• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeproblem

F

F.d. 25855

Guest
Hej.
Har en Euramobil årsmodell 2004. Brukar i princip varje resa kolla displayen på instrumentpanelen ang oljenivån. Vid maximal oljenivå är 6 rutor markerade. Om nivån sjunker så släcks ruta efter ruta. Den brukar alltid ligga på max eller nästintill. I dag när jag körde iväg stod plötsligt oil high, oljenivån var alltså för hög. Har ni någon erfarenhet av detta. Kollade för säkerhets skull på stickan och nivån låg över maximum. Vad kan ha hänt? vad göra? tacksam för tips vad som kan ha hänt.:mad:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Oljeproblem

Om man antar att instrumentet är rättvisande & återspeglar nivån på stickan (som visar för hög nivå) & ingen fyllt på ytterligare olja så har annan vätska fyllt upp nivån. Enda alternativet bör då vara kylvätska. Hur ser kylvätskan & dess nivå ut? Är oljan gråaktig? Kan man skönja ljust grå eller vit rök då bilen körs? Om så är fallet så skulle det kunna om än långsökt kunna vara topplockspackningen som lämnat in.

Bennie
 
F

F.d. 25855

Guest
Sv: Oljeproblem

Tack för tipset. Finns det ev andra orsaker till ökningen av oljemängden?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
En del dieselmotorer späder ut oljan med tiden, därför har
de kortare service intervaller.
En del har t.o.m sänkt oljenivån på grund av detta.
Vet ej om detta gäller husbilar och större bilar.
 
Toppen