• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter-el i alla uttagen?

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
I min nye Hymer B678 skal husbilsfirmaet montere sinusinverter Waeco SinePower 1300W med fjernkontroll Waeco MCR-9.

Firmaet mener at man ikke kan koble dette slik at jeg får 230V i alle el-uttakene uten at det blir loop slik at inverteren lader batteriene.

Jeg har ingen kunnskap om slike tekniske koblinger, men vet 100% sikkert at dette ikke skal være noe problem! Det er jo koblet slik når inverter er originalmontert på Hymer!

Er det noen av dere som vet hvordan man skal løse dette problemet? Via et rele? Koblingsskjema? Annet?

Jeg behøver noe konkret å vise husbilsfirmaet slik at de kan få koblet dette korrekt.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

Om man vill göra det enkelt så använder man:

Köp Kopplingsstation US-12N IVT US-12N hos - Conrad.se Anslut - Växelriktare tillbehör
Kopplingsschema finns under Dokumentation.
(Finns på många andra ställen på nätet så sök efter den så hittar du billigare)

Dessutom måste man dela upp befintlig 230V krets så att Laddare, Kylskåp, och ev annat man ej vill köra på Inverter kopplas på den sida som är mot den fasta 230V anslutningen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

I våran inverter på 1500W är det inbyggt. Det finns 2 utgångar.

1. som ska kopplas till de uttag där man inte vill ha ström från invertern (kylskåp, AC och naturligtvis batteriladdare).
2. som kopplas till resten. Vår inverter är automatisk så den kopplas in om 230Vac utifrån försvinner (om man vill).

Nu har jag kopplat så att AC i vår bil kan drivas av invertern för då kan jag köra bara fläkten i den på natten och även kyla tillfälligt om man vill. Fungerar ypperligt. Vi har batteribank på 3x95 Ah + solpanel 110 W så vi klarar att köra riktiga AC några timmar om man skulle vilja. Var bra att kunna när vi fick stopp 3 timmar i kö i södra Tyskland i 30 grader värme och vi ändå skulle stå på el till kvällen. Och när elen försvann sent på kvällen när vi lagt oss. Det avbrottet varade 2 tim. Skönt då att invertern startade och AC fortsatte att gå.
Invertern är original i bilen och säljaren ville att vi skulle montera den största AC-n men då hade vi inte kunnat köra via den invertern. AC 2200 klarar våran 8 meters helintegrerade bil tillräckligt bra.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

Motsvarande automatik i vår bil med invertern MT 1500 SI-N.
Men jag har inte samma tilltro till min batteribank (3 x 95Ah) och törs inte köra AC över invertern och inte heller något större behov av detta för oss som sällan campar sommartid.

aake
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

VARNING VARNING för att ni vid fel i husbil kopplar över 230V till stationära elnätet med lösningarna ovan. Risken är att man i sin husbil matar tillbaka 230V in i fasta nätet och tar död på person. Jag skulle aldrig våga installera dessa prylar så denna risk finns.

Kopplingsstation, låter sig inte utvecklas och tillverkas med denna funktion på ett felsäkert sätt och sedan säljas för 500kr.

Inverter tillverkad i Kina eller liknande som inte har de elsäkerhetskrav som vi har skulle jag inte lita på att de är konstruerade felsäkert för den risk jag pekar på.

Min lösning på installationen med landström, inverter och elverk är enkel, jag använder propp och jack som jag flyttar beroende på varifrån jag ska ta min kraftkälla. Ett vägguttag för vardera källan och sedan en stickpropp som matar 230V i vagnen. Nackdelen är att jag måste flytta proppen när jag byter strömkälla.

/gert
med mångårig yrkeserfarenhet av utveckling av säkerhetssystem.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

Den lösning som Håkan i inlägg #2 föreslår är den som kommer att fungera.
Men den förutsätter att man har två separata system. Där det ena systemet saknar matning till laddare och andra stora förbrukare.
(relativt enkelt att ordna för en kunnig installatör)
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

jag monterade invertern med 2 st separata uttag en för deninbyggda mikron och den andra nära köksregionerna för brödrost bryggar mm.
Tycker det är en tillräckligt bra lösning.
Alla andra 240 voltsuttagen är som det levereras från tillverkaren.
Varför krongla till det om man inte behöver.
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

jag monterade invertern med 2 st separata uttag en för deninbyggda mikron och den andra nära köksregionerna för brödrost bryggar mm.
Tycker det är en tillräckligt bra lösning.
Alla andra 240 voltsuttagen är som det levereras från tillverkaren.
Varför krongla till det om man inte behöver.

:spinny:Du måste ju kunna tala om för husbilsgrannen:
"att jag har den bästa lösningen"
:spinny:
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

:spinny:Du måste ju kunna tala om för husbilsgrannen:
"att jag har den bästa lösningen"
:spinny:

Eila o Pentti sa inte att deras lösning var den bästa. Jag tycker att forumet är lämpat för att beskriva de lösningar man gjort, sedan har det med hur man använder sin husbilen, förmånen är att det ger upplysningar om hur andra tänkt och gjort sen får man välja det som passar en själv.
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

Takk for alle svar!

Jeg tror jeg får det koblet opp mot eksisterende uttak ved kjøkkenet. Det er jo der man bruker 230V mest, til kaffebryggaren etc.
Dessuten kort avstand til sittegruppa hvor man også bruker noe 230V til blandt annet PC.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

Om du vil splitte eksisterende opplegg så finner du sammenkoblingen ved vernebryteren på inntaket. Normalt opplegg er direkte kabler ut til de enkelte punkter. En kan trenge en ekstra koblingsboks på endel biler. Det en gjør er å koble fra de kabler som går til stikk og flytte disse til nye koblingspunkter, en ny kabel til en ny kontakt ved inverter fra orginalt koblingspunkt plus en kabel til et stikk ved inverter fra det nye koblingspunktet. Om det er prioritetslogikk i inverteren så er det bare å putte i kontaktene og jobben er gjort. Det fine ved et slik opplegg er at en med et håndgrep kan koble vekk inverteren om den trenger service og gjennskape det orginale nettet. Det er bare å flytte en kontakt.

Mangler inverteren prioritetslogikk så kan en sette på boksen som Håkan la ut peker til.

For den som er bekymret for strøm på avveier, prioritetslogikken inneholder et vekslende rele som kobler utgangen helt over mellom landstrøm og inverter. Logikken er meget enkel, er det spenning på landstrøm inngangen så trekkes utgangene over dit. Er det ikke spenning der så faller releet tilbake til inverteren.

De billigste slike prioritetsbokser er kun en vekslende kontaktor som drives direkte fra 230 V med hvilekontaktene koblet til inverter inngangen og spole og aktiv inngan til landstrøm.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

Ja enkel logik, men i verkligheten är det farligt om det inte är ett säkerhetsrelä, med tvångsstyrda kontakter och då är det inga billiga prioritetsboxar, då pratar vi om tusenlappar för boxen.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

Vill man ha något manuellt och idiotsäkert som växlare så kan man ta en vanlig väggbrytare med dubbla trappomkopplare för ca 100:-. Kan inte bli fel.

växlare.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Inverter-el i alla uttagen?

En sådan brytare är väl bara gjord för några hundra watt :confused:

I vår bil är det löst så att vi har dubbla uttag överallt.
 
Toppen