såldes en snabbare bil som kör in framför mig som helt plötsligt bromsar in kraftigt så vi också får bromsa, då ser vi att killen i bilen framför tar upp sin mobilkamera för att fota den långsamtgående bubbla med husvagn som kör i den långsammaste körfältet. Vilket galning!!
Alla tvivelaktigheter i trafiken som omkörningar eller dåliga på att hålla hastigheten står gästerna för, måste säga att alla Tyskar kör bra, sen finns det säkerligen något undantag där också.

När vi kom fram så hittade vi inte nerfarten till ställplatsen, vi ser hela tiden husbilarna stå där nersläckta och det låg precis nedanför oss, det var mörkt och vi var trötta och snurra runt i tio minuter innan vi hittade själva infarten.

Den dagsetappen blev istället ca 110 mil.

Följande 6 användare säger Tack till Chippen för detta inlägg:
bengtic (2017-07-26), brogu (2017-07-26), CapYank (2017-07-25), ClasB (2017-07-25), Henricon (2017-07-25), UR13 (2017-07-26)
Gammal
HBK Medlem

bengtics avatar

Hemvist: Finspång
Ålder: 69
Sv: Ev, första utlandsvistelsen med husbilen. - 2017-07-26, 00:39

Du verkar ha samma problem som jag löser allt strul med att försöka köra ifrån det, många mil blir det och trött blir man.
För min del var det urusel planering och många timmar vid ratten men inte alls de fartresureser du verkar ha, så det blev max 65mil.
Försök hitta alternativa ställplatser/campingar inom en rimlig dagsetapp. Njut av livet du hinner till slutet hur du än gör.

Svara

Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Reseplanering för Husbilen

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vår första tid med husbilen NaBa Under Markisen 4 2013-10-17 17:04
Första husbilen Lelle_22 Under Markisen 10 2008-11-01 21:00
Första husbilen? Ingela & Kenth Under Markisen 2 2007-10-16 11:07
Första husbilen. Mange Vatten o Avlopp 1 2007-10-14 17:28
Första husbilen Punkarn Under Markisen 3 2007-07-23 18:37

Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS